Irlannin meri- ja rantalintuja

Tiistaina 3.9.2019 lähdin iltapäivällä ajelemaan kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää, huomenaamulla on aikainen lähtö Irlantiin Avescapesin lintumatkalle. Automatkalla join välikahvit Lohjalla ja yöpaikkaani, tällä kertaa Glota selvästi edullisempaan Hilton Airportiin, saavuin klo 16.30 aikoihin. Kävin syömässä lentoaseman tutussa Bistrossa ja juomassa traditionaalisen kuohuviinin yläkerrassa. Harmi kun Outi ei tällä kertaa päässyt mukaan…

Keskiviikkona 4.9.2019 tapasin retkiseurani klo 06 lähtöaulassa – paikalla tutut oppaat Roni (Väisänen) ja Pepe (Lehikoinen) sekä Andreas Linden, Antti Pesola, Frans Silvenius, Markku Mikkola-Roos ja Sakari Lehikoinen – pätevää lintuporukkaa koko jengi. Tavarat hihnalle, meno portille ja lähtö aikataulun mukaisesti klo 08.15 Finnairin lennolla Dubliniin. Perille saavuttiin runsas 3 tuntia myöhemmin ja parin tunnin aikaeron turvin saimme tulopäivään lisää retkiaikaa. Irlannissa oli viileää (14 astetta) ja kova länsituuli, vähän heikkoa sadettakin ajoittain, tosin aurinkoakin. Saatuamme Sixtiltä auton, johon kaikki mahduimme tavaroinemme, suuntasimme Dublinista pohjoiseen Dundalkiin ja siellä Soldier’s Pointille jokisuistoon. Tunnin staiji tuotti mukavasti kahlaajia ja myös ekan kohdelajin: paikalla oli jo talvipukuinen hopeatiira. Lintu on viihtynyt pitkään alueella, jo muutamana kesänä, mutta nytkin edellisestä ilmoituksesta oli useita viikkoja aikaa. Lintu nähtiin mainiosti sekä lennossa että rantalietteelle laskeutuneena, mutta kuvaamista ajatellen turhan kaukana. Onneksi olen kuvannut lajin jo aiemmin Irlannissa, talvella 2017.

ISLANDICA-ALALAJIN MUSTAPYRSTÖKUIREJA NÄHTIIN RETKELLÄ SATOJA

Matkaa jatkettiin kohti etelää, Dublinin ohi, ja seuraava pidempi pysähdys tehtiin Avocassa. Paikka on tunnettu isohaarahaukoistaan, joita näimme nyt n. 25 yksilöä. Useimmilla oli siipimerkki – tätä Irlannin ainoaa esiintymää seurataan tarkkaan.

ISOHAARAHAUKKOJA ESIINTYY VAIN RAJATULLA ALUEELLA SE-IRLANNISSA

Jatkettiin edelleen kohti etelää, Wexfordin alueelle, jossa pidempään staijattiin Ladies Islandilla sekä illansuussa Carne beachillä. Päivä oli erinomainen tiirapäivä – täällä näimme n. 80 ruusutiiraa! Monet saivat jo päivän toisen eliksen. Tämä aloituspäivä oli muutenkin mainio, nähtiin mm. Irlannissa harvinaiset valkoposkihanhi ja 3 kanadanhanhea Ladies Islandilla, n. 100 pikkuliitäjää iltastaijilla ja kaikkiaan 14 mustanmerenlokkia Wexfordin alueella, vanhoja ja nuoria. Muita päivän havaintoja olivat mm. kaakkuri, 30 pikku-uikkua, 2 myrskylintua, 300 suulaa, karimetso, 2 merikihua, 2 etelänkiislaa, 20 ruokkia, 50 riuttatiiraa, 10 pikkukajavaa, 120 silkkihaikaraa, jalohaikara, 150 harmaahaikaraa, 8 hiirihaukkaa, tuulihaukka, 2 komeaa vanhaa muuttohaukkaa, luhtakana, 6 liejukanaa, 5 turkinkyyhkyä, virtavästäräkki, 20 yarrelli-västäräkkiä ja nokkavarpunen. Kahlaajia näkyi mm. 400 meriharakkaa, pikkukuovi, 600 mustapyrstökuiria (alalajia islandica), 3 punakuiria, 35 isosirriä, 6 suokukkoa, 50 pulmussirriä, kuovisirri ja 80 suosirriä. Wexfordissa majoituttiin Coral Gables-guesthouse’iin, mukava paikka. Illallinen nautittiin viereisessä pubissa.

VANHA MUUTTOHAUKKA ILTAVALOISSA

VANHA MUUTTOHAUKKA CARNE BEACHILLÄ

Torstaina 5.9.2019 aloitettiin klo 06.30 tukevalla Irish breakfastilla ja sen jälkeen heti maastoon. Sää oli tänään puolipilvinen, melko heikkotuulinen ja lämminkin, varsinkin iltapäivällä ja illalla. Ei sadetta. Pääkohteenamme oli Tacumshinin järvi – kuuluisa kahlaajapaikka. Iltapäivällä käytiin kahvilla ja illansuu vietettiin Rosslaren satamassa ja Greenare Point’issa merimuuttoa seuraamassa. Pääosa päivän havainnoista kertyi järveltä, jossa tapasimme myös Killian Mullarneyn – tunnetun Euroopan Lintuoppaan yhden tekijän.

TACUMSHININ JÄRVELLÄ RIITTI KATSOTTAVAA

Nähtiin tänään mm. 32 ristisorsaa, 450 merihanhea, heinätavi, 20 pikku-uikkua, 20 silkkihaikaraa, 2 sinisuohaukkaa, 2 ruskosuohaukkaa, varpushaukka, 2 muuttohaukkaa, 3 tuulihaukkaa, 3 hiirihaukkaa ja luhtakana. Järvellä oli kahlaajia mm. 2 kapustarintaa, 200 tylliä, 3 pikkukuovia, 30 mustapyrstökuiria, 40 isosirriä, 3 suokukkoa, 75 pulmussirriä, 12 kuovisirriä, 1500 suosirriä, pikkusirri, 56 valkovikloa ja hienot jenkkikahlaajat – 2 nuorta palsasirriä ja nuori kanadansirri. Jälkimmäinen oli meikäläiselle elis, toki monelle muullekin.

KANADANSIRRI OLI HIENO TUTTAVUUS

Merellä nähtiin mm. myrskylintu, 30 pikkuliitäjää, 300 suulaa, 15 karimetsoa, 3 merikihua, isokihu, 50 ruokkia, 40 riuttatiiraa, n. 250 ruusutiiraa, nuori mustatiira, 10 pikkukajavaa ja peräti n. 90 mustanmerenlokkia. Päivän muita lajeja olivat vielä 7 turkinkyyhkyä, virtavästäräkki, n. 50 englanninvästäräkkiä, 2 mustapäätaskua ja lapinsirkku. Retken lajimäärä on nyt 115. Illallinen syötiin Lobster Pot’issa – hieno paikka, tehokas palvelu ja maittavat ruuat.

ERI-IKÄISIÄ MUSTANMERENLOKKEJA HAVAITTIIN YLLÄTTÄVÄNKIN PALJON

Perjantaina 6.9.2019 oli aamulla pilvistä ja jokunen vesitippakin tuli, muttei häiritsevästi. Luoteistuuli oli navakkaa ja ilma koleaa. Aamiaisen jälkeen vietettiin aamupäivä vielä Tacumshinin järvellä, mutta lintuja oli eilistä vähemmän. Havaittiin kuitenkin mm. ruskosuohaukka, luhtakana, lapinsirkku, kapustarinta, 350 tylliä, pikkukuovi, punakuiri, 35 isosirriä, suokukko, 30 pulmussirriä, 5 kuovisirriä, 500 suosirriä ja jälleen 1kv palsasirri. Ehkä toinen eilisistä. Lähdettiin jatkamaan Irlannin kierrostamme kohti maan etelärannikkoa ja saavuttiin illalla Baltimoren pikkukylään, Beacon Shore-majataloon. Matkalla pysähdyttiin kahville ja illansuussa syömään, pysähdyksiä tehtiin Dungarvanissa, Timoleaguessa, Ring Pier’illä, Clonakuiltyssä ja White marshilla.

NUORI PALSASIRRI TACUMSHINILLA

Nähtiin mm. fasaani, 50 silkkihaikaraa, 3 varpushaukkaa, 3 hiirihaukkaa, tuulihaukka, muuttohaukka, Irlannissa harvinainen nuolihaukka sekä kahlaajia mm. 400 meriharakkaa, 500 isokuovia, 500 mustapyrstökuiria, 20 valkovikloa ja 700 punajalkavikloa. Muista mainittakoon 20 riuttatiiraa, 20 mustanmerenlokkia, adetelänharmaalokki, 200 selkälokkia, 7 turkinkyyhkyä, 2 virtavästäräkkiä, 20 englanninvästäräkkiä ja 10 pyrstötiaista. Ilta oli kaunis, aurinkoinen ja heikkotuulinen.

ENGLANNINVÄSTÄRÄKKEJÄ NÄHTIIN PÄIVITTÄIN

Lauantaina 7.9.2019 oli vuorossa meripäivä Atlantilla. Aamulla ensin pieni retki lähiympäristöön, sitten aamiainen ja klo 09 lähti Rooster-veneemme kuljettamaan meitä 8 tunnin meriretkelle Irlannin eteläpuolelle. Kiersimme mm. kuuluisan Fastnet Rock-majakan sekä ajoimme Cape Clearin lintuasemasaaren vierestä. Aamulla ennen meriretkeä nähtiin mm. 2 tuulihaukkaa, 4 kapustarintaa, 3 valkovikloa, turkinkyyhky, 6 virtavästäräkkiä, 10 englanninvästäräkkiä ja 13 alppivarista.

FASTNET ROCK ON HUIKEA ILMESTYS KAUKANA AVOMERELLÄ

PIKKULIITÄJIÄ NÄHTIIN TUHANSIA

Merellä nähtiin hienosti lintuja ja ilmahan oli mitä mukavin – aurinkoa, lämmintä ja aluksi jopa tyven, myöhemmin lounaistuulta 5-6 m/s. Mainittavimmat havainnot olivat 2 mustalintua, 350 myrskylintua, 300 nokiliitäjää, n. 1000 pikkuliitäjää, ainakin 400 merikeijua, 150 suulaa, 7 karimetsoa, 2 nuorta isovesipääskyä, 19 isokihua, 2500 etelänkiislaa, 150 ruokkia, 2 riskilää, 8 lunnia, 7 lapintiiraa ja 80 pikkukajavaa. Kuvia syntyi paljon – uusi Sony-kalustoni pelitti hienosti – ja uutena kuvalajina itselleni listautui pikkuliitäjä. Illallinen syötiin lähistön pubissa, tänään oli itselläni vuorossa maukas Fish’n Chips kyytipoikineen. Retken lajimäärä on nyt 127.

ISOVESIPÄÄSKYJÄ NÄHTIIN RETKELLÄ MUUTAMIA KYMMENIÄ

ISOVESIPÄÄSKYJÄ NÄHTIIN RETKELLÄ YHTEENSÄ MUUTAMIA KYMMENIÄ

Sunnuntaina 8.9.2019 oli toinen meriretkipäivämme. Sää oli nyt aluksi puolipilvinen, myöhemmin pilvistyi ja klo 14.30 aikoihin alkoi heikko sade. Tuuli oli etelästä ja voimistui vähitellen aamun tyvenestä n. 8 m/s. Lintuja nähtiin merellä taas varsin hienosti – mm. 44 myrskylintua, 57 nokiliitäjää, 3000 pikkuliitäjää, 272 merikeijua, 90 suulaa, 15 karimetsoa, 2 merikihua, 11 isokihua, 1482 etelänkiislaa, 50 ruokkia, 10 riskilää, 9 lunnia ja 53 pikkukajavaa.

NOKILIITÄJIÄ OLI YLLÄTTÄVÄNKIN PALJON

Harvinaisinta antia olivat 3 nuorta isovesipääskyä, yksinäinen leveäpyrstökihu sekä 2 (1+1) nuorta tiiralokkia. Baltimoren kylän liepeillä näkyi mm. 6 turkinkyyhkyä, 11 virtavästäräkkiä ja 2 alppivarista. Irlannin retken kokonaislajimäärä nousi tänään lukuun 129. Illallinen syötiin tällä kertaa läheisessä pizzeriassa.

NUORIA TIIRALOKKEJA NÄHTIIN KAKSI

Maanantaina 9.9.2019 Irlannin kierroksemme jatkui heti aamiaisen jälkeen. Sää oli puolipilvinen, matkalla vähän tihkusadetta, mutta pääosin oli poutaa. Luoteistuuli oli navakkaa, 10-12 m/s ja ilma melko viileä. Ajettiin kohti luodetta ja eka pysähdys tehtiin Blennervillen jokisuistossa, seuraava Black Rockin hiekkarannalla ja iltapäivällä saavuttiin Bridges of Rossille, jossa staijattiin merimuuttoa pari tuntia. Illaksi ajettiin läheiseen Kilkeen kylään ja majoituttiin Bay View Hotelliin. Illallinen nautittiin ravintolassa kadun toisella puolella. Vaikka tämä oli siirtymäpäivä, niin lintupäiväksi silti ihan kelpo. Bridges of Rossin staijilla nähtiin mm. mustalintu, kaakkuri, 250 myrskylintua, n. 1000 pikkuliitäjää, 100 suulaa, 10 karimetsoa, muuttohaukka, 5 muuttavaa isovesipääskyä, 5 isokihua, nuori tunturikihu, 250 etelänkiislaa, 50 ruokkia ja 70 pikkukajavaa.

BLENNERVILLESTÄ LÖYTYI SPONDE RENGASNOKKALOKKI

Matkalla nähtiin mm. 20 ristisorsaa, 14 hrota-sepelhanhea, 15 silkkihaikaraa, hiirihaukka, 4 tuulihaukkaa, 400 meriharakkaa, 2 tundrakurmitsaa, 60 mustapyrstökuiria, 50 punakuiria, 230 pulmussirriä, 8 riuttatiiraa, 11 mustanmerenlokkia, 2 turkinkyyhkyä, virtavästäräkki, 5 mustapäätaskua ja 6 alppivarista. Päivän paras löytö oli vanha rengasnokkalokki, jonka Pepe löysi spondesti Blennervillen jokisuistosta. Helpommin deloja löytää täältä talvikaudella, mutta kerranpa näinkin. Taas tuli muutamalle seurueestamme elis.

PULMUSSIRRIT OLIVAT YLEISIÄ

Tiistai 10.9.2019 aloitettiin jo klo 06.15, jotta ehdimme Bridges of Rossille vähän ennen auringonnousua. Tuuli oli heikentynyt ja kääntynyt lounaaseen, taivas oli pääosin pilvinen ja ilma oli lämmennyt. Iltapäivällä saatiin vähän sadettakin, muttei haitannut tahtia. Tänään muutti mm. 4 sepelhanhea, 21 mustalintua, 150 myrskylintua, 17 nokiliitäjää, 400 pikkuliitäjää, 80 suulaa, 200 karimetsoa, 3 merikihua, 3 isokihua, 200 etelänkiislaa, 330 ruokkia, 2 lunnia, 20 riuttatiiraa, 20 pikkukajavaa ja jo odotettukin retkilaji, myrskykeiju.

STAIJIA BRIDGES OF ROSSILLA

Kierros jatkui Cloghaun Loch’ille, sieltä Lahinchin lahdelle ja Liscannoriin. Lahden ympäristössä pyörittiin pitkään ja se palkittiin: Liscannorin satamasta löysimme isosta lokkiparvesta vp vanhan kuusilokin! Lintu on nähty alueella viimeksi muutamia viikkoja sitten, mutta oli siis edelleen paikalla. Itselleni jo toinen kuusilokkihavis Irlannista…

SULKIVA VANHA KUUSILOKKI LÖYTYI AHKERALLA HAKEMISELLA

Ennen Kilkeehen paluuta käytiin vielä Quiltyn alueella, Loch Donnellilla ja Doonbekissä. Havaintoja kertyi mm. laulujoutsen, 4 pikku-uikkua, 10 silkkihaikaraa, 2 sinisuohaukkaa, 2 tuulihaukkaa, ampuhaukka, 300 meriharakkaa, 400 tylliä, 150 isokuovia, 15 mustapyrstökuiria, 28 punakuiria, 200 pulmussirriä, 12 suosirriä, 60 luotokirvistä, 4 virtavästäräkkiä, 20 mustapäätaskua, 5 alppivarista ja 4 urpiaista. Irlannin retken lajimäärä on nyt 138. Illallinen syötiin taas kadun toisella puolella, nyt eri ravintolassa kuin eilen. Hyvää oli.

LEUCORRHOA-TYYPPISIÄ KIVITASKUJA NÄHTIIN MUUTAMIA

Keskiviikkona 11.9.2019 oli edessä paluu Suomeen. Aamulla aloitettiin kuitenkin eiliseen tapaan klo 06.15 ajamalla Bridges of Rossille aamustaijille. Sää oli puolipilvinen, lounaistuuli 7-9 m/s ja ilmakaan ei ollut liian kylmä. Staijattiin merimuuttoa lähes 4 tuntia, jonka jälkeen pakattiin tavarat autoon ja lähdettiin ajamaan kohti Dublinia. Hotelliaamiainen jätettiin nyt väliin hyvän merimuuton takia.

NUORI SUULA ON HIENON NÄKÖINEN

Aamun aikana nähtiin muuttavana mm. 9 sepelhanhea, 150 myrskylintua, 161 nokiliitäjää, n. 1000 pikkuliitäjää, 5 merikeijua, peräti 38 myrskykeijua, 250 suulaa, 30 karimetsoa, 2 pikkukuovia, 25 isokuovia, peräti 16 isovesipääskyä, 6 merikihua, leveäpyrstökihu, 15 isokihua, 100 etelänkiislaa, 300 ruokkia, 19 lunnia ja 13 pikkukajavaa. Lähistöllä hyöri mm. 5 silkkihaikaraa, 4 tuulihaukkaa, mustapäätasku ja 2 alppivarista.

MYRSKYLINNUT OVAT YLEISIÄ PITKIN RANNIKKOA

Ajo Dublinin kentälle kesti n. 4 tuntia, matkalla pidettiin toki yksi kunnon kahvitauko. Finnairin lentomme Hesaan lähti aikataulussa klo 18.05 ja Hki-Vantaalle laskeuduttiin paikallista aikaa klo 23. Ajelin vielä Turkuun, jonne saavuin klo 01.30 aikoihin hienon Irlannin lintureissun päätteeksi. Mukava retkiporukka, erinomaiset oppaat ja monipuolinen merilintusaldo, höysteenä 5 jenkkiraria, takasivat tyytyväiset mielet kaikille!

MERILINTUJA IRLANNISSA NÄKEE HIENOSTI

ISOKIHUJA NÄHTIIN USEITA

Retken lintukuvia isommassa koossa löytyy kansiostani ”Uusimmat ulkomailta” eli tässä siihen suora linkki: (klikkaa kuvat isommiksi)

Kategoria(t): Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta, Matkaraportit. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.