Lintuja ja kaupunkielämää Espanjan itärannikolla

Lauantaina 28.1.2023 lähdimme Outin kanssa lintu- ja lomareissulle, suuntana tällä kertaa meille kokonaan uusi kohde eli Espanjan itä-kaakkoisosassa olevat Alicanten ja Valencian alueet. Lähtö Turusta oli klo 10 aikaan ja ajettiin ensin Outin kotitalolle Nummelle , jossa juotiin makoisat kahvit. Piharuokinnalla oli koiras harmaapäätikka ja matkalla Muurlassa näkyi hiirihaukka. Nummelta jatkettiin Helsingin lentoasemalle, jossa oltiin klo 13.30 aikoihin. Ennen lentoa nautittiin traditionaaliset kuohuviinit, Norwegianin lentomme Alicanteen lähti lumipyryn takia lähes tunnin myöhässä. Täpötäysi kone laskeutui kuitenkin perille lähes aikataulun mukaan, klo 20.10 paikallista aikaa. Matkatavarat löytyivät ja matkattiin taksilla hotelli La Miragrosaan, korkean linnoitusvuoren (Castello Santa Barbara) kylkeen. Hieno paikka, parvekkeemme edessä oli myös Basilica de Santa Marian vanha kirkko vain n. 30 metrin päässä! Iltaa istuttiin kirkkaassa tähtiyössä hotellin kattoterassilla, nautittiin viiniä ja tapaksia.

ALICANTEN SATAMAA JA LINNOITUSVUORI CASTELLO SANTA BARBARA

ALICANTEN SATAMAA JA LINNOITUSVUORI CASTELLO SANTA BARBARA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Sunnuntai 29.1.2023 vietettiin Alicantessa paikkaan tutustuen. Sää oli puolipilvinen, tuuli oli pääosin heikkoa, mutta ilma viileä, varjossa oli vain 12 astetta. Auringossa oli toki lämmintä. Retkeiltiin aamupäivä Castello Santa Barbaran vuorella ja linnoituksessa. Kiipeämistä riitti, mutta paikka ja maisemat olivat upeita. Iltapäivä oltiin alhaalla kaupungissa ja pääasiassa kuljettiin rannalla ja huvivenesataman tuntumassa – lounasta ja kahvia unohtamatta. Lintuja nähtiin mm. 6 samettipääkerttua, n. 12 mustapääkerttua, 15 mustakottaraista, 22 mustaleppälintua ja ”mustasarjan” parhaana mustatasku. Lisäksi nähtiin mm. 2 suulaa ja 5 riuttatiiraa. Kuviakin syntyi jo tänään kohtalaisesti, mutta huomenna sitten lähdetään varsinaiselle linturetkelle.

samettipääkerttu_01_Espanja_01_23

SAMETTIPÄÄKERTTU JA MUSTATASKU PÄIVÄN KAUPUNKIKÄVELYLTÄ

Maanantaina 30.1.2023 syötiin maittava hotelliaamiainen, pakattiin tavarat ja kirjauduttiin ulos. Paikallinen lintuoppaamme Virgilio Beltrán saapui klo 9 aikoihin hakemaan meitä ja lähdettiin ensimmäiseksi kohti Santa Polan lintupaikkoja. Päivä oli aurinkoinen, lämpöä oli 14 astetta ja tuuli heikkoa. Kierreltiin pari tuntia Santa Polaa (Playa del Pinetin alue) ja nähtiin mm. 2 suulaa, ruokki, 2 riuttatiiraa, 5 kaitanokkalokkia, kalasääski, harjalintu ja 3 punapyytä. Kahlaajia havaittiin mm. 18 pitkäjalkaa, 31 avosettiä, 7 mustapyrstökuiria, 4 tundrakurmitsaa, 45 suosirriä, 3 pikkusirriä ja pulmussirri. Mustapäätaskuja oli yli 10.

AVOSETTIEN SUKUPUOLET OVAT HYVIN SAMANNÄKÖISET, NOKAN PERUSTEELLA TAAEMPI ON KOIRAS JA EDESSÄ NAARAS

Jatkettiin iltapäiväksi El Hondon kosteikkoalueelle, jossa viivyttiin useita tunteja, välillä piknik-lounasta nauttien. Havaittiin opastuskeskuksen lähialueella mm. 120 flamingoa, 5 sulttaanikanaa, 6 kruununokikanaa, 4 punapäänarskua, 3 silkkihaikaraa, 15 pronssi-iibistä, 2 pikkukotkaa, 7 ruskosuohaukkaa, 25 taivaanvuohta ja kuningaskalastaja. Lisäksi havaittiin 3 silkkikerttua, 3 sinirintaa, 2 vuorikirvistä ja kallio- ja räystäspääskyjä. El Hondon itäpäässä nähtiin vielä mm. 28 valkopääsorsaa, 3 punapäänarskua, 3 mustakaulauikkua, 150 flamingoa ja 5 ruskosuohaukkaa. Illaksi ajettiin vuoristoon Bocairentin vanhaan kaupunkiin ja majoituttiin L’Agora-hotelliin. IIlallista nautittiin alakerran ravintolassa hyvän punaviinin kera.

valkopääsorsa_01_Espanja_01_23

EL HONDOSSA OLI MM. VALKOPÄÄSORSIA JA MUSTAKAULAUIKKUJA

Tiistaina 31.1.2023 lähdettiin aamiaisen jälkeen kiertelemään lähellä olevia kansallispuistoja reitillä Santa Barbara – Font de Mariola – Barranc del Cint – Baniarres – Albufeira de Gaianes. Sää oli eilisen kaltainen, yö kylmä (aamulla vain 4 astetta) ja päivällä 15 astetta, täyttä auringonpaistetta ja heikkoa tuulta. Santa Barbarassa nähtiin mm. 2 iberianvihertikkaa, närhi, kulo- ja laulurastas ja pensassirkku – saatiin myös vihdoin (vuosien yritysten jälkeen..) jonkinmoinen dokumenttikuva, heikkotasoinen tosin, iberianvihertikasta. Aina ne ovat jääneet vain äänihavaintojen tai nopeiden ohilentojen tasolle..

KAUKAA OTETTU DOKUMENTTITASON KUVA IBERIANVIHERTIKASTA

Font de Mariolassa havaittiin mm. kanahaukka, närhi, 2 iberianvihertikkaa, 5 punakylkirastasta, kulo- ja laulurastas, 4 töyhtötiaista, 4 pyrstötiaista ja etelänpuukiipijä. Barranc de Cint tuotti mm. 15 hanhikorppikotkaa, sinirastaan, 4 punapyytä, laulurastaan ja 2 mustataskua, Beniarres (jossa nautittiin piknik) puolestaan peukaloisen, etelänpuukiipijän, räkätti-, laulu- ja kulorastaan sekä samettipääkertun. Läheisellä patojärvellä uiskenteli 6 silkkiuikkua ja iberianvihertikka lensi tien yli. Päivän viimeinen kohde Albufera de Gaianes tarjosi 6 punasotkaa, 7 kalliopääskyä, minervanpöllön, tuuli- ja varpushaukan, 2 harjalintua, silkkikertun ja n. 50 alppivariksen parven. Ajettiin yöksi takaisin Biocairentiin ja nautittiin taas hyvä illallinen ja huikkanen punaviiniä.

BARRANC DEL CLINT OLI KOMEA PAIKKA

BARRANC DEL CLINT OLI KOMEA PAIKKA (Kuva: Outi Sarjakoski)

ETELÄNPUUKIIPIJÄ

Keskiviikkona 1.2.2023 sää oli edelleen pilvetön, aurinko porotti, mutta aamulla oli vain muutama aste lämpöä. Tuuli oli heikkoa. Aamiaisen jälkeen kirjauduttiin hotellista ulos ja lähdettiin kohti rannikkoa, ensimmäisenä kohteena Pego-Olivan luonnonpuisto. Runsaan parin tunnin aikana nähtiin mm. 2 pikkukotkaa, 6 ruskosuohaukkaa, hiirihaukka, kalasääski, 2 kuningaskalastajaa, 3 pronssi-iibistä, 70 töyhtöhyyppää, 9 pikkutylliä ja mullospellolla ruokaillut ad kalalokki. Kalalokki on täällä kova harvinaisuus, Virgiliokin on nähnyt lajin Espanjassa vain kerran aiemmin – vuosia sitten Cantabriassa. Saatiin linnusta dokumenttikuvat ja tiedotus lähti paikallisille orneille.

pikkukotka_01_Espanja_01_23

PIKKUKOTKA JA PAIKALLINEN HARVINAISUUS KALALOKKI LÄMPÖVÄREILYSSÄ MULLOSPELLOLLA

Pikkulinnuista alueella mainittakoon 2 pussitiaista, 4 heinäkerttua, osmankäämikerttunen, silkkikerttu, 6 vahanokkaa, 2 vuorikirvistä ja 3 pikkuvarpusta. Hieno alue! Jatkettiin seuraavaksi Cabo de San Antonioon, Montgon kansallispuistoon meren rannalle. Piknikin lomassa nähtiin mm. muuttohaukka, 2 suulaa, baleaarienliitäjä, etelänisolepinkäinen, tulipäähippiäinen, sinirastas ja pyrstö-, kuusi- ja töyhtötiainen. Matkalla Valenciaan pysähdyttiin vielä Xeracossa meren rannalla ja nähtiin mm. 9 pulmussirriä ja 3 mustanmerenlokkia. Illansuussa saavuttiin Valenciaan ja majoituttiin Hotel Cosmoon, aivan kaupungin vanhaan ydinkeskustaan. Virgilio meni yöksi kotiin ja me Outin kanssa käppäiltiin vähän kaupungilla ja syötiin makoisa illallinen punaviinin kera lähiravintolassa.

VIRGILIO JA MINÄ TYYTYVÄISINÄ LINTURETKELLÄ

VIRGILIO JA MINÄ TYYTYVÄISINÄ LINTURETKELLÄ (Kuva; Outi Sarjakoski)

.. JA TÄSSÄ ME KOLME CABO DE SAN ANTONIOSSA (Photo: Virgilio Beltrán)

Torstai 2.2.2023 vietettiin pääosin kaupunkilintujen parissa, tosin iltapäivällä oltiin Albufeiran luonnonpuistossa n. 3 tuntia. Sää oli edelleen aurinkoinen ja päivällä melko lämminkin (15 astetta), tuuli oli edelleen heikkoa. Virgilio tuli meitä aamiaisen jälkeen hakemaan ja pyörittiin kaupungin eri puistoissa useampi tunti. Nähtiin mm. 16 kauluskaijaa, 27 munkkiarattia, 4 punapääarattia, pyrstötiainen ja 4 punaposkibulbulia. Bulbuli ja punapääaratti ovat nykyään C-kategorian lajeja ja siksi niitä on täällä useampi suomalainenkin tänä talvena käynyt katsomassa.

PUNAPOSKIBULBULEITA LÖYDETTIIN KOLMEEN OTTEESEEN

Iltapäivän retkellä Albufeiran alueella (jossa ensin pistäydyttiin piknikillä meren rannalla) nähtiin mm. 2 ristisorsaa, 5 silkkiuikkua, 8 mustakaulauikkua, 2 riuttatiiraa ja 8 pulmussirriä. Kosteikkoalueilla havaittiin mm. flamingoja yli 3000, pronssi-iibiksiä n. 2200, mustapyrstökuireja 300, töyhtöhyyppiä 180, suokukkoja 30, 4 välimerenlokkia, 8 jalohaikaraa, 4 ruskosuohaukkaa ja hiirihaukka. Palattiin hotellille klo 18.30, kiitettiin Virgilioa hienosta matkaseurasta ja opastuksesta sekä käytiin illalla syömässä pikku ravintolassa hyvä illallinen paikallisen punaviinin kera.

flamingo_01_Espanja_01_23

FLAMINGOJA JA PRONSSI-IIBIKSIÄ OLI TUHANSIA ALBUFEIRALLA

Perjantaina 3.2.2023 oli aurinkoista ja viileän yön jälkeen lämpö nousi 16 asteeseen. Käveltiin aamiaisen jälkeen pitkin poikin Valenciaa, askeleita kertyi yli 22.000. Kuljetettiin kameroita varmuuden vuoksi, mutta ei nytkään löydetty punapääarattia kuvattavaksi, munkkiaratteja ja kauluskaijoja kyllä oli useassa paikassa. Nähtiin taas 3 punaposkibulbulia, jälleen Park de la Canaletassa kuten eilenkin. Päivällä juotiin pariin otteeseen kahvit, syötiin kevyt lounas kevätauringossa, katseltiin Valencian historiallisia nähtävyyksiä ja illalla syötiin makoisa illallinen vaihteeksi italialaisessa lähiravintolassa.

HARJALINTU VALENCIAN PUISTOSSA

Lauantaina 4.2.2023 jatkettiin Valenciaan tutustumista kauniissa ja keväisessä (16 astetta) säässä. Kierreltiin vanhaa kaupunkia, käytiin upeassa Jardi Botanicissa ja iltapäivällä pyörittiin edelleen vanhan jokiuoman viheralueella. Lounastakin haukattiin ja jatkettiin edelleen punapääarattien hakua, jotta saataisiin niistäkin joku kuva. Askeleita kertyi tänäänkin yli 23.000 ja myöhään iltapäivällä uurastus vihdoin palkittiin – löydettiin 6 punapääarattia, joista pari oli ihan hyvin kuvattavana. Aiemmin nähtiin kasvitieteellisessä puutarhassa 2 punaposkibulbulia, kauluskaijoja sekä munkkiaratteja oli kymmeniä. Mainita voi vielä harjalinnun ja 3 pyrstötiaista. Illalla syötiin kotoisassa pikku ravintolassa maukasta seafoodpaellaa ja nautittiin kylmää Cavaa.

PUNAPÄÄARATTIKIN LÖYTYI VIHDOIN KUVATTAVAKSI

Sunnuntaina 5.2.2023 oli lähtöpäivä takaisin Suomeen. Aamiaisen jälkeen ehdittiin kuitenkin vielä pari tuntia kierrellä Valencian vanhaa kaupunkia aurinkoisessa kevätaamussa. Runsaasti väkeä oli liikkeellä, kirkoissa ja isohkossa kansantanssitapahtumassa. Puolita päivin mentiin taksilla lentokentälle (vain 18e!) ja täpötäysi lentomme Amsterdamiin lähti klo 15.30, vähän myöhässä. Amsterdamissa vaihtoaikaa oli 2,5 tuntia kunnes KLM:n lento Hesaan lähti klo 20.30. Aivan piukassa väkeä oli tämäkin iso kone. Vastatuulen takia saavuttiin Helsinkiin vasta klo 00.20, saatiin laukut ja ajettiin autolla loppuyöksi Nummelle, Outin kotitalolle. Maanantaina aamupäivällä ajelin Turkuun, Outi jäi vielä pieneen sukupalaveriin Nummelle.

ALICANTEN JA VALENCIAN VÄLILLÄ ON KORKEITAKIN VUORIA

ALICANTEN JA VALENCIAN VÄLILLÄ ON KORKEITAKIN VUORIA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Epilogi.

Retkemme varsinaisen linturetkiosuuden lajimääräksi tuli 116 lajia, joista 2 oli meille kokonaan uusia (C-lajit), Espanjanpinnoja kertyi kolme (nyt 290). Retki oli kaikin puolin onnistunut, mukava oli nähdä meille uusia alueita Espanjassa, majoitukset olivat hyviä, ruuat erinomaisia ja ihmiset ystävällisiä ja palvelu pelasi hienosti. Lintuoppaamme Virgilio Beltrán (info@numenius.tours) oli paitsi mukava myös pätevä ja paikallisena tunsi hyvin kaikki laajan alueen lintupaikat. Retkemme järjestelyihin osallistui myös Pau Lucio (Birdwatching Spain), joka ei perhesyistä päässyt nyt mukaan. Tällä kertaa jälleen yhdistimme lintureissuun vähän kaupunkilomaakin ja hotellivalintamme menivät ihan nappiin, sijainnitkin olivat erittäin hyviä lintureissujen kannalta. Vielä voinee todeta, että yhä edelleen Espanjan hintataso on huomattavasti Suomea halvempi, etenkin syöminen ja juominen ovat edullisia ja myös majoitukset selvästi halvempia hinta/laatu-suhteeltaan. Tiet ovat hienossa kunnossa verrattuna Suomen kuoppaisiin maanteihin ja liikennekin oli yllättävän sujuvaa. Olipa taas mukava ”talvimatka”.

Retken lintukuvia löytyy isompina tiedostoina (klikkaa auki!) täältä:

KAULUSKAIJOJA PESII MONIN PAIKOIN VALENCIAN PUISTOISSA

KAULUSKAIJOJA PESII MONIN PAIKOIN VALENCIAN PUISTOISSA (Kuva: Outi Sarjakoski)

EL HONDON KOSTEIKKOA ALICANTEN LÄHELLÄ

EL HONDON KOSTEIKKOA ALICANTEN LÄHELLÄ (Kuva: Outi Sarjakoski)

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta, Matkaraportit | Jätä kommentti

Lauhaa edelleen, lähtö taas

Maanantaina 23.1.2023 oli puolipilvistä, hetkittäin jopa vähän aurinkoa, ja lämpöä oli 1 aste. Lounaistuuli oli nousevaa – aamulla 7 ja illalla jo 13 m/s. Staijia vajaa tunti aamulla majakalla ja kierrettiin itäosat, kyläalue ja Enskär. Nähtiin mm. pilkkasiipi, 2 mustalintua, alli, 4 tukkakoskeloa, 3 lapasotkaa, koiras uivelo edelleen ja naurulokki. Merisirrejä oli tänään 25. Muita havaintoja olivat mm. käpytikka, 14 tilheä, 4 räkättirastasta, 3 pikkuvarpusta, punarinta ja luotokirvinen, viimemainittu nyt kylän rannassa.

KOIRAS UIVELO VIIHTYY SATAMALAHDELLA

Tiistaina 24.1.2023 oli pilvistä ja hämärää, länsituuli aamulla 13 m/s, mutta heikkeni päivän mittaan. Lämpöä oli 2 astetta. Staijia tunti aamulla majakalla ja kierrettiin koko saari lukuun ottamatta Kesnäsiä. Merellä näkyi mm. 2 pilkkasiipeä, mustalintu ja uivelo (molemmat Fladanilla), tukkakoskelo, 4 lapasotkaa (3n, 2kv k) ja 5 tp ruokkia lounaaseen. Saaressa nähtiin mm. 2 käpytikkaa, taivaanvuohi saunalahdella, 42 merisirriä, 18 räkättirastasta, peukaloinen ja luotokirvinen.

JUHLAPUKUUN SULKIVA LAPASOTKA FLADANILLA

Keskiviikkona 25.1.2023 oli koko aamupäivä tihkusadetta, pimeää ja navakkaa (12-15 m/s) lounaistuulta ja lämpöä 4 astetta. Näkyvyys oli heikko. Puolenpäivän aikaan vähän selkeni ja tehtiin pikainen kierros itäosassa ja kylällä, havaittiin mm. 2 laulujoutsenta, edelleen koiras uivelo, yhteensä 34 merisirriä, 3 räkättirastasta ja kylän rannassa luotokirvinen. Pakattiin vähän kasseja, sillä iltapäivällä oli lähtö mantereelle. Laivamatka kului pimeässä, Pärnäisissä oltiin klo 20 aikoihin ja Turussa klo 21.20. Ketunmetsästäjien saalis tältä Utön reissulta oli 2 kettua, pari kpl taisi vielä jäädä piilottelemaan..

MERISIRREJÄ ON VIIME PÄIVINÄ NÄKYNYT JOPA IHAN KYLÄN RANNASSA

MERISIRREJÄ ON VIIME PÄIVINÄ NÄKYNYT JOPA IHAN KYLÄN RANNASSA (Kuva: Outi Sarjakoski)

PUNARINTOJA LIENEE KAIKKIAAN NELJÄ, HYVIN PIILOTTELEVIA

Uusimmat kuvat isompina tiedostoina nähtävissä täällä:

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Lauhaa edelleen, lähtö taas

Takaisin Utöhön

Lauantaina 21.1.2023 lähdettiin Outin kanssa takaisin Utöhön. Ajeltiin sumuisessa nollakelissä Nauvoon kaffelle ja vähän kauppaankin, kunnes siirryttiin m/s Baldurille. Väkeä oli niukasti, mutta ketunmetsästäjiä muutama matkalla Utöhön. Matka meni joutuisasti kun Nötö jätettiin väliin ja Utöhön saavuttiin pimeässä klo 17. Jurmon kohdalla näkyi mm. 4 laulujoutsenta ja 2 tp riskilää. Utössä on lintureissulla jo Hyvärisen Ismo.

TELKKIÄ TALVEHTII UTÖSSÄ MUUTAMIA KYMMENIÄ

Sunnuntaina 22.1.2023 oli pilvistä ja utuista, heikkoa (1-3 m/s) etelänpuoleista tuulen virettä ja pakkasta 2 astetta. Staijia aamulla noin 1,5 tuntia luotsiasemalla ja kierrettiin likimain koko saari. Merellä nähtiin mm. tp kuikka, 4 lapasotkaa, 15 allia, 3 mustalintua, 2 pilkkasiipeä, 6 tukkakoskeloa, 2 ruokkia, 13 riskilää, naurulokki ja Fladanilla uimassa koiras uivelo. Merisirrejä nähtiin 35, saunalahdella oli taivaanvuohi ja Fladanin rantaan laskeutui ip:llä harmaahaikara. Lisäksi havaittiin mm. 20 tilheä, 60 räkättirastasta, 3 punakylkirastasta, 4 peukaloista, 3 pikkuvarpusta ja itärannalla edelleen luotokirvinen. Ismo lähti päivällä mantereelle.

HARMAAHAIKARA KÄVÄISI ILTAPÄIVÄLLÄ KYLÄN RANNASSA

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Takaisin Utöhön

Yhteenveto Utön kesä- ja syyskaudesta 2022

Kesäkuun loppu oli helteinen, heinäkuu vähän epävakaisempi ja elokuussa saatiin vihdoin sadettakin. Koko kesä oli epätavallisen lämmin. Syyskelit olivat totutun vaihtelevia, mutta talvi tuli tavanomaista aikaisemmin – jo joulukuun alussa oli melko runsaasti lunta ja useita kovatuulisia pakkaspäiviä. Joulukuun loppupuoli oli kuitenkin taas lauha, lumet sulivat pois eikä jäätä ollut missään.

MIELENKIINTOINEN KÄYRÄ, JOKA OSOITTAA UTÖN VUOTUISEN KESKILÄMPÖTILAN NOUSUN  RUNSAAN SADAN VUODEN AJALTA - NYKYÄÄN VUODEN KESKILÄMPÖTILA UTÖSSÄ ON JO NOIN 8 ASTETTA.

MIELENKIINTOINEN KÄYRÄ, JOKA OSOITTAA UTÖN VUOTUISEN KESKILÄMPÖTILAN NOUSUN RUNSAAN SADAN VUODEN AJALTA – NYKYÄÄN VUODEN KESKILÄMPÖTILA UTÖSSÄ ON JO NOIN 8 ASTETTA.

Mainittavia havaintoja kesältä olivat etelänkiisla 27.6. ja 10.7., kirjokerttu 27.6., kesykyyhky 27.-28.6., 2 pikkutiiraa 1.7. ja yksi 19-24.7., mustaleppälintu 6. ja 24.7. sekä pulmussirri 11.8.

UTÖSSÄ AIKA HARVOIN NÄKEE PIKKUTIIROJA, NYT KUITENKIN USEAMPANA PÄIVÄNÄ

Aikaisia syysmuuttajia olivat käki 6.7., tundrakurmitsa 9.7., mehiläishaukka 17.7., lehtokurppa 1.8., sinisuohaukka 14.8. ja ampuhaukka 25.8.

Hyviä syyshavaintoja olivat mm. hiiripöllö 5.9., 19-20.9. ja 12.10., palokärki 8.9., pulmussirrejä 14.9. (2) ja 20.9. (3), närhi 29.9., helmipöllö 5.10., etelänkiisla 11.10., 3 teertä 17-23.10., sepelrastas 18.10., liejukana 23.10., mustaleppälintu 26.10. ja 3.11. sekä varpuspöllö 6-9.11.

HIIRIPÖLLÖJÄ TULI UTÖHÖN SAAKKA PERÄTI KOLME

Muuttohaukkoja nähtiin 21.9.-18.10. yhteensä vain 8 yksilöä ja maakotka havaittiin 18.10. Idäntiltaltti nähtiin 9.10. ja kaulushaikara yllättävän useasti: 14.10., 18.10., 23.10. (3 yks) ja 20.12. Ensimmäiset merisirrit löydettiin 9.10. ja syksyn suurin lukema oli 14.11. 70 yksilöä.

Myöhäisiä syysmuuttajia olivat mm. pensassirkkalintu 28.9., keltavästäräkki 9.10., peltosirkku 11.10., valkoviklo 14.10., lapinkirvinen 17.10., suokukko 21.10., sepelhanhi 8.11., haarapääsky 8.11., västäräkki 18.11., tiltaltti 23.11., lehtokurppa 4.12., kangaskiuru 7.12., sinisuohaukka 11.12., kaulushaikara 20.12., jänkäkurppa 22.12., luhtakana 28.12., niittykirvinen 31.12., punakylkirastas 31.12. ja kulorastas 31.12.

Syksy oli harvinaisuuksien suhteen tavanomaista köyhempi, mutta jotain tietysti löydettiin:

valkoselkätikka 17.5. alkaen saaressa oleskellut naaras havaittiin viimeisen kerran 6.8.

turkinkyyhky 1.7. 1 p

mustatiira 7.7. 1 jp p

punajalkahaukka 19.8. 1kv p, 20.8. 2 1kv p, 25.8. 1kv m, 27.8. 2 1kv m, yht 6 yks

arosuohaukka 25-26.8. 1kv p, 23.9. ad k m, 28.9. 1kv p/m, 5.10. 1kv p

tulipäähippiäinen 16.10. 1k p, 23.10. 1 p, 5.11. 1 p

ruskouunilintu 17.10. 1 p

pikkusirkku 18.10. 1 p

Osa havainnoista on vielä ARK/RK-käsittelyssä, joten lista ei ole kaikilta osin virallinen.

Vuoden 2022 lajimäärä Utössä oli 215, näistä saarelle kokonaan uusia olivat arokiuru (307) ja valkoselkätikka (308). Syyskaudella eniten havainnointia allekirjoittaneen lisäksi kertyi Kimmo Kuusistolle, Antero Toppille, Ossi Öhmanille sekä Timo ja Kirsi Nisulalle.

TULIPÄÄHIPPIÄISESTÄ ON TULLUT JOKAVUOTINEN VIERAS

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Yhteenveto Utön kesä- ja syyskaudesta 2022

Atlantti syöttää edelleen matalapaineita

Torstaina 12.1.2023 oli pilvistä ja iltapäivällä vesikuuroja – aamupäivällä oli kuitenkin ihan hyvä keli, +4 astetta ja etelälounaista tuulta 9-11 m/s. Pitkästä aikaa meristaijia, aamulla runsaat 2 tuntia majakan suojassa. Kierrettiin myös likimain koko saari. Nähtiin mm. laulujoutsen, 3 lapasotkaa, alli, mustalintu (edelleen Fladanilla), naurulokki, yhteensä 5 tp ruokkia lounaaseen , kaikki Pattskärin ulkoreunaa pitkin. Rannoilla oli tänään 42 merisirriä ja saaressa nähtiin käpytikka, 13 tilheä, 22 räkättirastasta, 4 punakylkirastasta, kottarainen, 2 punarintaa ja itärannalla edelleen luotokirvinen.

JOKUNEN LAULUJOUTSEN NÄKYY SILLOIN TÄLLÖIN

Perjantaina 13.1.2023 jatkui sama säätyyppi – pilvistä (pieni auringonpilkahdus aamulla) ja klo 13 alkaen vesisadetta. Lämpöä oli 4 astetta ja aamun heikko (5 m/s) lounaistuuli voimistui 12 m/s kaakkoistuuleksi. Staijia taas pari tuntia, nyt luotsiasemalla, mutta merellä oli erittäin hiljaista. Kierrettiin saari Kesnäsiä lukuun ottamatta ja nähtiin mm. 2 laulujoutsenta, 58 merisirriä, käpytikka, 14 tilheä, kottarainen, 20 mustarastasta, 12 räkättirastasta ja 3 punakylkirastasta. Pikkulinnuista mainittakoon 2 punarintaa ja 2 peukaloista.

MERISIRREIHIN EI KYLLÄSTY!

Lauantaina 14.1.2023 kosteat kelit jatkuivat. Koko päivä vesisadetta tai tihkua ja näkyvyys oli heikko. Etelätuulta 11 m/s, mutta heikkeni päivän mittaan ja lämpöä oli 4 astetta. Tein kierroksen saaren itäosissa ja kylällä, kotiin takaisin tulin aika märkänä. Näkyi mm. naurulokki, 32 merisirriä, 14 tilheä, 4 räkättirastasta, 2 punakylkirastasta ja kottarainen. Pikkulintuja löytyi mm. peukaloinen, luotokirvinen edelleen, pikkuvarpunen, urpiainen ja keltasirkku. Ei siis mitään uutta, samoja lintuja saaressa ja vaihtuvuus hyvin vähäistä. Kevätmuuttoa odotellessa… Järvisen Mikko lähti aamulaivalla muutamaksi päiväksi Jurmoon ja Anu mantereelle.

MUSTARASTAITA ON SAARESSA LÄHES 20

Sunnuntaina 15.1.2023 saapui taas uusi sadealue, vettä tuli reippaasti puoleen päivään saakka. Iltapäivällä pilvipoutaa, hetken ilta-aurinkokin pilkotti. Etelätuuli oli taas myrskyisä, enimmillään 19 m/s ja puuskat 24. Iltapäivällä kiersin Kesnäsin ja saaren itäosan, mutta linnutkin olivat piilossa kovan tuulen takia. Näkyi sentään mm. 47 merisirriä, naurulokki, 5 räkättirastasta, tilhi, peukaloinen, keltasirkku ja pikkuvarpunen. Huomenna onkin lähtö mantereelle joksikin toviksi.

TALITIAISIA RIITTÄÄ RUOKINNALLA

Maanantaina 16.1.2023 piti lähteä mantereelle, mutta aamulla ehti hyvin runsaan tunnin staijata merelle majakan suojassa. Lounaistuuli oli navakkaa, 13-16 m/s, taivas pääosin pilvessä, mutta näkyvyys hyvä. Pitkästä aikaa oli vähän liikettäkin, kaikki eteläniemen vierestä lounaaseen, eli pilkkasiipi, tukkakoskelo, 8 ruokkia (kaikki tp), 2 allia ja härkälintu. Matka mantereelle sujui mukavasti, Pärnäisissä oltiin klo 17.30 maissa ja Turussa klo 19.

TÄNÄÄN KESNÄSIN RANNALLA ITÄMERI MYLLERSI

SUNNUNTAINA KESNÄSIN RANNALLA ITÄMERI MYLLERSI

Uusimmat kuvat isompina tiedostoina nähtävillä täällä:

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Atlantti syöttää edelleen matalapaineita

Märkää ja tuulista

Maanantaina 9.1.2023 jatkuivat ikävän märät kelit – lumi-, räntä- ja vesisadetta koko päivä, lämpöä 1 aste ja eteläkaakkoista tuulta jälleen 12-16 m/s. Merelle ei näe, niinpä taas komppailua sateessa kyläalueella ja saaren itäosissa. Havaintoja mm. 3 lapasotkaa, naurulokki, taivaanvuohi edelleen, yhteensä 47 merisirriä, käpytikka, 2 tilheä, 11 räkättirastasta, 3 punakylkirastasta, kottarainen ja 3 peukaloista. Outi lähti iltapäivällä mantereelle.

TELKKIÄ TALVEHTII UTÖSSÄ TAVANOMAISTA VÄHEMMÄN, VAIN 60-70 YKSILÖÄ.

Tiistaina 10.1.2022 oli edelleen pimeää ja märkää – koko aamu ja aamupäivä saatiin räntä- ja vesisadetta, iltapäivällä oli vähän taukojakin. Lämpötila nousi yli 3 plusasteeseen ja etelätuuli puhalsi 8-12 m/s. Taas jäi meristaijaus väliin, mutta kierrettiin koko saari. Nähtiin mm. 2 laulujoutsenta, 3 lapasotkaa, naaras mustalintu uimassa Fladanilla, naurulokki ja yhteensä 36 merisirriä eri puolilla saarta. Viime päivinä merisirrejä on ollut jopa kylän rannassa lähellä päälaituria! Muita olivat mm. 17 räkättirastasta, 2 punakylkirastasta, kottarainen, 7 tilheä, käpytikka ja pikkulintuja keltasirkku, urpiainen, 5 peukaloista ja itärannalla nyt taas luotokirvinen.

MERIMETSOJEN TALVIPARVI, VAJAA SATA LINTUA OLESKELEE SATAMAN SUULLA

MERIMETSOJEN TALVIPARVI, VAJAA SATA LINTUA, OLESKELEE SATAMAN SUULLA

Keskiviikkona 11.1.2022 iski jonkinmoinen talvimyrsky. Etelätuuli puhkui iltapäivällä kovimmillaan 19 m/s ja puuskat 25. Klo 13 alkaen vesisadetta, lämpöä oli 4 astetta. Ennen sadetta komppailtiin itäosassa, kylällä ja Enskärillä. Lintuja nähtiin mm. 3 lapasotkaa edelleen, 7 tukkasotkaa, naurulokki, yhteensä 37 merisirriä, käpytikka, tilhi, kottarainen, räkättirastas ja 4 punakylkirastasta. Yllättävää tämä punakylkien määrä tänä talvena! Lisäksi nähtiin edelleen keltasirkku, pikkuvarpunen ja itärannalla luotokirvinen. Panu Muhli lähti puolisonsa kanssa iltapäivällä mantereelle.

TALVEHTIVIA LAPASOTKIAKIN ON TAVANOMAISTA VÄHEMMÄN, VAIN 3 YKSILÖÄ

Viime viikkojen aikana taas monet havikset Utöstä ovat menneet Tiirassa salatuiksi, mm. kaulushaikara, jalohaikara, lehtokurppa, jänkäkurppa, taivaanvuohi, luhtakana, huuhkaja jne. Olen aiemminkin kritisoinut Tiiran salauspolitiikkaa aikansa eläneeksi, aikarajoiltaan vanhentuneeksi ja useimmiten täysin tarpeettomaksi. Näitäkään ulkosaariston myöhäisiä muuttajia ei ole mitään järkeä salata ja vaikka niistä joku jäisikin tänne talveksi, entäpä sitten? Samalla tavalla vaikkapa koiranulkoiluttajat ja muut kulkijat lintuja pelottelevat kuin lintuharrastajatkin. En pidä sellaisesta lintuhavaintojen tiedotuskanavasta, jonka keskeinen elementti on monien havaintojen systemaattinen salaus. Ymmärrän, että joissain harvoissa tilanteissa salaus voi olla hyödyllistä, esimerkiksi erittäin vaikean bongauspaikan tai uhanlaisen linnun selviytymisen vuoksi, mutta tähänkin meni taas usko, kun Muuramen tunturipöllö komeili tarkkoine nuotteineen päivästä toiseen Tiiran etusivulla aina siihen saakka, että pöllö kuoli. Tunturipöllö on sentään Suomessa luokiteltu äärimmäisen uhanlaiseksi lajiksi. Että tällä tavalla tämä Tiiran salaustoiminta toimii silloin harvoin, kun siitä voisi olla edes jotain hyötyä! Tiettyjen melko tavallistenkin lajien systemaattinen salailu Tiirassa järjestelmän toimesta on minun mielestä tällaisena whatsup-rinkien ja somen aikakautena kyseenalaista ja tarpeetonta, monien ahkerien havainnoitsijoiden tuottamien maastohavaintojen pimittämistä.

VARESVUON MARKUS KUVAAMASSA MERISIRREJÄ VIIME VIIKOLLA

Uusimmat kuvat isompina tiedostoina täällä:

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Märkää ja tuulista

Sekalaista säätä ja sekalaisia lintuja

Torstaina 5.1.2023 oli kylmä (-5 astetta) ja kovatuulinen (NE 15-19 m/s) päivä. Aurinkoa näkyi, mutta kovan tuulen ja pakkasen yhdistelmä teki ulkoilusta tosi raikasta. Staiji jäi väliin, mutta Outin kanssa kierrettiin saaren itäosat, saunalahti ja iso osa kyläaluetta. Mainittavimpia havaintoja olivat varmaan pakkasen myötä mantereelta ”paenneet” ja tänne tupsahtaneet jänkäkurppa ja lehtokurppa saunalahden reunalla, sekä yhteensä 73 merisirriä itärannalla. Muita kirjattavia olivat mm. 4 laulujoutsenta, käpytikka, 19 tilheä, 18 räkättirastasta ja punakylkirastas.

KOIRAS KÄPYTIKKA LIIKKUU EDELLEEN SAARESSA

Loppiaisena 6.1.2023 oli pilvistä ja iltapäivällä saatiin lumikuuroja, pakkastakin oli 3-4 astetta. Itätuulta 8-10 m/s, kääntyi iltapäivällä kaakkoon. Staijia vajaa tunti, mutta väreily oli hankalaa, kierrettiin saaren itäosat ja kyläalue. Mainittavimmat havainnot olivat 4 laulujoutsenta koulun lahdella, 2 lapasotkaa, yhteensä 42 merisirriä ja saaressa myös käpytikka, 13 räkättirastasta, punakylkirastas ja peukaloinen.

LAULUJOUTSENIA KOULUN LAHDELLA

Lauantaina 7.1.2023 oli edelleen pilvistä ja kovaa tuulta (eteläkaakosta 13-17 m/s), pakkasta 2-3 astetta. Staiji jäi taas tuulen takia väliin, mutta kierrettiin koko saari Kesnäsiä lukuun ottamatta. Nähtiin mm. 4 laulujoutsenta, 2 lapasotkaa, yhteensä 58 merisirriä eri puolilla saarta, käpytikka, 6 räkättirastasta, punakylkirastas, 14 tilheä ja pikkulintuja mm. 2 peukaloista, 3 pikkuvarpusta ja itärannalla jälleen niittykirvinen. Merisirrikuvia on tullut viime aikoina otettua aika paljon, ovat olleet hyvinkin kuvauksellisia ja talvivalotkin aika sopivia. Järvisen Mikko ja Anu sekä Panu Muhli saapuivat illalla saareen lintureissulle.

MERISIRRI JÄÄTYNEELLÄ RANNALLA

.. JA MERISIRRIEN KUVAUSTA

Sunnuntaina 8.1.2023 oli ikävän kostea sadepäivä – aluksi lunta, myöhemmin räntää ja vettä taivaalta koko päivä. Lämpötila vaihteli -1 ja +1 välillä, eteläkaakkoinen tuuli puhkui 14-17 m/s. Taaskaan ei staijia, mutta pääosa saaresta kierrettiin, ei Kesnäsiä. Nähtiin mm. edelleen 2 lapasotkaa, 55 merisirriä, naurulokki, nyt taivaanvuohi saunalahdella, 14 tilheä, 8 räkättirastasta, 5 punakylkirastasta, kottarainen, punarinta, peukaloinen ja itärannalla edelleen keltasirkku ja niittykirvinen. Itärannan tuoreella lumella oli aamulla luhtakanan jäljet. Pääosa päivästä kului tänään kotosalla.

TILHIÄ ON YHÄ PÄIVITTÄIN

Uusimmat kuvat isompina tiedostoina täällä (klikkaa auki):

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Sekalaista säätä ja sekalaisia lintuja

Tammikuinen jalohaikara

Maanantaina 2.1.2023 oli pilvistä ja puolen päivän jälkeen koko loppupäivä vesisadetta. Lämpöä oli 3 astetta ja eteläkaakkoinen tuuli puhalsi 6-11 m/s, voimistui hiljalleen. Saari on edelleen täysin lumeton. Staijia tunti aamulla luotsiasemalla ja kierrettiin itäosat, kyläalue ja osa Enskäriä. Havaittiin mm. 4 pilkkasiipeä, 39 merisirriä ja Fladanilla edelleen 2 lapasotkaa ja n. 90 merimetsoa (+n. 15 muualla). Saaresta löytyi myös käpytikka, 6 räkättirastasta, 2 punakylkirastasta, kottarainen, 32 tilheä ja pikkulintuja mm. 3 peukaloista, pikkuvarpunen, keltasirkku, urpiainen ja itärannalle ilmestynyt luotokirvinen. Tammerot ja Öhmanin Ossi perheineen lähtivät päivällä mantereelle.

ÖHMANIN OSSIN OTTAMA KUVA ITÄRANNALLA HETKEN NÄKYNEESTÄ LUOTOKIRVISESTÄ

KOTTARAINEN KÄY SILLOIN TÄLLÖIN MEIDÄN RUOKINNALLA

Tiistaina 3.1.2023 satoi vettä klo 9 asti, sen jälkeen vielä muutama sadekuuro. Pilvistä ja lämpöä 2 astetta, pohjoisluoteinen tuuli puhkui 9-13 m/s. Staijia aamulla vajaa tunti luotsiasemalla ja kierrettiin Kesnäs, saaren itäosat ja kyläalue. Tänään havaittiin mm. 2 lapasotkaa, 4 allia, naurulokki ja yhteensä 58 merisirriä. Saaressa oli myös käpytikka, 16 tilheä, 27 räkättirastasta, punarinta ja urpiainen. Päivän yllättävin oli Willströmin Britan aamupäivällä koulun niityltä löytämä jalohaikara, joka oli varmaankin kovassa sateessa päättänyt laskeutua kylän keskelle. Myöhemmin jallu käväisi Saunalahden pohjukassa, josta pelotettuna lähti itään päin. Eka talvihavainto Utöstä.

SAMMAL ON VIELÄ KESÄISEN VIHREÄÄ TOTEAA PUNARINTAKIN

Keskiviikkona 4.1.2023 oli pilvistä ja aamulla lämpötila nollassa, myöhemmin -2 astetta. Aamun 5 m/s pohjoistuuli tyyntyi ja kääntyi itään alkaen iltapäivällä voimistua. Staijia vajaa tunti aamulla luotsiasemalla ja kierrettiin eteläniemi, itäosat ja osa kyläaluetta. Havaintoja mm. 7 laulujoutsenta, 2 lapasotkaa ja yhteensä 48 merisirriä, nyt myös saunalahden rannalla. Saaressa nähtiin käpytikka, 16 räkättirastasta, 3 tilheä, urpiainen, peukaloinen ja punarinta. Osa ajasta sujui taas merisirrikuvausten parissa, valot vaan ovat aika niukat edelleen. Varesvuon Markus ja Minna lähtivät iltapäivällä mantereelle.

KELTASIRKKU ON UTÖSSÄ HARVALUKUINEN LAJI, NYT YKSI VIIHTYY ITÄRANNALLA

Uusimmat kuvat isompina tiedostoina täällä:

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Tammikuinen jalohaikara

Vuodenvaihde Utössä

Torstaina 29.12.2022 lähdettiin Outin kanssa kotiin Utöhön. Pimeänä ja sateisena päivänä ajettiin Nauvoon, jossa tienpinnat olivat pahassa (peili)jäässä – tosi hankala ajokeli. Paraisten Lillmälössä tien varrella puhelinlangalla istuskeli hiiripöllö. Nauvossa kahviteltiin ja m/s Baldurille tuli melko niukasti väkeä. Utöhön matkasivat lisäksemme mm. Heidi ja Tommi Tammero sekä Öhmanin Ossi perheineen, saaressa olivat jo paikalla mm. Varesvuon Markus ja Minna. Koko matkan satoi reippaasti vettä ja eteläkaakkoinen tuuli puhalsi kovaa, 12-15 m/s, puuskissa 19. Utöhön saavuttiin klo 17.20 ja sade hellitti sopivasti hetkeksi jotta päästiin melko kuivina kotiin.

URPIAISIA ON OLLUT ERITTÄIN VÄHÄN TÄNÄ SYKSYNÄ

Perjantaina 30.12.2022 oli ihan mukava retki-ilma. Taivas oli pilvessä, lämpöä 5 astetta ja lounaistuuli puhalsi 8-10 m/s. Staijia aamulla noin tunti majakalla, mutta merellä oli edelleen kovin hiljaista. Koko saari kompattiin, lajeja kertyi 30. Mainittavia olivat lapasotka, riskilä, käpytikka, 11 tilheä, 13 räkättirastasta, punakylkirastas, 2 kottaraista ja yhteensä 24 merisirriä saaren kaakkois- ja itärannalla. Nyt olivat sirrit mainiosti kuvattavissa. Pikkulintuja nähtiin mm. niittykirvinen itärannalla, 2 peukaloista, punarinta, 3 pikkuvarpusta, 2 peippoa ja urpiainen.

MERISIRRI TYRSKYISSÄ

... JA JORMA KUVAA SIRREJÄ

… JA JORMA KUVAA SIRREJÄ

Uudenvuodenaattona 31.12.2022 oli puolipilvistä ja lämpöä peräti 6 astetta. Etelälounainen tuuli oli kovaa, vaihteli 10-17 m/s välillä. Aamulla sadetta ja siksi meristaiji jäi väliin, mutta muuten kierrettiin koko saari. Nähtiin mm. 2 lapasotkaa, naurulokki, 30 kalalokkia, 27 merisirriä itärannalla, käpytikka, 5 tilheä ja kottarainen. Muita olivat mm. 26 räkättirastasta, punakylkirastas, myöhäinen kulorastas pariinkin otteeseen, 2 pikkuvarpusta ja Utössä vähälukuinen keltasirkku. Vuoden vaihtumista vietettiin Outin kanssa kahdestaan, majakalla ei ollut perinteistä juhlintaa eikä majakkakorin roihua poltettu liian kovan tuulen takia.

KALALOKIT NAUTTIVAT TUULESTA JA AALLOISTA

Uudenvuodenpäivänä 1.1.2023 oli kaunis sää – puolipilvistä, lämpöä 3 astetta ja heikkoa (4-6 m/s) luoteistuulta. Näkyvyys oli hyvä ja staijattiin 1.5 tuntia luotsiasemalla sekä kierrettiin koko saari. Havaintoja olivat mm. 6 laulujoutsenta, 2 lapasotkaa, 3 allia, tp ruokki, naurulokki ja yhteensä 81 merisirriä, pääosa oli ruokailemassa itärannalla. Nähtiin myös mm. käpytikka, 30 tilheä, 36 räkättirastasta, 3 punakylkirastasta, kottarainen ja pikkulintuja mm. niittykirvinen, 5 peukaloista, 2 punarintaa, 2 pikkuvarpusta ja 30 vihervarpusta. Iltaa vietettiin Varesvuon Markuksen ja Minnan luona.

RÄKÄTTIRASTAITA ON YHÄ MELKO RUNSAASTI

Uusimmat kuvat isompina tiedostoina löytyvät täältä: (klikkaa auki)

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Vuodenvaihde Utössä

Joulunaikaa mantereella

NÄKYMÄ JOULUAATON AATTONA KAUPUNKIASUNTOMME PARVEKKEELTA

24-26.12.2022 oltiin Outin ja Outin sukulaisten kanssa joulunvietossa Nummella. Pakkasta riitti (-15), reippaasti lunta ja hyviä jouluruokia. Pukkikin kävi, olihan pikkulapsiakin paikalla. Sunnuntaina 25.12. tein kierroksen Pusulan Tölli – Pusulan kk (urheilukentän alue) – Nummenjoki, mutta lintuja näkyi kovin vähän. Ehkä 4 vihervarpusta mainittavimmat. Niin Tölliltä kuin Nummenjoestakin ovat koskikarat hävinneet (ei ollut enää viime talvenakaan) ja kunnollisia ruokintojakaan ei käytännössä ollut enää missään. Maaseutu tyhjenee sekä asukkaista että linnuista…

Tapaninpäivänä, 26.12., vähän ennen lähtöä Turkuun, näimme kuitenkin yllättäen Outin kotitalon pihalla 3 peltopyytä, jotka pian juosta kipittivät tien yli Hyvelänjärven suuntaan. Hain niitä kameran kanssa, mutta en enää pikku hakemisella löytänyt. Tiiran mukaan Lohjan alueelta on vain 4 havaintoa peltopyistä viimeisen kymmenen vuoden ajalta – oikea rari siis! Seuraavana päivänä (27.12.) paikalla olikin käynyt muutama henkilö bongaamassa peltopyyt, olivat löytyneet uudelleen läheltä eilistä paikkaa.

NUMMEN PELTOPYISTÄ EN SAANUT NYT KUVAA, MUTTA TÄSSÄ VANHEMPI PELTOPYYKUVANI LIMINGASTA

Keskiviikkona 28.12.2022 lähdimme veljeni Ollin kanssa lintureissulle Uudenkaupungin Pyhämaalle, tarkoituksena samalla katsoa että Ollin mökillä kaikki oli kunnossa. Ajelin aamulla Vahdolle, jossa Olli jo odotteli ja jatkettiin matkaa velipojan Volvolla kohti Pyhämaata. Päivä oli kaunis, aurinkoakin hetkittäin, ei sadetta, melko heikkoa länsituulta ja lämpötila vaihteli -5 ja nollan välillä. Tehtiin kierros reitillä Pyhäsalmi – Letonmaa – Pullonkari – Vasikkari – Pitkäluoto ja päiväkahvit juotiin Vasikkarissa. Takaisin Turussa olin klo 16.30.

lintutorni

OLLIN LINTUTORNI SAUNAN KUPEESSA JA NÄKYMÄ TORNISTA SELKÄMERELLE

OLLIN HIENO LINTUTORNI SAUNAN KUPEESSA JA NÄKYMÄ TORNISTA SELKÄMERELLE

Lintuja oli varsin niukasti,  mainittavia mm. lapasotka, 4 allia, laulujoutsen, ainakin 6 merikotkaa ja Pitkäluodon isohkon sula-alueen reunalla lennellyt ja päivystänyt kuningaskalastaja. Ollut jo pidempään paikalla. Pitkällä telellä tuli otettua siitä joku kuvakin muistoksi. Mukava retkipäivä, vaihteeksi täällä mantereella.

PITKÄLUODON KUNKKU

Uusimmat kuvat isompina tiedostoina nähtävillä täällä:

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Joulunaikaa mantereella