Vappuviikonloppu Utön majakalla!

Huhtikuun 28. oli Turussa lämmin kevätpäivä, jopa 17-18 astetta. Lähdimme Outin kanssa klo 14.45 auto täynnä tavaraa kohti Nauvon Pärnäisiä, josta matka jatkuisi laivalla Vapunviettoon Utön majakkasaarelle. Varasimme reilusti matka-aikaa koska Nauvon lossin ruuhkista ei viikonloppuperjantaina ollut tietoa. Pääsimme kuitenkin juohevasti heti ensimmäiseen lauttaan ja niinpä aikaa jäi mukavasti syödä mainio kalakeitto kahveineen ja kakkuineen Nauvon kk:ssa, ravintola Lantern’issa. Omistaja tunsikin Outin ja paikalle ilmestyi sattumalta puolestaan minulle tuttu kollega Nina Wiiala-Laude Nauvon tk:sta. Juttua piisasi – oli mukava tavata pitkästä aikaa. Pienen kävelylenkin jälkeen jatkoimme Pärnäisten laiva- ja lauttasatamaan ja siellä riittikin lintuharrastajia – kaikkiaan noin 20 kappaletta, joista valtaosa raumalaisia tuttuja Veli Puputin johdolla. Kaikki muut lintuihmiset olivat matkalla Jurmoon, ainoastaan me kaksi jatkoimme Utöseen.

uto

Matkalla tietty staijattiin laivalta uusia vuodenpinnoja ja lintuja näkyikin liki tyvenellä merellä ihan mukavasti. Haahkojen lisäksi oli matkalla mm. 120 allia, 2 ruokkia, 2 paria lapasotkia, harmaahaikara, merikotka, pari pilkkasiipeä, n. 15 mustalintua ym. Mukavin havainto oli kuitenkin Nauvon Nötön satamassa hetken pyörähtänyt naaraspukuinen mustaleppälintu – mukava alku matkalle. Jurmon satamassa nähtiin 5 ristisorsaa ja härkälintu ja pimenevässä illassa matkasimme edelleen Utöseen, koko loppumatkan m/s Aspö-laivan ohjaamossa kipparin Eero Laaksosen kanssa. Tarinaa riitti koska yhteisiä tuttuja löytyi paljon, turkulaisia kun ollaan molemmat.

haahka

Utössä vastassa olivat Brita ja Ismo Willström, pakkasimme tavarat kärryyn ja siirryimme yöpaikallemme puolustusvoimilta vastikään vapautuneisiin tiloihin. Pienen iltapalan jälkeen kello olikin jo 23.30 ja oli aika painua pehkuihin.

Seuraava päivä, 29. huhtikuuta 2006, valkeni tuulisena mutta kirkkaana. Koko päivän tuuli riepotteli reippaasti idästä, voima noin 12 m/s, ja tuuli tietysti haittasi jonkin verran havainnointia. Aurinkoa kuitenkin riitti ja lämpötila kohosi parhaimmillaan 7-8 asteeseen. Aamu alkoi staijauksella luotsiaseman kupeessa saaressa jo pitkään oleilleen Kimmo Kuusiston kanssa mutta utuisella ja tuulisella merellä muutto oli varsin heikkoa. Niinpä tunnin päästä lähdin syömään aamupalaa mutta eihän ”pelipaikalta” saisi poistua: aamiaisemme aikaan Utön etelärannalla oli pyörähtänyt haahkaparven mukana koiras-kyhmyhaahka, joka oli jatkanut länteen kohti Kökaria. No, ei hätää – lähdimme komppaamaan saarta ja olimmekin ulkona likimain koko päivän lukuun ottamatta yhtä kahvihetkeä ja herkullista päivällistä illansuussa. Lajeja päivän kuluessa havaitsimme 62, joista mainittakoon mm. 2 kuikkaa, 5 kaakkuria, kalasääski, tuulihaukka, 5 isokuovia, 4 merikihua, 2 käenpiikaa, 2 peukaloista, n. 20 tilheä, 3 rautiaista, n. 150 punarintaa, 2 leppälintua, pensastasku, n. 200 laulurastasta, kulorastas, mustapääkerttukoiras, pajulintu, 4 tiltalttia, hippiäinen, 2 tikliä ja 3 punatulkkua. Pikkurarejakin näkyi ihan mukavasti: saaren SE-osan nummelta löytyi naaraspukuinen sepelrastas ja samassa paikassa liikkui vilkkaasti myös naaraspukuinen mustaleppälintu. Illansuussa armeijan alueelta, pohjoisniemeltä, löytyi toinenkin mustaleppälintu – tämä oli 2-kv koiras. Niin ikään pohjoisniemellä Brita Willström näki illalla uudelleen sepelrastaan, ehkä saman joka aiemmin päivällä oli saaren toisella reunalla. Iltakävelymme tuotti vielä kaakkoispuolen luotojen läheltä uimasta 3 naaraspukuista allihaahkaa, jotka Kimmon kertoman mukaan ovat olleet paikalla jo useita päiviä. Näin Utön tämän päivän rarilistaksi tuli allihaahka (3), kyhmyhaahka, mustaleppälintu (2) ja sepelrastas (1-2).

punarinta

Päivällä istuimme tovin Aspö-laivassa kapteeni Laaksosen ja kapteenin rouvan seurassa nauttien samalla hyvät kahvit ja konjakit kapteenin piikkiin! Eilinen tuttavuus tuotti leppoisan hetken, joka piti katkaista kaupassa käyntiin. Aspö-laivalle tämä onkin historian viimeinen Utö-risteily sillä heti Vapun jälkeen Jensenin omistama uudempi Eivor-laiva alkaa hoitaa Utön linjaa, tarjouskilpailun voittajana. Saa nähdä yltääkö palvelu samaan mitä me olemme nyt saaneet…

uto 1

Vapunaatto, 30.4.2006, oli aurinkoinen mutta kova itätuuli harmiksemme voimistui edelleen, nyt noin 15 m/s, samalla viilentäen reippaasti ilmaa. Aamulla tarkkailtiin muuttoa luotsiasemalla pari tuntia ja loppupäivä kului mukavasti lintuja kuvaten ja saarta kiertäen. Lounas ja päivällinen olivat Vapun kunniaksi gourmet-luokkaa ja illalla lämpeni meille vielä sauna. Eilisellä laivalla oli saareen saapunut muutama lintuharrastaja lisää mutta taisivat olla enemmän ulkoilijoita kuin oikeita lintuharrastajia. Onneksi tämä harrastus on monipuolinen ja monimuotoinen!

jarri

Uusia Utön retken lajeja kertyi tänään 18 ja kokonaismäärä kipusi 80:een. Uusista retkilajeista mainittakoon mm. vanha, valkopäinen merikotka, ampuhaukka, karikukko, rantasipi, valkoviklo, 2 pikkukuovia, pikkulokki, käpytikka, hernekerttu, kirjosieppo-naaras, n. 25 naakkaa, vanha mustavaris ja 3 urpiaista. Muista linnuista mainittakoon mm. n. 100 punarintaa, n. 150 laulurastasta, 2 käenpiikaa, 3 rautiaista, 2 koirasleppälintua, 2 pensastaskua ja punatulkku. Iltakävelyllä löytyi kaakkoisosan puhdistamon luota jälleen naaraspukuinen mustaleppälintu päivän ’pikkurariksi’.

Vapunpäivä, 1.5.2006, oli edelleen aurinkoinen, pilvetön ja tuulikin oli vähän laantunut, edelleen itäkaakossa ja nyt n. 8 m/s. M/s Aspö lähti Utöstä kohti Pärnäisiä klo 13 eli jonkun verran ehti vielä pakkauksen ja siivouksen lomassa vielä lintujakin katsella. Aamu ja aamupäivä tuottivatkin seitsemän uutta retkilajia Utöseen eli sinitiaisen, silkkiuikun, 2 ruokkia, kivitaskun, taivaanvuohen, itäniityn reunaruovikossa huutelevan luhtakanan sekä eteläniemestä pelotetun suopöllön. Suopöllöjä näkyi myöhemmin pari lisääkin, mereltä muuttavana saapuvia. Eteläniemeltä löytyi vielä naaraspukuinen sepelrastas ja Kimmo näki vielä toisenkin sepelrastaan Patteriniemen kalliolla vähän myöhemmin. Tilhiä oli vielä 2, käenpiikoja 3, hernekerttuja 2, kulorastas ja valkovikloja 2. Näin Utön vappuviikonlopun lajimääräksi kertyi meille 87 lajia.

meriharakka

Paluumatkalla laiva oli väkeä täynnä, Jurmosta tuli ainakin 20 lintuharrastajaa mukaan! Jurmo oli vapun ajan Utötä vaisumpi lintujen suhteen, ainakin mitä pikkurareihin tulee. Laivan kannelta nähtiin vielä mm. lapinharakka Aspössä, pari ristisorsaa Jurmon luona, merikotka Aspössä ja ainakin 4 ruokkia. Vapun takia jonotimme Nauvon lossia 1 tunti 20 minuuttia mutta ihan mukavaan aikaan silti saavuimme Turkuun, Kimmo kyydissämme. Hieno reissu taas!

Lisää kirjoituksia

Hanhia ja harvinaisuuksia

Maanantaina 13 5 2024 korkeapaine piti sään liki kesäisenä pilvetöntä lämpöä 13 astetta...

Episodi nimeltä tiibetinhanhi

Lauantaina 11 5 2024 lähdimme Outin kanssa takaisin Utöhön Ajeltiin aurinkoisena aamupäivänä Nauvoon...

Kylmä koillisvirtaus hiljentää pikkulintumuuttoa

Maanantaina 6 5 2024 koillisesta levisi Suomeen kylmää ilmaa ja Utössäkin oli jo...

Sepellintuja saaressa

Torstaina 2 5 2024 oli turistikeli pilvetöntä heikkoa 3 5 m s itä...

Vapunajan lintuja

Maanantaina 29 4 2024 oli pilvipoutaa paitsi illalla pari tuntia kevyttä vesisadetta Lämpöä...

Takaisin Utöhön rariovea raottamaan

Keskiviikkona 24 4 2024 kovan eilisen lumimyräkän ja takatalven jälkeen lähdin aamulla ajelemaan...