Hieno talviretki Lounais-Espanjaan

Sunnuntaina 8.1.2017 lähdimme ”pitkästä aikaa” taas lintureissulle ulkomaille, tällä(kin) kertaa Espanjaan. Ajelimme Outin kanssa liukkaassa nollakelissä iltapäivällä Helsinki-Vantaan lentoasemalle, jossa majoituimme yöksi tuttuun Glo-hotelliin. Nautittiin bistrossa hyvät spagetit ja yläkerrassa kuohuviinit ennen nukkumaan menoa.

Maanantaina 9.1.2017 herätys oli klo 04.00, tavarat kasaan ja yläkerran lähtöhalliin, jossa tavattiin matkakumppanimme. Tuttuja olivat Korhosen Kari, Katajan Mikko ja Alénin Markku, lisäksi mukana olivat Ilpo Hauta-aho, Janne ja Jaana Lampolahti, Matti ja Mervi Seppälä sekä Leena Pekkarinen. Sopivan kompakti porukka. Finnairin täpötäysi lento Malagaan lähti aikataulussa klo 06 ja perille laskeuduttiin klo 09.25 paikallista aikaa. Tavarat ulos ja käytiin autovuokraamossa hakemassa pari Volkswagen Caravellea, joihin saatiin mukavasti mahtumaan matkatavaratkin. Ilma oli mitä hienoin – aurinkoa, heikkoa tuulta ja lämpöä 19 astetta. Ajeltiin rantatietä lähelle Tarifaa, jossa majoituttiin Hotel Meson de Sancho’on, josta on komea näköala Afrikan puolelle. Iltapäivällä vähän kahviteltiin läheisellä Miradorilla, käytiin Cazalla ja vietettiin pitkä aika Tarifan pohjoispuolen hiekkaranta-alueella. Maittava illallinen syötiin hotellilla.

KIIKAROINTIA MIRADORILLA LÄHELLÄ HOTELLIA, TAUSTALLA MAROKON RANNIKKOA

KIIKAROINTIA MIRADORILLA LÄHELLÄ HOTELLIA, TAUSTALLA MAROKON RANNIKKOA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Päivän aikana nähtiin 69 lajia, joista mainittavimpia olivat 6 punapyytä, suula, 30 hanhikorppikotkaa, käärmekotka, pikkukotka, 2 hiirihaukkaa, 10 tuulihaukkaa, paksujalka, 25 mustajalkatylliä, 25 tundrakurmitsaa, 200 pulmussirriä, 20 suosirriä, punakuiri, 12 välimerenlokkia, 5 riuttatiiraa, 20 kalliopääskyä, pensastasku, sinirastas, 2 tulipäähippiäistä, 3 pyrstötiaista, 5 keltahemppoa, pensassirkku ja vihertikka. Kattohaikarat istuskelivat monin paikoin pesillään, mustakottaraisia oli kymmenien parvissa ja hotellilla huuteli lehtopöllö.

HEINÄKERTTUJA NÄHTIIN MONIN PAIKOIN

Tiistaina 10.1.2017 oli puolipilvistä, 16 astetta lämmintä ja melko reipas länsituuli. Aamiaisen jälkeen aloitettiin auringonnousun aikaan uudelleen Tarifan surffirannalta, jossa nähtiin mm. baleaarienliitäjä, 10 suulaa, välimerenlokki, 2 isokihua, 20 riuttatiiraa ja 2 muuttohaukkaa. Pulmussirrejä oli tänään noin 300 ja mustajalkatyllejä 180. Jatkettiin matkaa La Jandan alueelle, sieltä pistäydyttiin päiväkahville Zahara de los Tunesiin, käväistiin Barbaten läheisillä altailla ja palattiin loppupäiväksi La Jandaan. Lintuja havaittiin hienosti – joitakin isompia lukumääriä olivat mm. noin 220 hanhikorppikotkaa, 1000 lehmähaikaraa, 300 kattohaikaraa, 20 kapustahaikaraa, 60 kurkea, 220 töyhtöhyyppää, 150 arokiurua, 100 kalliopääskyä ja 150 harmaasirkkua. Petolintuja nähtiin mm. esiaikuinen vuorikotka, kalasääski, varpushaukka, 8 ruskosuohaukkaa, 2 sinisuohaukkaa, 2 hiirihaukkaa, muuttohaukka, 10 tuulihaukkaa ja 2 liitohaukkaa (molemmat La Jandassa).

LIITOHAUKKA TARKKAILI MAISEMAA AURINGON LASKUN JÄLKEISISSÄ ILTAVALOISSA

Muita mainittavia olivat punapyy, jalohaikara, 6 töyhtöiibistä (Barbaten lähellä), 5 pitkäjalkaa, 3 pikkusirriä, 6 välimerenlokkia, 2 kuningaskalastajaa, lehtopöllö, suopöllö ja huuhkaja (lensi aivan automme editse). Retken lajimäärä kohosi lukuun 99. Illallinen syötiin taas pitkän kaavan mukaan hotellillamme.

TÖYHTÖIIBIKSIÄ HAVAITTIIN BARBATEN LÄHELLÄ

Keskiviikkona 11.1.2017 oli jälleen hieno päivä – sekä sää että linnut suosivat meitä! Ilma oli lähes pilvetön, heikko länsituuli puhalsi ja lämpöä oli +22 astetta. Aamiaisen jälkeen lähdettiin Gibraltarin salmen rannalle, Punta Carneroon, staijaamaan merelle mutta lintuliikenne oli kovin hiljaista. Noin 10 suulaa, 20 riuttatiiraa, rannassa 6 karikukkoa, isokuovi ja pikkukuovi. Jatkoimmekin aika pian matkaa La Jandalle, jossa vietettiin koko loppupäivä auringonlaskuun saakka. Välillä käytiin Facinasissa katsomassa päivän ekaa minervanpöllöä ja iltapäivällä Benalup-Casas Viejasin kylässä makoisalla kahvilla.

AUTOMME LA JANDALLA

AUTOMME LA JANDALLA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Suurimpia määriä tänään olivat 20 punapyytä, noin 900 lehmähaikaraa, 600 kattohaikaraa, 50 kapustahaikaraa, noin 40 ruskosuohaukkaa, 400 kurkea, 150 töyhtöhyyppää, 60 kalliopääskyä, 120 mustapäätaskua ja 75 harmaasirkkua. Petolintuja nähtiin mainiosti em. ruskisten lisäksi – varpushaukka, 6 sinisuohaukkaa, 4 liitohaukkaa, 10 hiirihaukkaa, yllättävä mehiläishaukka, 20 tuulihaukkaa ja ampuhaukka. Lisäksi nähtiin alueella jo pitkään ollut adpikkukiljukotka (harvinaisuus Espanjassa) sekä hienon kuvauksellisesti läheltä esiaikuinen iberiankeisarikotka.

ESIAIKUINEN IBERIANKEISARIKOTKA NÄHTIIN HIENOSTI LA JANDALLA

Muita mainittavia olivat vielä suopöllö, huuhkaja, rääkkähaikara, 3 jalohaikaraa, 2 pronssi-iibistä, 20 sulttaanikanaa, 4 paksujalkaa, 2 pikkutylliä, toinen minervanpöllö, lehtopöllö, harjalintu, 3 kuningaskalastajaa, 2 sinirintaa, ruskokerttu, 3 silkkikerttusta, 2 tulipäähippiäistä, 5 pussitiaista, etelänisolepinkäinen ja pensassirkku. Monipuolinen lintupäivä ja retken lajimäärä nousi lukuun 117 – illallisella oli taas tyytyväisiä retkeläisiä.

PÄIVÄN AIKANA LÖYTYI PARI MINERVANPÖLLÖÄ

Torstaina 12.1.2017 oli edelleen pilvetöntä ja heikkotuulista, lämpöä vajaa 19 astetta. Aamiaisen jälkeen pakattiin kassit ja laukut sekä lähdettiin kohti seuraavaa majapaikkaamme, Hotel Torunoa El Rociossa. Ensin pysähdyttiin Tarifan keskustassa katsastamassa paikalla edelleen viihtyvä kyläbulbuli ja linnoituksella olleet 2 pikkutuulihaukkaa, koiras ja naaras. Vielä käväistiin La Jandassa toviksi ennen ajoa Sanlucar de Barramedaan ja sen viereisille suola-altaille. Paikalla oli mahtavat määrät kahlaajia ja muitakin lintuja, joita tarkkailtiin pari-kolme tuntia ennen käyntiä läheisellä Bonanzan altaalla. Sieltä ajettiin illaksi, kuun nousuhetkeen, El Rocioon, jossa majoittumisen jälkeen oli vuorossa yhteinen leppoisa illallinen ja pieni iltakävely tämän erikoisen näköisen ja tunnelmallisen pikkukaupungin rannassa.

KOIRAS PIKKUTUULIHAUKKA TARIFASSA

Suurimpia lintumääriä tänään olivat 40 ristisorsaa, 500 kattohaikaraa, 65 kapustahaikaraa, 93 yöhaikaraa, noin 4000 flamingoa, liki 50 hiirihaukkaa, 50 tuulihaukkaa, 1300 kurkea, 100 avosettiä, 200 pitkäjalkaa, 200 tundrakurmitsaa, 220 töyhtöhyyppää, kaikkiaan noin 15.000 kahlaajaa (pääosin pulmus- ja suosirrejä) Bonanzan altailla ja lähes 200 mustapäätaskua, 40 arokiurua sekä noin 100 harmaasirkkua. Muista lajeista mainittakoon 4 valkopääsorsaa, jalohaikara, 2 kalasääskeä, pikkukotka, muuttohaukka, lehtopöllö, 14 kaitanokkalokkia, 15 räyskää, paksujalka, isosirri, kuningaskalastaja, sinirinta, etelänpuukiipijä ja noin 10 pikkukiurua. Retken lajimäärä oli tämän päivän jälkeen 134.

EL ROCION LAMMELLA OLI PALJON KAPUSTAHAIKAROITA

Perjantaina 13.1.2017 oli jälleen aurinkoista ja heikkotuulista, lämpöä 17 astetta mutta yöllä vain 2-3 astetta. Aamiaisen jälkeen katselimme tunnin verran runsasta lintumaailmaa hotellimme edustalla – mm. satoja haikaroita, kahlaajia, hanhia ja flamingoja. Jatkoimme matkaa kohti Donanan ydinalueita ja vietimme koko päivän hienolla ja laajalla pelto-, niitty- ja kosteikkoalueella tuhansien lintujen joukossa. Vierailimme myös opastuskeskuksessa kahvilla ja illaksi ajoimme takaisin El Rocioon illalliselle. Lintumäärät olivat tänäänkin huomattavia, mm. 700 merihanhea, 500 jouhisorsaa, noin 1000 lapasorsaa, 400 tavia, 280 punasotkaa, 20 mustakaulauikkua, 80 pikku-uikkua, 1000 pronssi-iibistä, 130 kapustahaikaraa, 1200 flamingoa, 50 ruskosuohaukkaa, 40 hiirihaukkaa, 80 tuulihaukkaa, 90 sulttaanikanaa, 180 pitkäjalkaa, 200 töyhtöhyyppää, 25 mustapyrstökuiria, 20 arokiurua, 100 mustapäätaskua, 120 tiltalttia, 30 siniharakkaa, 50 pensasvarpusta ja 50 harmaasirkkua. Kyllä katsottavaa piisaa!

SINIHARAKKA KULJETTAA KANARIANMÄNNYN KÄPYÄ

Mainittavimpia lajeja olivat ruostesorsa, 4 ruskosotkaa, 10 punapäänarskua, 2 valkopääsorsaa, kruununokikana (kaularengastettu), 6 jalohaikaraa, 10 mustahaikaraa, 70 yöhaikaraa, käärmekotka, pikkukotka, 4 isohaarahaukkaa, 5 liitohaukkaa, kapustarinta, kaitanokkalokki, minervanpöllö, 2 tornipöllöä, suopöllö, harjalintu, kuningaskalastaja, 2 lyhytvarvaskiurua, virtavästäräkki, sinirinta, 10 silkkikerttusta, 3 etelänisolepinkäistä ja vahanokka. Retken lajimäärä kipusi jo 157:ään. Hieno lintupäivä taas!

TORNIPÖLLÖSTÄ EN EHTINYT SAADA PAREMPAA KUVAA

Lauantaina 14.1.2017 oli jälleen kaunis ja aurinkoinen päivä joskin vähän aiempia viileämpi (16 astetta). Tuuli oli lännestä ja kohtalaista. Aamiaisen jälkeen katseltiin taas hetki lintuja hotellin rannassa kunnes lähdimme ajamaan kohti Huelvan kaupungin rantaa, Marismas del Odielin suistoaluetta. Staijailtiin merelle toista tuntia ja laskettiin suiston kahlaajia kunnes ajeltiin Mazagonin kaupunkiin päiväkahville ja bocadillolle. Jokunen heladoskin teki kauppansa. Iltapäivällä siirryttiin kiirehtimättä El Rocion läheiselle luontokeskuksen (Palacio de Acebro) alueelle ja sieltä hiljalleen hotellille. Lauantaina El Rociossa olikin menoa ja meininkiä – paljon väkeä, kirkossa messu ja jokunen ilotulitusraketti pelotti flamingot lentoon. Käveltiin iltakierros kaupungin vilinässä kunnes nautittiin taas porukalla erinomaisen maukas illallinen.

HUELVAN HIEKKARANNALLA PULMUSSIRRI LÖYSI ITSELLEEN MUKAVAA SYÖTÄVÄÄ

Päivän mainittavimpia lintusummia olivat 250 merihanhea, 45 ristisorsaa, 40 harmaasorsaa, 300 tavia, 40 suulaa, 50 kattohaikaraa, 60 pronssi-iibistä, 80 kapustahaikaraa, 800 flamingoa, 150 pitkäjalkaa, 40 meriharakkaa, 200 suosirriä, 150 mustapyrstökuiria, 40 punakuiria ja 300 selkälokkia. Muita mainittavia havaintoja olivat mm. ruostesorsa, 2 punapyytä, 3 mustakaula-uikkua, 2 yöhaikaraa, 3 kalasääskeä, 2 pikkukotkaa, 7 kuovisirriä, 3 pikkusirriä, 4 kaitanokkalokkia, mustanmerenlokki, 2 välimerenlokkia, harjalintu, kuningaskalastaja, 10 ruokkia, 3 pyrstötiaista, 2 etelänpuukiipijää, 3 etelänisolepinkäistä ja 5 siniharakkaa. Retken lajimäärä tämän päivän jälkeen oli 164.

EL ROCIO ON HIENO PIKKUKAUPUNKI

EL ROCIO ON HIENO PIKKUKAUPUNKI (Kuva: Outi Sarjakoski)

Sunnuntaina 15.1.2017 lähdimme aamiaisen jälkeen ajelemaan takaisin kohti Malagaa.
Sää oli edelleen pilvetöntä mutta vähän viileää (12 astetta), vuoristossa varsinkin. Matkalla pysähdyimme pariksi tunniksi tutulle Montejaquen alueelle, josta kertyi pääosa päivän havainnoista. Päiväkahvin jälkeen jatkoimme Rondan rotkolaaksoa katsomaan ja sieltä edelleen Sierra de las Nieves’in vuorille, jossa tehtiin pari laadukasta pysähdystä. Illansuussa ja illan jo pimetessä ajettiin yöksi hotelli Alayáan Benalmadenaan, jossa nautimme porukalla buffet-illallisen ja pidimme tämän matkan viimeisen iltahuudon. Tänäänkin kertyi muutama hyvä lajisumma – mm. 15 punapyytä, 250 pronssi-iibistä, 20 kapustahaikaraa, 100 hanhikorppikotkaa ja 70 alppivarista. Muita mainittavia olivat mm. 3 isohaarahaukkaa, 5 kivikkotöyhtökiurua, kangaskiuru, 3 mustataskua, 6 kulorastasta, 3 sinirastasta, 2 kuusitiaista, pähkinänakkeli, pyrstötiainen, 2 etelänisolepinkäistä, 10 siniharakkaa, 4 kalliovarpusta, koskikara, 2 pensassirkkua ja 6 vuorisirkkua. Retken lajimäärä kohosi lukuun 174.

VUORISIRKUT NÄYTTÄYTYIVÄT HIENOSTI

Maanantaina 16.1.2017 oli ohjelmassa matka Suomeen. Hotellilta lähtö lentokentälle klo 07 ja Finnairin lento Hesaan lähti jopa hieman etuajassa klo 10.20. Kovan vastatuulen takia Helsinkiin saavuttiin kuitenkin vähän myöhässä klo 16.20. Tavarat mukaan, retkikavereille kiitokset ja käytiin vielä Outin kanssa syömässä lentoaseman bistrossa maittavat spagetit ennen ajoa Turkuun. Tie oli kuiva ja perillä Turussa oltiin klo 19.15.

Epilogi.

Olen ollut Espanjassa linturetkellä noin 15 kertaa, Outikin useita kertoja, ja tämä matka kuuluu ehdottomaan parhaimmistoon sekä lintu- että lajimäärältään. Yhteensä 174 lajia tammikuun retkellä on varsin komea luku mutta iso lajimäärä ei ollut suinkaan itsetarkoitus – lintuja vaan näkyi ja riitti! Sääkin oli upea, mainiosta seurasta puhumattakaan. Erityiskiitos kuuluu tietysti Korhosen Karille ja Katajan Mikolle aivan erinomaisista järjestelyistä, kuljetuksista ja opastuksista. Kiersimme viikon aikana Lounais-Espanjan lähes kaikki tärkeimmät lintupaikat, 1-2 lisäpäivällä olisimme toki vielä paremmin ehtineet kattaa vuoristoalueita ja Malagan ympäristöä. Meille lintukuvaus on tärkeää ja tämän tammikuun retken saalis oli vähintäänkin hyvä vaikka kuvaus tapahtui muun retkeilyn ohessa, ilman sen kummempaa ennakkosuunnittelua tai kojuilua. Uusia Espanjan lajeja kertyi 8 kappaletta ja olen Manner-Espanjassa nyt nähnyt kaikkiaan 263 lintulajia. Hieno lintumaa.

ETELÄNISOLEPINKÄISIÄ OLI USEITA

Retkemme lintukuvat löytyvät isompina kuvina täältä: http://jtenovuo.1g.fi/kuvat/Uusimmat+ulkomailta++-+Latest+abroad/

Kategoria(t): Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta, Matkaraportit. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.