Arktista arktikaa Norjan pohjoiskärjessä

Sunnuntaina 5.5.2013 lähdettiin Outin kanssa kuvaus- ja lintureissulle kohti Jäämeren rantoja! Nousimme Turussa klo 21 junaan, joka paineli yötä myöten Rovaniemelle. Auton otimme junaan mukaan, itse majoituimme yläkerroksen hyttiin. Uni maistui hyvin ja aamiaista söimme Oulun tienoilla. Rovaniemelle saavuttiin maanantaina 6.5. klo 11, n. 20 minuuttia myöhässä aikataulusta. Routa on kuulemma siirrellyt vähän raiteita ja siksi junan piti matkan aikana jarrutella normaalia enemmän. Auto ajettiin ulos kuljetusvaunusta ja saman tien kurvattiin pohjoisen tielle. Ensimmäinen pysähdys tehtiin Sodankylässä savuporokeittolounaan merkeissä, sitten piipahdettiin Kiilopään juurella ja Kaunispään laella. Lunta oli ihan reippaasti Sodankylän yläpuolella mutta  toisaalta +8 astetta sulattikin kyllä tehokkaasti.

NORJAN PUOLELLE SIIRRYIMME UTSJOELTA, TENOJOEN YLI

Lintuja nähtiin niukasti – muutama laulujoutsen, 4 metsähanhea, pari kurkea ja ampuhaukka. Lintuilu tosin jäi vähälle koska ajoa kertyi tänään 422 km. Koukkasimme n. 4 km päätieltä sivuun Ivalon Mellanaavalle ja totesimme paikalla viihtyneen mandariinisorsan olevan poissa kunnes jatkoimme Kaamasen Kievarille, jossa yövyimme ja söimme makoisan illallisen. Ajatus yöpyä tutulla Neljän Tuulen tuvalla kuivui siihen, että paikka on nyt kiinni – kuten niin moni muukin Lapin lomakohde näin sesonkien välillä.

NORJAN RANNIKKO ON AINA YHTÄ KOMEAA!

Tiistaina 7.5.2013 lähdimme kauniin aurinkoisena aamuna ajelemaan Kaamasesta kohti pohjoista, tankattiin Utsjoella ja siirryttiin samalla Tenojoen yli Norjan puolelle. Ajettiin jokivartta Tana Brulle, jossa juotiin pikaiset ”välikahvit” kunnes lähdettiin tunturiylängön poikki Ifjordiin. Sää oli upea, lähes tyven ja pilvetön sekä lämpöä +9  astetta – maisemat upeat koska ylhäällä hohti vielä kokovalkea luminen tundra. Tiet olivat kuitenkin lähes kuivat eikä ajamisessa ollut ongelmia, olimme tosin varautuneet talvirenkain matkaan. Lintuja nähtiin niukasti mutta mainita voinee pari piekanaa, ampuhaukan ja pulmusparvia siellä täällä. Ifjordista jatkettiin pohjoiseen Mehamniin ja sieltä edelleen määränpäähämme Gamvikiin, jonne saavuimme klo 14 aikoihin. Matkaa Rovaniemeltä tänne kertyi n. 780 km.

NORJAN YLÄNGÖILLÄ OLI VIELÄ RUNSAASTI LUNTA

Gamvikissä joimme kahvit ja ajoimme saman tien 4 km päässä olevalle Slettnesin majakalle katsomaan iltapäivän merimuuttoa. Paikalle tupsahti yllättäen tuttuja – Aki Aintila kolmen kaverinsa (Kalle ja Laura Meller, Jari Julkunen) kanssa! Olivat saapuneet pari päivää sitten staijaamaan meidän tavoin arktista arktikaa. Stiajasimmekin Slettnesin aikanamme paljon yhdessä ja luvut ovat tämän porukkamme havaitsemia, ihan kaikkea emme tietenkään itse nähneet. Iltastaijaus tuotti mm. 109 jääkuikkaa, 254 kaakkuria, kuikan, 13 isokihua, 74 merikihua, 15 suulaa, 7 isolokkia, 34 kyhmyhaahkaa, 7560 myrskylintua ja satoja, jopa tuhansia, pikkukajavia, alleja, ruokkeja ja mustalintuja. On täällä merilintujen liikettä! Jääkuikista suuri osa oli uimassa majakan edustalla mutta kuvaamista ajatellen kuitenkin hankalan etäällä, etäisyydet kun ovat täällä isoja. No, ehkä joku erehtyy rannan tuntumaankin. Saatiin pari heikkoa sadekuuroa kunnes illemmalla alkoi jatkuvampi sade. Illaksi palattiin Gamvikiin ja kirjauduttiin majapaikkaamme, Gamvik Gjestehus’iin, jossa myös nautimme herkullisen kala-aterian hienon päivän kunniaksi.

SLETTNES ON NORJAN MANTEREEN POHJOISIN KÄRKI (NORDKAPP ON SAARELLA)
SLETTNESIN MAJAKKA

Keskiviikkona 8.5.2013 nousi länsiluoteinen Jäämeren myrsky – tuuli puhalsi koko päivän 16-19 m/s ja meri vaahtosi. Saatiin muutama reipas raekuurokin ja lämpöä oli vain 3-4 astetta. Retkeiltiin lähes koko päivä, kolmeen otteeseen pitkään majakalla ja käytiin myös luoteisniemen staijikopilla (jostain syystä oli lukossa!) sekä kiertelyä Gamvikin kylän rannoilla. Merimuutto oli ehkä vähän eilistä maltillisempaa mutta mukavasti kuitenkin kertyi havaintoja ja kuvia. Staijaamassa oli myös Akin porukka, lisäksi staijikopin parkkiksella nähtiin Esko Lavikka – muun maalaisia täällä ei ole vielä näkynytkään…

KOVALLA TUULELLA STAIJASIMME MAJAKKARAKENNUSTEN SUOJASSA

Päivän linnuista mainittakoon mm. 11 jääkuikkaa, n. 30 kyhmyhaahkaa, 3 isokihua, 48 isolokkia, ad-grönlanninlokki, 30 merikihua, 12 suulaa, 3 karimetsoa ja päivän ”kovimpana” 2kv tiiralokki, joka kierteli n. 5 min kaukoputkietäisyydellä (Aki ja minä & Outi) majakan edustalla kunnes hävisi itään. Illansuussa näimme majakalla myös ad-muuttohaukan, rannoilla oli n.40 merisirriä ja majapaikkamme edustalla isosirri. Mainittakoon vielä mustarastas majakalla sekä n. 30 pulmusta. Päivällä juotiin kahvit ja syötiin vohvelit kylän kaupalla ja makoisa illallinen nautittiin taas majapaikkamme ravintolassa. Hieno päivä tämäkin.

MERISIRREJÄ PYÖRI RANNAN TYRSKYISSÄ
ISOKIHUJA MUUTTI USEITA PÄIVITTÄIN JA NIEMELLÄ PITI AINAKIN YKSI PARI REVIIRIÄ

Torstai 9.5.2013 jatkui vähän heikentyneellä luodetuulella, nyt 8-11 m/s. Taivas oli puolipilvinen ja pitkin päivää saatiin räntä- ja raekuuroja, lämpöä oli 4 astetta. Muutto oli tänään melko heikkoa, enimmäkseen näkyi ”vain” lenteleviä alli-, mustalintu-, ruokki, lunni-, etelänkiisla- ja pikkukajavaparvia, jääkuikkia 18, kaakkureita 82, isolokkeja 13, karimetsoja 6, suulia 16, isokihuja 6, 2 pohjankiislaa ja kyhmyhaahkoja 51. Nähtiin myös piekana, naurulokki, ilmeinen iso- ja harmaalokin risteymä ja majakalla kärppä, josta napattiin muutama kuvakin.

KÄRPPÄ VIIHTYI MAJAKALLA

Kierreltiin Outin kanssa myös Slettnesin luontopolulla maisemia kuvaamassa ja käväistiin illansuussa tutustumassa Mehamniin. Illalla paikalle saapuivat Normajan Jyrki, Lindroosin Rami ja Jukka J Nurmi – lisää suomalaisia orneja! Ruotsista saapui Hampus Lejon, moninkertainen Slettnesin kävijä, joka kertoi asuvansa täällä nyt koko vuoden. Illallinen nautittiin jo tutussa majapaikkamme ravintolassa.

JÄÄKUIKKIA EI OLLUTKAAN KOVIN HELPPOA KUVATA, TÄMÄKIN YLLÄTTI SELKÄPUOLELTAMME
RUOKIT JAKSOIVAT PONNISTELLA KOVALLAKIN KELILLÄ

Perjantai 10.5.2013 oli pääosin aurinkoinen (aamulla pilveä) ja heikkotuulinen päivä. Aamulla jopa tyyntyi kunnes tuuli kääntyi itään ja voimistui 7-8 m/s. Lämpöä oli edelleen 4 astetta. Staijattiin aamu majakalla ja loppupäivällä kahteen otteeseen muutama tunti länsiniemen kärjessä – hieno paikka sekin. Muuttavana tänään mm. 46 jääkuikkaa, 52 kaakkuria, 3 isokihua, 8 suulaa, 7 isolokkia, 21 kyhmyhaahkaa (paikallisia) ja tietysti kaikkea yleisempää merilintua. Majakalla näimme myös mm. 12 miekkavalasta ja Akin porukka ja Lavikka havaitsivat amerikanjääkuikan. Kuvia syntyi tänään mukavasti. Päiväpiknik pidettiin jo toistamiseen kylän itäreunan hiekkapoukaman reunalla ja maukas lohi-illallinen nautittiin taas majatalossamme. Mukava päivä taas, leveäpyrstökihut vaan antavat odottaa itseään.

MEIKÄLÄINEN LÄNSINIEMELLÄ
2KV PIKKUKAJAVIA NÄHTIIN PÄIVITTÄIN

Lauantaina 11.5.2013 oli aika lähteä takaisin Suomeen, etelään. Tämä Slettneshän on manner-Euroopan pohjoisin kärki (Nordkapp on saari, johon menee tunnelitie). Aamulla vielä staijailtiin Outin kanssa vajaa pari tuntia majakalla, syötiin aamiainen ja lähdettiin ajelemaan kohti Inaria. Aamulla näimme mm. 6 jääkuikkaa, isokihun, muutaman isolokin ja n. 25 kyhmyhaahkaa. Jääkuikkia laskettiin tänään (Lavikka, Rami Lindroos) 115 heikossa etelätuulessa ja pilvisessä kelissä. Majakalle oli ilmestynyt myös yksi brittiorni staijaamaan.

NUORI JÄÄKUIKKA MAJAKALTA
MUUTTOHAUKKA PYÖRÄHTI KERRAN MAJAKALLA

Matkalla etelään ajelimme ”ylimääräisen” n. 50 km lenkin Tenovuonon länsireunalle vähän fiilistelemään ja pysähdyimme Lebesbyssä hakemaan paikalla oleskellutta lumihanhea (sinihanhea), joka kuitenkin oli nyt jossain merellä. Akin porukka oli sen aiemmin aamulla vielä nähnyt, lintuhan on ollut paikalla jo useita päiviä. Ifjordista käännyimme tällä kertaa länteen ja ajoimme mahtavan Porsangervuonon reunaa Lakselviin ja sieltä Karigasniemen kautta yöksi Kaamasen Kievariin. Matkaa tuli tänään runsaat 500 km, mainittavimmat lintuhavainnot olivat komeasti laulanut sepelrastas Ifjordin lähellä, muutama piekana, pesää rakentavia laulujoutsenia parissa paikassa, 2 metsähanhea ja Kaamasen jokivartta pitkin liihotellut suopöllö. Suomen puolelle tultaessa alkoikin sitten vesisade…

POROT LUMISESSA NORJASSA

Sunnuntaina 12.5.2013 herättiin tihkusateiseen keliin, syötiin rauhassa aamiainen ja lähdettiin ajelemaan kohti etelää. Pysähdyttiin menomatkan tavoin Ivalon Mellanaavalla, josta tällä kertaa nyt löytyi koiras mandariinisorsa. Erittäin arasta linnusta saatiin muutama dokumenttikuva vaikka valot olivat niukat. Paikalla nähtiin myös mm. mustaviklo, 7 kapustarintaa ja pikkukuovi. Päiväkahvit juotiin Kakslauttasen kahvituvassa ja seuraava varsinainen pysähdys oli napapiirillä, jossa syötiin päivän ateria. Rovaniemelle tultiin n. 1,5 tuntia ennen junan lähtöä ja ehdittiin tutustua kuuluisaan Arktikumiin ja sen hienoihin näyttelyihin. Junakyytimme Turkuun lähti puoli tuntia myöhässä, routavaurioita taas kuulutettiin syyksi junien myöhästelyille. Turkuun saavuttiin maanantaiaamuna 13.5.2013 klo 07.50 hienon Jäämeren reissun päätteeksi. Ajokilometrejä matkalla kertyi 1825. Uudelleen vaan taas joskus…

MANDARIINISORSA IVALOSSA

Epilogi.

Vielä vähän jääkuikista. Slettnes lienee pohjoismaiden paras paikka nähdä muuttavia jääkuikkia. Päiväsummat näin toukokuussa ovat usein yli 100 yksilöä, joskus jopa runsaat 200. Tuulista riippuen linnut muuttavat joko kaukaa (tuuli maalta merelle) tai vähän lähempää (tuuli mereltä maalle) mutta satunnaisesti jokunen yksilö voi mennä rannan tuntumastakin. Useat jääkuikat levähtävät uimassa ja jopa muuttavat uimalla, nytkin parhaina aamuna uivia jääkuikkia nähtiin useita kymmeniä. Kovin lähelle rantaa ne eivät uimalla tule eli kuvaaminen rannalta on vähän onnenkauppaa. Lentävien jääkuikkien kuvaaminen onnistuu ehkä parhaiten länsiniemestä mutta paikka on haasteellinen jos tuuli on kova – mitään suojaa ei ole. Majakalta löytyy aina jostain tuulensuojaa mutta jääkuikat lentävät useimmiten melko etäältä isoillekin objektiiveille. Taivas on usein harmaan pilvinen eli valovoimaa tarvitaan, meillä tosin oli ehkä epätavallisenkin hyvät kelit…

TÄLTÄ JÄÄKUIKAT USEIMMITEN NÄYTTIVÄT
SUULA MYRSKYISELLÄ MERELLÄ
VANHOJA ISOLOKKEJA NÄKYI PÄIVITTÄIN

Lisää kirjoituksia

Isomilvuksen seikkailut ja mantereella käynti

Torstaina 18 4 2024 sää kylmeni edelleen nyt enimmillään enää 4 astetta Itätuulta...

Pohjoisvirtaus hiljentää muuttoa

Maanantaina 15 4 2024 oli vaihteeksi aurinkoista mutta viileää Päivän maksimi oli 4...

Sateita ja sumuja, lintujakin

Torstaina 11 4 2024 puhalsi reipas lounaistuuli 10 13 m s ja taivas...

Avosettejä Utössä

Maanantaina 8 4 2024 oli pääosin aurinkoista reipasta lounaistuulta 10 12 m s...