Pyhäinpäivää Utössä

Pyhäinpäiväviikonlopuksi lähdimme Outin kanssa Utöseen – nyt poikkeuksellisesti pääsimme m/s Aspöllä suoraan Turun Aurajoesta matkaan perjantaina 31.10.2008 jo klo 12. Sää oli sateinen, tuuli etelässä ja laivassa mukavan väljää. Sateen takia kannella tuli oltua niukasti ja mainittavimmat havainnot olivatkin vain merikotka, varpushaukka ja muutama merimetso. Perille saavuimme klo 17, joten iltaa jäi mukavasti vietettäväksi. Tavattiin Helstolan Jari ja kuultiin, että tänään oli huonosta säästä huolimatta näkynyt mm. 35 merisirriä ja useita valkoposkihanhiparvia. Teimme iltakävelyn hautausmaalle tihkusateessa ja pimeässä, loppuilta kului kodikkaassa tuvassamme. Eilen oli paikalle tuotu kohta alkavan ulkoseinäremonttimme puutavara.

pkana

Pyhäinpäivä 1.11.2008 oli hieno syyspäivä. Aamulla saatiin vielä jokunen pieni sadekuuro, myöhemmin oli puolipilvistä ja yöllinen kova luoteistuuli heikkeni n. 6 m/s:ssa. Ilma viileä. Hessu staijasi ahkerasti, Olkion Jouko (saapunut torstaina) ja minä enemmänkin kierreltiin ja kompattiin. Lajeja tänään 63 – mainio summa näin marraskuun alussa! Merellä mm. 5 kuikkaa, 6 Gaviaa, 5 laulujoutsenta, 48 pilkkasiipeä, 15 pikkulokkia ja 7 riskilää. Saaren rannoilla n. 50 tavia ja n. 40 haapanaa. Petolinnut yllättivät näin marraskuun alussa – sinisuohaukkoja muutti 5 (2k3n-puk), piekanoja peräti 23 (!), hiirihaukka, kanahaukka, 6 varpushaukkaa, 7 merikotkaa ja aamulla klo 9.30 laskeutui nuori muuttohaukka hetkeksi paikalliseksi Patteriniemen kalliolle. Itäniityllä oli 3 taivaanvuohta ja jänkäkurppa, saaressa 3 sepelkyyhkyä ja illalla huuhkaja huuteli ja näyttäytyi Ormskärin tykin päällä. Pikkulinnuista mainittakoon 4 kangaskiurua, 5 kiurua, 12 niittykirvistä, n. 150 tilheä, 15 peukaloista, 3 rautiaista, 15 punarintaa, 25 mustarastasta, n. 70 räkättiä, 10 laulurastasta, 12 punakylkeä ja koulun notkossa tiltaltti. Hippiäisiä oli saaressa n. 50, puukiipijöitä 2, kuusitiainen, 6 järripeippoa, n. 20 urpiaista ja itäniityn levävallilla 3 pulmusta. Aamulla löysin itäniityn rannasta naaraspukuisen mustaleppälinnun, joka myöhemmin näyttäytyi kylän rannassa. Merisirrejä muutti 9 yksilöä eteläkärjen ohi länteen aivan rantaa pitkin. Saaressa oleskeli myös kottarainen, jonka alanokka oli kummallisen epämuotoinen pitkä ”kynsi”. Iltahuuto pidettiin meillä kahvin ja teen höyrytessä. Outi osallistui tänään Britan kanssa Utön kalakisaan, voittajaksi kuitenkin selviytyi Sjöbergin Kallen venekunta siikasaaliillaan.

mustalepp
kotta

Sunnuntai 2.11.2008 oli kaunis mutta tuulinen päivä – yö kylmä. Lounaistuuli voimistui n. 12 m/s ennen lähtöä m/s Aspöllä klo 12. Aamun aikana havaittiin mm. koiras-sinisuohaukka, 4 merikotkaa, härkälintu, 25 riskilää, 2 sepelkyyhkyä, lehtokurppa, 4 kangaskiurua, 7 niittykirvistä, 5 peukaloista, rautiainen, 6 puukiipijää, n. 150 tilheä, pikkukäpylintu, 6 tikliä ja edelleen naaraspukuinen mustaleppälintu. Länsipuolen luodoilta löytyi yhteensä jo 55 merisirriä mutta merimuutto oli muuten niukkaa. Helstola jäi vielä saareen. Paluumatkalla laivalta havaittiin mm. 2 pulmusta, 14 riskilää sekä 2 merikotkaa. Turkuun, Aurajokeen, saavuttiin klo 17 hienon laivamatkan jälkeen komeassa syyssäässä.

Kategoria(t): Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.