Vierailu Norrskärin majakkasaarelle

Heinäkuun viimeisenä, 31.7.2017, lähdimme Outin kanssa puolen päivän aikaan ajelemaan 8-tietä kohti pohjoista – matkan tarkoituksena on vierailla muutama päivä Västra Norrskärin majakkasaarella Vaasan länsipuolella. Sää oli matalapaineen sävyttämä – jokunen sadekuuro, reipasta lounaistuulta mutta lämpöä sentään 19 astetta. Ensimmäinen pidempi pysähdys tehtiin Merikarvian Lankoskella. Tunnin haku ei kuitenkaan tuottanut havaintoa paikalla viihtyneestä virtavästäräkkipoikueesta, lienevätkö jo niin isoja että ovat vaihtaneet maisemaa… Hyvät kahvit toki juotiin. Sade lakkasi sopivasti kun seuraavaksi pysähdyimme Kristiinankaupungin Hamnfjärdenille, jossa noin 25 harmaahaikaran joukossa seisoskeli jalohaikara. ”Jallu” on ollut paikalla jo pidempään. Vaikka laji on kovasti yleistynyt niin onpa niin tehokkaasti kiertänyt minut, että tämä oli vasta toinen Suomessa näkemäni jalohaikara. Lahdella näkyi myös pari laulujoutsenta poikasineen, kaksi kurkea ja 12 valkovikloa.

DOKUMENTTIKUVA KRISTIINANKAUPUNGIN JALOHAIKARASTA

Seuraavaksi heittäydyimme tavallisiksi turisteiksi ja kiertelimme kävellen Kristiinankaupungin vanhaa puukeskustaa, paljon hienoja vanhoja taloja. Sadekin oli sopivasti loppunut. Kaupungin nurmikoilla oli täälläkin muutama kymmenen valkoposkihanhea. Illaksi ajoimme majapaikkaamme Närpiön keskustaan Red & Green-hotelliin, jossa nautittiin herkullinen illallinen valkoviinin kera. Olipa mainio ravintola!

Tiistaina 1.8.2017 meidän oli tarkoitus lähteä venekyydillä Norrskärille, mutta kova (11-14 m/s) etelälounainen tuuli esti kuljetuksen. Niinpä käytimme aurinkoisen ja tuulesta huolimatta lämpimän (19 astetta) päivän mantereen retkeilyyn. Aamiaisen jälkeen tutustuimme ensin Närpiön mielenkiintoisiin jäljellä oleviin (n. 150 kpl) kirkkotalleihin, rakennetut 1700-luvulla. Närpiö on muuten kuin ulkomailla kävisi – asukkaista yli 80% on ruotsinkielisiä, peräti yli 13 prosenttia ”muun maalaisia” ja vain 5 % suomenkielisiä! Ilmankos tunsimme itsemme ikäänkuin muukalaisiksi vieraalla maalla…

NÄRPIÖN KIRKKOTALLEJA
NÄRPIÖN KIRKKOTALLEJA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Seuraavaksi suuntasimme tutustumaan Kaskisiin, jossa en ole aiemmin käynyt, Outi kylläkin. Olipa ihan miellyttävä kokemus – kaunis ja väljä pikkukaupunki, jossa nautimme päiväkahvit ”Sinisessä hetkessä”, hiihdon olympiavoittaja Arto Koiviston (Innsbruck 1976) ylläpitämässä persoonallisessa rantakahvila-ravintolassa, josta löytyy myös majoitusta. Koiviston kanssa tuli vaihdettua sana jos toinenkin ja pääsimme tutustumaan mm. hänen rakentamaansa savusaunaan. Kävimme myös kaupungin eteläkärjessä, josta häämötti Sälgrundin majakka.

Outi_Kaskinen

Seuraava kohteemme oli Närpiön Piolahti, jossa törmättiin Helstolan Jariin. Lintuja oli kohtalaisen paljon tuulisella lahdella, mm. ruskosuohaukka, 2 räyskää, 10 harmaahaikaraa, 400 merihanhea, 18 mustavikloa ja 130 tavia. Seuraavaksi ajoimme Maalahden Gålörenille, jonka lintutornista näkyi mm. 3 laulujoutsenta, 25 merihanhea, 2 räyskää, 10 harmaahaikaraa, härkälintu, 3 suosirriä ja pikkukuovi.

GÅLÖREN
GÅLÖRENIN LAHTEA LINTUTORNISTA KUVATTUNA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Jatkoimme edelleen Vaasaan, jonka keskustassa teimme Outin kanssa pienen kävelykierroksen kunnes jatkoimme matkaa Raippaluodon sillan kupeeseen, Berny’s Cafe & Restaurant’iin, jossa söimme päivän aterian. Illaksi ajoimme yöpaikkaamme OddInn’in vanhaan kouluun Raippaluodon luoteisosaan, johon kokoontuivat kaikki retkikumppanimme eli Raisa Tanner (reissun organisoija), Jari Helstola, Eero Hauta-aho, Hannu Kontkanen, Kimmo Lahikainen, Juhani Aittamaa, Juha Mattila ja Laura Neira. Monta hyvää kuvaajaa on matkassa ja Helstolan Hessuhan on hyvinkin tuttu retkikumppani. Iltateen jälkeen jo uni maittoi.

RAIPPALUODON SILTA (kuva: Outi Sarjakoski)
RAIPPALUODON SILTA
(kuva: Outi Sarjakoski)

Norrskär_kartta

VÄSTRA NORRSKÄRIN SIJAINTI JA SAARIKARTTA

Keskiviikkona 2.8.2017 lähdettiin aamupalan jälkeen liikkeelle ja ajettiin pieni matka kohti Raippaluodon rantaa, Stolpen veljesten kotisatamaan. Tavaroiden lastaus ja lähtö merelle kohti Norrskäriä – meri oli onneksi paljon rauhoittunut eilisestä. Vajaan parin tunnin venematka meni mukavasti ja rantauduttiin Västra Norrskärin satamaan klo 12. Taas tavarasouvia mutta hiljalleen kaikki vempeleet ja ruuat saatiin majakkamäelle Metsähallituksen taloon, jonka toisessa päässä oli lintuaseman tiloja. Meillä oli nyt käytössä koko talo ja Outin kanssa saimme tilavan kahden hengen huoneen lounaispäädystä. Päiväkahvin jälkeen painuttiin maastoon ja muutaman tunnin tutustumis- ja kuvausretki aurinkoisessa kelissä tuotti tukun kuvia korteille. Päästiin käymään majakan ylätasanteellakin kuvaamassa saarta.

VÄSTRAN MAISEMAA
VÄSTRAN MAISEMAA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Lintuja nähtiin tänään mm. laulujoutsen, 41 valkoposkihanhea, ristisorsapari ja 3 poikasta, kaksi lapasotkapoikuetta (yhteensä 4 poikasta), 198 tukkakoskeloa, 4 harmaahaikaraa, 2 tuulihaukkaa, nuolihaukka, 2 kapustarintaa, 6 tundrakurmitsaa, 50 isosirriä, 6 pulmussirriä, 2 pikkusirriä, 165 suosirriä, 2 suokukkoa, 23 pikkukuovia, isokuovi, 14 valkovikloa, 25 liroa, 15 merikihua, 105 selkälokkia, 7 räyskää, 34 ruokkia, 2 käpytikkaa ja törmäpääsky.

LAPASOTKILLA OLI MUUTAMA POIKANEN, TÄLLÄ VAIN YKSI
RISKILÄ ON NORRSKÄRILLÄ RUNSAS

Torstaina 3.8.2017 yökosteuden jälkeen aamu valkeni utuisena mutta päivästä tuli pelkkää auringonporotusta. Aamun tyven vaihtui lounaistuuleksi (3-6 m/s) ja lämpöä oli 15 astetta. Koko päivä kierrettiin saarta ja kuvattiin, aamulla parin tunnin staiji majakan nurkilla. Mainittavimmat havainnot olivat 12 ristisorsaa (joista 7 juv), 9 lapasotkaa (joista 4 juv), alli, harmaahaikara, 3 tuulihaukkaa, pikkutylli, 6 tundrakurmitsaa, 25 isosirriä, 10 pulmussirriä, pikkusirri, 3 lapinsirriä, 115 suosirriä, 5 suokukkoa, 2 punakuiria, 2 pikkukuovia, 2 isokuovia, mustaviklo, 10 valkovikloa, 3 metsävikloa, 30 liroa, 110 selkälokkia, 12 räyskää, 100 ruokkia, 450 riskilää, suopöllö, käpytikka, törmäpääsky ja urpiainen.

VANHOJEN ISOSIRRIEN MUUTTO OLI KÄYNNISSÄ
TUNDRAKURMITSA JA ISOSIRRI

Perjantaina 4.8.2017 etelästä lähestyi hiljalleen sadealue, joka lisäsi pilvisyyttä ja illalla saatiin vähän sadettakin. Koillistuuli voimistui 12-15 m/s ja lämpötila laski. Kierrettiin saarta ja seurusteltiin porukalla, illansuussa myös lämpeni pihasauna. Lintuja havaittiin tänään mm. laulujoutsen, 5 ristisorsaa, 11 lapasotkaa, 2 harmaahaikaraa, nuolihaukka, tuulihaukka, kurki, pikkutylli, kapustarinta, 3 tundrakurmitsaa, 7 isosirriä, 2 pulmussirriä, lapinsirri, 84 suosirriä, 3 suokukkoa, 10 punakuiria, 5 pikkukuovia, 3 isokuovia, mustaviklo, 3 metsävikloa, pikkulokki, 6 räyskää, 70 ruokkia ja urpiainen.

MERIKIHU ON VÄSTRAN TYYPPILAJI
PILKKASIIPIPOIKUEITA OLI USEITA

Lauantaina 5.8.2017 oli aika palata mantereelle. Aamu oli pilvinen ja tuulinen – koillistuuli oli voimistumassa. Aamiainen nautittiin rauhassa, sen jälkeen tavaroiden pakkaamista ja roudaamista satamaan kunnes Stolpen vene tuli meitä hakemaan klo 10. Paluumatkamme kestikin nyt yli 2,5 tuntia sillä koillistuuli oli yltynyt 13 m/s (puuskat 15) ja merenkäynti oli sen mukaista. Vesi lensi ja sadevarusteet olivat enemmän kuin tarpeen aikamoisessa myllerryksessä. Ennen rantautumista alkoi vielä reipas vesisadekin. Maissa taas tavaroiden siirtoa autoihin ja hiljalleen kaikki hajaantuivat eri ilmansuuntiin kohti kotejaan. Outin kanssa pysähdyttiin toistamiseen Berny’s Cafe & Restaurant’iin, tällä kertaa vain kahville ja sämpylälle ja vähän kuivia vaatteita vaihtamaan. Ajeltiin sadekuurojen säestämänä 8-tietä kohti Turkua ja matkalla tehtiin uudelleen pysähdys Merikarvian Lankoskella. Nyt virtavästäräkit – koiras, naaras ja lentopoikanen – suostuivat näyttäytymään ja jokunen kuvakin saatiin.

VIRTAVÄSTÄRÄKKIKOIRAS LANKOSKELLA

Turussa oltiin klo 18.30 aikoihin vaiheikkaan ja hyvän ”Norskinreissun” päätteeksi. Raisalle vielä kiitos matkan onnistuneesta järjestelystä sekä maittavista aterioista ja muillekin mukavasta seurasta!

NORRSKÄRIN MAISEMAA MAJAKASTA KUVATTUNA, VASEMMALLA ASEMARAKENNUS
SADERINTAMA LÄHESTYI PERJANTAI-ILLALLA
PILKKASIIVEN TUIMAKATSEINEN POIKANEN

Lisää kirjoituksia

Avosettejä Utössä

Maanantaina 8 4 2024 oli pääosin aurinkoista reipasta lounaistuulta 10 12 m s...

Spekta ja stellereitä Utössä

Keskiviikkona 3 4 2024 oli aika palata kotiin Utöhön Outi jäi vielä perhejuhlan...

Linturetkeilyä Kap Verdellä

Keskiviikkona 13 3 2024 alkoi kauan suunniteltu lintumatka Kap Verdelle tähtäimessä erityisesti muutama...

Mantereelle

Torstaina 7 3 2024 oli jälleen sumupäivä Aamulla oli hetken kirkkaampaa mutta näkyvyys...