Portugalin lintuja ja Lissabon

Lauantaina 18.11.2017 lähdettiin Outin kanssa ajelemaan sateisena iltapäivänä kohti Helsingin lentoasemaa – edessä pieni breikki synkkään marraskuuhun. Matkalla juotiin kahvit ja perille lentoasemalle saavuttiin klo 18.15 ja saman tien kirjauduttiin yöksi tuttuun Glo Airport-hotelliin. Käytiin vielä ennen yöpymistä syömässä ja sen jälkeen juomassa perinteiset kuohuviinit lomareissun kunniaksi.

Sunnuntaina 19.11.2017 herätys oli klo 05.45, käytiin aamiaisella ja tsekattiin itsemme TAP:in lennolle Lissaboniin. Lento lähti aikataulussa klo 09.05 ja Lissaboniin saavuttiin klo 11.30 sikäläistä aikaa (2 t aikaero Suomeen). Lämpöä oli mukavat 17 astetta ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Matkatavarat löytyivät ja ajettiin taksilla (16 e) keskustaan hotelli Albergaria Senhora do Monte’een, jossa huoneestamme avautuivat upeat näköalat Lissabonin yli Tejo-joen silloille asti. Hotelli sijaitsi viehättävässä Gracan kaupunginosassa kävelyetäisyydellä kaikista keskeisistä paikoista. Pian lähdettiinkin tutustumaan kaupunkiin ja illansuussa palattiin Tuk-tuk taksilla (10e) takaisin hotellille. Käytiin syömässä läheisessä ravintolassa ja sitten unten maille.

NÄKYMÄ HOTELLIHUONEESTAMME - HIENO SIJAINTI JA MUKAVA HOTELLI, EDULLINENKIN

NÄKYMÄ HOTELLIHUONEESTAMME – HIENO SIJAINTI JA MUKAVA HOTELLI, EDULLINENKIN (kuva: Outi Sarjakoski)

Maanantaina 20.11.2017 nautittiin pikainen aamiainen höystettynä hotellin hienolla näköalalla ja klo 08.15 lähdettiin lintuoppaamme Helder Cardoson (www.birds.pt) kanssa koko päivän lintu- ja kuvausreissulle. Otimme ensin suunnan länteen koti Carcavelosin aluetta tarkoituksena löytää sinne noin 15 vuotta sitten asettuneen riisimainapopulaation yksilö/yksilöitä. Koluttiin yksi puistoalue ilman tulosta ja ”klassisessa” mainapaikassa São Julião da Barran linnan luonakin näytti pitkään hiljaiselta. Hakeminen tuotti kuitenkin
2 riisimainaa, joista toisesta onnistuttiin saamaan kuviakin. Laji oli meille uusi tuttavuus. Alueella näimme myös mm. 6 punapyytä ja pyrstötiaisen.

RIISIMAINA, CRESTED MYNA, ON C-KATEGORIAN LAJI MUTTA NYKYÄÄN OMAVARAINEN PORTUGALISSA - SIIS PINNAKELPOINEN...

RIISIMAINA, CRESTED MYNA, ON C-KATEGORIAN LAJI MUTTA NYKYÄÄN OMAVARAINEN PORTUGALISSA – SIIS PINNAKELPOINEN…

Jatkettiin matkaa kehätietä Vasco da Gama-sillan kautta Tejo-joen suistoalueelle, Tagusin suojelualueelle, jossa vietettiinkin koko loppupäivä auringonlaskuun (klo 17.15) saakka. Aluksi koluttiin eteläosaa, iltapäivällä pohjoisosaa ja välillä käytiin kahvilla Alcocheten pikkukaupungissa. Lintuja nähtiin mukavasti – tuhansia! Runsaita olivat mm. pronssi-iibikset (yli 1000), flamingot (600), kattohaikarat (120), mustapyrstökuirit (satoja) jne. Avosetteja, ristisorsia, pitkäjalkoja, suosirrejä, kuovisirrejä, isosirrejä, vikloja jne riitti myös joka paikkaan. Mukavia olivat myös mm. 6 liitohaukkaa, kalasääski, kymmeniä hiiri- ja ruskosuohaukkoja, 2 minervanpöllöä, suopöllö, 2 kapustahaikaraa, 2 jalohaikaraa, 6 paksujalkaa, 16 pikkutrappia, harjalintuja ja kuningaskalastajia, riuttatiira, 2 hietatiiraa, kymmeniä vahanokkia ja noin 110 kultapiispaa. Helder toi meidät takaisin hotellillemme ja illalla käytiin syömässä maittava illallinen portugalilaisen viinin höystämänä lähistön ravintolassa.

LIITOHAUKKOJA OLI MUKAVASTI NÄYTILLÄ - HIENO LINTU!

LIITOHAUKKOJA OLI MUKAVASTI NÄYTILLÄ – HIENO LINTU!

KULTAPIISPAT OVAT TALVELLA KOVIN ERI NÄKÖISIÄ KUIN PESIMÄAIKAAN

MINERVANPÖLLÖT KATSELIVAT MEITÄ UTELIAINA

Tiistaina 21.11.2017 oli edelleen aurinkoista ja heikkoa tuulta, lämpöä oli enimmillään 24 astetta. Aamiaisen jälkeen lähdettiin jälleen Helderin kanssa reissuun – tällä kertaa Alentejon alueelle, lähinnä Castro Verden ja Mertolan maisemiin. Kierreltiin alueella klo 16.30 saakka, välillä nautittiin lounas Mertolassa, ja ajettiin illaksi takaisin Lissabonin hotelliimme.

HELDERIN KYYDISSÄ OLI MUKAVA KIERRELLÄ LINTUMESTOJA

HELDERIN KYYDISSÄ OLI MUKAVA KIERRELLÄ LINTUMESTOJA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Lintuja oli taas mukavasti, petolintuja mm. 2 liitohaukkaa, 38 isohaarahaukkaa, hanhikorppikotka, sinisuohaukka, ampuhaukka, muutama tuulihaukka, 3-4 nuorta maakotkaa ja kaikkiaan 6 iberiankeisarikotkaa. Viimemainituista syntyi kelpo kuviakin, vaikka yhdestä ad-linnusta ei etäisyyden takia kunnon kuvaa saatukaan, esiaikuisista kyllä. Petojen lisäksi nähtiin mm. 28 kurkea, 2 minervanpöllöä, 10 punapyytä, 15 hietakyyhkyä ja 8 isotrappia. Muita mainittavia olivat 18 etelänisolepinkäistä, harjalintu, yli 60 siniharakkaa ja kangaskiuru. Illalla syötiin taas hyvä illallinen lähistön pikkuravintolassa kunnes uni vei voiton. Helder oli loistava opas ja muutenkin todella miellyttävää ja asiantuntevaa seuraa.

iberiankeisarikotka_01_Portugali_11_17

IBERIANKEISARIKOTKIA PYÖRI VIELÄ REVIIREILLÄÄNKIN, TÄMÄ YKSILÖ KÄVI MYÖS PESÄLLÄÄN

Keskiviikkona 22.11.2017 meillä oli ns. kaupunkipäivä. Aamu oli sumuinen ja päivä pääosin pilvinen, ilmakin oli paljon viilentynyt. Aamiaisen jälkeen lähdettiin linjan 28 ratikalla Mundial-hotellin läheltä linjan läntiseen päätepisteeseen, jossa oli vaikuttava Prazeres á Campo de Ouriquen hautausmaa. Ihmettelyn jälkeen tutustuimme lähellä olevaan Jardim da Estrelan puistoon, jossa nähtiin lintujakin – mm. 5 kauluskaijaa, 2 etelänpuukiipijää, 2 peukaloista ja tulipäähippiäinen. Laskeuduttiin kukkulalta hiljalleen kohti rantaa ja pyörittiin pitkään keskusta-alueella, toki myös Tapas-lounaan ja parin kaffehetken rytmittämänä. Palattiin auringonlaskun aikaan tuk-tukilla (10e) takasin hotellille. Illalla käytiin jälleen läheisellä aukiolla maittavalla ravintola-aterialla paikallisen viinin kera.

RAITIOVAUNUT OVAT TYYPILLISTÄ LISSABONIA

RAITIOVAUNUT OVAT TYYPILLISTÄ LISSABONIA. HOTELLIMME SIJAITSI TAKANA NÄKYVÄLLÄ KUKKULALLA (jossa muutama puu). (Kuva: Outi Sarjakoski)

KAULUSKAIJOJA ON TÄÄLLÄKIN PUISTOISSA

KAULUSKAIJOJA ON TÄÄLLÄKIN PUISTOISSA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Torstaina 23.11.2017 piti lähteä takaisin Suomeen, pidemmäksi aiottu Portugalin matkamme lyheni viikolla kaupunkiasunnossamme Turussa pahasti kesken jääneen ikkunaremontin takia. Ei voi mitään. Koska TAP’in lento Suomeen lähti vasta klo 22 niin ehdimme lähes koko päivän kierrellä vielä Lissabonissa. Kävimme mm. Miradouro de Santa Katarinalla, nousimme vanhalla ja arvokkaalla Elevador de Santa Justa-hissillä, kävimme Tejo-joen rannalla Cais do Sodressa ja lopuksi kolusimme Castelo de Sao Jorgen vanhaa linnoitusta. Parit kahvit ja hyvä lounas kruunasivat kaupunkikierroksen, jonka saimme pääosin tehdä mukavassa pilvipoutaisessa kelissä. Vasta iltapäivällä saimme niskaamme vettä taivaalta mutta olimme silloin jo lähellä hotelliamme. Lintuja nähtiin kaupungin rannassa mm. 2 ristisorsaa ja 6 pulmussirriä. Lentokentälle lähdimme klo 18 aikoihin ja lento Helsinkiin lähti ajallaan. Hesaan laskeuduttiin klo 04.10 seuraavan päivän puolella, tavarat mukaan ja ajo vesisateessa Turkuun, johon saavuttiin klo 07 aikaan. Työmiehet tulivat jatkamaan ikkunaremppaa heti klo 8 jälkeen…

VIELÄ KUVA LISSABONIN HOTELLIMME AAMIAISELTA

TAGUSIN SUISTOALUEELLA SUOPÖLLÖ SÖI MYYRÄAAMIAISTAAN

TAGUSIN SUISTOALUEELLA SUOPÖLLÖ SÖI MYYRÄILLALLISTAAN

ISOTRAPIT OLIVAT TAPANSA MUKAAN ETÄÄLLÄ MUTTA SILTI HIENOJA

ISOTRAPIT OLIVAT TAPANSA MUKAAN ETÄÄLLÄ KUVAAMISTA AJATELLEN

ISOHAARAHAUKKOJA NÄHTIIN KYMMENIÄ

Kategoria(t): Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta, Matkaraportit. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.