Hieno talviretki Lounais-Espanjaan

Sunnuntaina 8.1.2017 lähdimme ”pitkästä aikaa” taas lintureissulle ulkomaille, tällä(kin) kertaa Espanjaan. Ajelimme Outin kanssa liukkaassa nollakelissä iltapäivällä Helsinki-Vantaan lentoasemalle, jossa majoituimme yöksi tuttuun Glo-hotelliin. Nautittiin bistrossa hyvät spagetit ja yläkerrassa kuohuviinit ennen nukkumaan menoa.

Maanantaina 9.1.2017 herätys oli klo 04.00, tavarat kasaan ja yläkerran lähtöhalliin, jossa tavattiin matkakumppanimme. Tuttuja olivat Korhosen Kari, Katajan Mikko ja Alénin Markku, lisäksi mukana olivat Ilpo Hauta-aho, Janne ja Jaana Lampolahti, Matti ja Mervi Seppälä sekä Leena Pekkarinen. Sopivan kompakti porukka. Finnairin täpötäysi lento Malagaan lähti aikataulussa klo 06 ja perille laskeuduttiin klo 09.25 paikallista aikaa. Tavarat ulos ja käytiin autovuokraamossa hakemassa pari Volkswagen Caravellea, joihin saatiin mukavasti mahtumaan matkatavaratkin. Ilma oli mitä hienoin – aurinkoa, heikkoa tuulta ja lämpöä 19 astetta. Ajeltiin rantatietä lähelle Tarifaa, jossa majoituttiin Hotel Meson de Sancho’on, josta on komea näköala Afrikan puolelle. Iltapäivällä vähän kahviteltiin läheisellä Miradorilla, käytiin Cazalla ja vietettiin pitkä aika Tarifan pohjoispuolen hiekkaranta-alueella. Maittava illallinen syötiin hotellilla.

KIIKAROINTIA MIRADORILLA LÄHELLÄ HOTELLIA, TAUSTALLA MAROKON RANNIKKOA

KIIKAROINTIA MIRADORILLA LÄHELLÄ HOTELLIA, TAUSTALLA MAROKON RANNIKKOA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Päivän aikana nähtiin 69 lajia, joista mainittavimpia olivat 6 punapyytä, suula, 30 hanhikorppikotkaa, käärmekotka, pikkukotka, 2 hiirihaukkaa, 10 tuulihaukkaa, paksujalka, 25 mustajalkatylliä, 25 tundrakurmitsaa, 200 pulmussirriä, 20 suosirriä, punakuiri, 12 välimerenlokkia, 5 riuttatiiraa, 20 kalliopääskyä, pensastasku, sinirastas, 2 tulipäähippiäistä, 3 pyrstötiaista, 5 keltahemppoa, pensassirkku ja vihertikka. Kattohaikarat istuskelivat monin paikoin pesillään, mustakottaraisia oli kymmenien parvissa ja hotellilla huuteli lehtopöllö.

HEINÄKERTTUJA NÄHTIIN MONIN PAIKOIN

Tiistaina 10.1.2017 oli puolipilvistä, 16 astetta lämmintä ja melko reipas länsituuli. Aamiaisen jälkeen aloitettiin auringonnousun aikaan uudelleen Tarifan surffirannalta, jossa nähtiin mm. baleaarienliitäjä, 10 suulaa, välimerenlokki, 2 isokihua, 20 riuttatiiraa ja 2 muuttohaukkaa. Pulmussirrejä oli tänään noin 300 ja mustajalkatyllejä 180. Jatkettiin matkaa La Jandan alueelle, sieltä pistäydyttiin päiväkahville Zahara de los Tunesiin, käväistiin Barbaten läheisillä altailla ja palattiin loppupäiväksi La Jandaan. Lintuja havaittiin hienosti – joitakin isompia lukumääriä olivat mm. noin 220 hanhikorppikotkaa, 1000 lehmähaikaraa, 300 kattohaikaraa, 20 kapustahaikaraa, 60 kurkea, 220 töyhtöhyyppää, 150 arokiurua, 100 kalliopääskyä ja 150 harmaasirkkua. Petolintuja nähtiin mm. käärmekotka, kalasääski, varpushaukka, 8 ruskosuohaukkaa, 2 sinisuohaukkaa, 2 hiirihaukkaa, muuttohaukka, 10 tuulihaukkaa ja 2 liitohaukkaa (molemmat La Jandassa).

LIITOHAUKKA TARKKAILI MAISEMAA AURINGON LASKUN JÄLKEISISSÄ ILTAVALOISSA

Muita mainittavia olivat punapyy, jalohaikara, 6 töyhtöiibistä (Barbaten lähellä), 5 pitkäjalkaa, 3 pikkusirriä, 6 välimerenlokkia, 2 kuningaskalastajaa, lehtopöllö, suopöllö ja huuhkaja (lensi aivan automme editse). Retken lajimäärä kohosi lukuun 98. Illallinen syötiin taas pitkän kaavan mukaan hotellillamme.

TÖYHTÖIIBIKSIÄ HAVAITTIIN BARBATEN LÄHELLÄ

Keskiviikkona 11.1.2017 oli jälleen hieno päivä – sekä sää että linnut suosivat meitä! Ilma oli lähes pilvetön, heikko länsituuli puhalsi ja lämpöä oli +22 astetta. Aamiaisen jälkeen lähdettiin Gibraltarin salmen rannalle, Punta Carneroon, staijaamaan merelle mutta lintuliikenne oli kovin hiljaista. Noin 10 suulaa, 20 riuttatiiraa, rannassa 6 karikukkoa, isokuovi ja pikkukuovi. Jatkoimmekin aika pian matkaa La Jandalle, jossa vietettiin koko loppupäivä auringonlaskuun saakka. Välillä käytiin Facinasissa katsomassa päivän ekaa minervanpöllöä ja iltapäivällä Benalup-Casas Viejasin kylässä makoisalla kahvilla.

AUTOMME LA JANDALLA

AUTOMME LA JANDALLA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Suurimpia määriä tänään olivat 20 punapyytä, noin 900 lehmähaikaraa, 600 kattohaikaraa, 50 kapustahaikaraa, noin 40 ruskosuohaukkaa, 400 kurkea, 150 töyhtöhyyppää, 60 kalliopääskyä, 120 mustapäätaskua ja 75 harmaasirkkua. Petolintuja nähtiin mainiosti em. ruskisten lisäksi – varpushaukka, 6 sinisuohaukkaa, 4 liitohaukkaa, 10 hiirihaukkaa, yllättävä mehiläishaukka, 20 tuulihaukkaa ja ampuhaukka. Lisäksi nähtiin alueella jo pitkään ollut adpikkukiljukotka (harvinaisuus Espanjassa) sekä hienon kuvauksellisesti läheltä esiaikuinen iberiankeisarikotka.

ESIAIKUINEN IBERIANKEISARIKOTKA NÄHTIIN HIENOSTI LA JANDALLA

Muita mainittavia olivat vielä suopöllö, huuhkaja, rääkkähaikara, 3 jalohaikaraa, 2 pronssi-iibistä, 20 sulttaanikanaa, 4 paksujalkaa, 2 pikkutylliä, toinen minervanpöllö, lehtopöllö, harjalintu, 3 kuningaskalastajaa, 2 sinirintaa, ruskokerttu, 3 silkkikerttusta, 2 tulipäähippiäistä, 5 pussitiaista, etelänisolepinkäinen ja pensassirkku. Monipuolinen lintupäivä ja retken lajimäärä nousi lukuun 116 – illallisella oli taas tyytyväisiä retkeläisiä.

PÄIVÄN AIKANA LÖYTYI PARI MINERVANPÖLLÖÄ

Torstaina 12.1.2017 oli edelleen pilvetöntä ja heikkotuulista, lämpöä vajaa 19 astetta. Aamiaisen jälkeen pakattiin kassit ja laukut sekä lähdettiin kohti seuraavaa majapaikkaamme, Hotel Torunoa El Rociossa. Ensin pysähdyttiin Tarifan keskustassa katsastamassa paikalla edelleen viihtyvä kyläbulbuli ja linnoituksella olleet 2 pikkutuulihaukkaa, koiras ja naaras. Vielä käväistiin La Jandassa toviksi ennen ajoa Sanlucar de Barramedaan ja sen viereisille suola-altaille. Paikalla oli mahtavat määrät kahlaajia ja muitakin lintuja, joita tarkkailtiin pari-kolme tuntia ennen käyntiä läheisellä Bonanzan altaalla. Sieltä ajettiin illaksi, kuun nousuhetkeen, El Rocioon, jossa majoittumisen jälkeen oli vuorossa yhteinen leppoisa illallinen ja pieni iltakävely tämän erikoisen näköisen ja tunnelmallisen pikkukaupungin rannassa.

KOIRAS PIKKUTUULIHAUKKA TARIFASSA

Suurimpia lintumääriä tänään olivat 40 ristisorsaa, 500 kattohaikaraa, 65 kapustahaikaraa, 93 yöhaikaraa, noin 4000 flamingoa, liki 50 hiirihaukkaa, 50 tuulihaukkaa, 1300 kurkea, 100 avosettiä, 200 pitkäjalkaa, 200 tundrakurmitsaa, 220 töyhtöhyyppää, kaikkiaan noin 15.000 kahlaajaa (pääosin pulmus- ja suosirrejä) Bonanzan altailla ja lähes 200 mustapäätaskua, 40 arokiurua sekä noin 100 harmaasirkkua. Muista lajeista mainittakoon 4 valkopääsorsaa, jalohaikara, 2 kalasääskeä, pikkukotka, muuttohaukka, lehtopöllö, 14 kaitanokkalokkia, 15 räyskää, paksujalka, isosirri, kuningaskalastaja, sinirinta, etelänpuukiipijä ja noin 10 pikkukiurua. Retken lajimäärä oli tämän päivän jälkeen 133.

EL ROCION LAMMELLA OLI PALJON KAPUSTAHAIKAROITA

Perjantaina 13.1.2017 oli jälleen aurinkoista ja heikkotuulista, lämpöä 17 astetta mutta yöllä vain 2-3 astetta. Aamiaisen jälkeen katselimme tunnin verran runsasta lintumaailmaa hotellimme edustalla – mm. satoja haikaroita, kahlaajia, hanhia ja flamingoja. Jatkoimme matkaa kohti Donanan ydinalueita ja vietimme koko päivän hienolla ja laajalla pelto-, niitty- ja kosteikkoalueella tuhansien lintujen joukossa. Vierailimme myös opastuskeskuksessa kahvilla ja illaksi ajoimme takaisin El Rocioon illalliselle. Lintumäärät olivat tänäänkin huomattavia, mm. 700 merihanhea, 500 jouhisorsaa, noin 1000 lapasorsaa, 400 tavia, 280 punasotkaa, 20 mustakaulauikkua, 80 pikku-uikkua, 1000 pronssi-iibistä, 130 kapustahaikaraa, 1200 flamingoa, 50 ruskosuohaukkaa, 40 hiirihaukkaa, 80 tuulihaukkaa, 90 sulttaanikanaa, 180 pitkäjalkaa, 200 töyhtöhyyppää, 25 mustapyrstökuiria, 20 arokiurua, 100 mustapäätaskua, 120 tiltalttia, 30 siniharakkaa, 50 pensasvarpusta ja 50 harmaasirkkua. Kyllä katsottavaa piisaa!

SINIHARAKKA KULJETTAA KANARIANMÄNNYN KÄPYÄ

Mainittavimpia lajeja olivat ruostesorsa, 4 ruskosotkaa, 10 punapäänarskua, 2 valkopääsorsaa, kruununokikana (kaularengastettu), 6 jalohaikaraa, 10 mustahaikaraa, 70 yöhaikaraa, käärmekotka, pikkukotka, 4 isohaarahaukkaa, 5 liitohaukkaa, kapustarinta, kaitanokkalokki, minervanpöllö, 2 tornipöllöä, suopöllö, harjalintu, kuningaskalastaja, 2 lyhytvarvaskiurua, virtavästäräkki, sinirinta, 10 silkkikerttusta, 3 etelänisolepinkäistä ja vahanokka. Retken lajimäärä kipusi jo 156:een. Hieno lintupäivä taas!

TORNIPÖLLÖSTÄ EN EHTINYT SAADA PAREMPAA KUVAA

Lauantaina 14.1.2017 oli jälleen kaunis ja aurinkoinen päivä joskin vähän aiempia viileämpi (16 astetta). Tuuli oli lännestä ja kohtalaista. Aamiaisen jälkeen katseltiin taas hetki lintuja hotellin rannassa kunnes lähdimme ajamaan kohti Huelvan kaupungin rantaa, Marismas del Odielin suistoaluetta. Staijailtiin merelle toista tuntia ja laskettiin suiston kahlaajia kunnes ajeltiin Mazagonin kaupunkiin päiväkahville ja bocadillolle. Jokunen heladoskin teki kauppansa. Iltapäivällä siirryttiin kiirehtimättä El Rocion läheiselle luontokeskuksen (Palacio de Acebro) alueelle ja sieltä hiljalleen hotellille. Lauantaina El Rociossa olikin menoa ja meininkiä – paljon väkeä, kirkossa messu ja jokunen ilotulitusraketti pelotti flamingot lentoon. Käveltiin iltakierros kaupungin vilinässä kunnes nautittiin taas porukalla erinomaisen maukas illallinen.

HUELVAN HIEKKARANNALLA PULMUSSIRRI LÖYSI ITSELLEEN MUKAVAA SYÖTÄVÄÄ

Päivän mainittavimpia lintusummia olivat 250 merihanhea, 45 ristisorsaa, 40 harmaasorsaa, 300 tavia, 40 suulaa, 50 kattohaikaraa, 60 pronssi-iibistä, 80 kapustahaikaraa, 800 flamingoa, 150 pitkäjalkaa, 40 meriharakkaa, 200 suosirriä, 150 mustapyrstökuiria, 40 punakuiria ja 300 selkälokkia. Muita mainittavia havaintoja olivat mm. ruostesorsa, 2 punapyytä, 3 mustakaula-uikkua, 2 yöhaikaraa, 3 kalasääskeä, 2 pikkukotkaa, 7 kuovisirriä, 3 pikkusirriä, 4 kaitanokkalokkia, mustanmerenlokki, 2 välimerenlokkia, harjalintu, kuningaskalastaja, 10 ruokkia, 3 pyrstötiaista, 2 etelänpuukiipijää, 3 etelänisolepinkäistä ja 5 siniharakkaa. Retken lajimäärä tämän päivän jälkeen oli 163.

EL ROCIO ON HIENO PIKKUKAUPUNKI

EL ROCIO ON HIENO PIKKUKAUPUNKI (Kuva: Outi Sarjakoski)

Sunnuntaina 15.1.2017 lähdimme aamiaisen jälkeen ajelemaan takaisin kohti Malagaa.
Sää oli edelleen pilvetöntä mutta vähän viileää (12 astetta), vuoristossa varsinkin. Matkalla pysähdyimme pariksi tunniksi tutulle Montejaquen alueelle, josta kertyi pääosa päivän havainnoista. Päiväkahvin jälkeen jatkoimme Rondan rotkolaaksoa katsomaan ja sieltä edelleen Sierra de las Nieves’in vuorille, jossa tehtiin pari laadukasta pysähdystä. Illansuussa ja illan jo pimetessä ajettiin yöksi hotelli Alayáan Benalmadenaan, jossa nautimme porukalla buffet-illallisen ja pidimme tämän matkan viimeisen iltahuudon. Tänäänkin kertyi muutama hyvä lajisumma – mm. 15 punapyytä, 250 pronssi-iibistä, 20 kapustahaikaraa, 100 hanhikorppikotkaa ja 70 alppivarista. Muita mainittavia olivat mm. 3 isohaarahaukkaa, 5 kivikkotöyhtökiurua, kangaskiuru, 3 mustataskua, 6 kulorastasta, 3 sinirastasta, 2 kuusitiaista, pähkinänakkeli, pyrstötiainen, 2 etelänisolepinkäistä, 10 siniharakkaa, 4 kalliovarpusta, koskikara, 2 pensassirkkua ja 6 vuorisirkkua. Retken lajimäärä kohosi lukuun 173.

VUORISIRKUT NÄYTTÄYTYIVÄT HIENOSTI

Maanantaina 16.1.2017 oli ohjelmassa matka Suomeen. Hotellilta lähtö lentokentälle klo 07 ja Finnairin lento Hesaan lähti jopa hieman etuajassa klo 10.20. Kovan vastatuulen takia Helsinkiin saavuttiin kuitenkin vähän myöhässä klo 16.20. Tavarat mukaan, retkikavereille kiitokset ja käytiin vielä Outin kanssa syömässä lentoaseman bistrossa maittavat spagetit ennen ajoa Turkuun. Tie oli kuiva ja perillä Turussa oltiin klo 19.15.

Epilogi.

Olen ollut Espanjassa linturetkellä noin 15 kertaa, Outikin useita kertoja, ja tämä matka kuuluu ehdottomaan parhaimmistoon sekä lintu- että lajimäärältään. Yhteensä 172 lajia tammikuun retkellä on varsin komea luku mutta iso lajimäärä ei ollut suinkaan itsetarkoitus – lintuja vaan näkyi ja riitti! Sääkin oli upea, mainiosta seurasta puhumattakaan. Erityiskiitos kuuluu tietysti Korhosen Karille ja Katajan Mikolle aivan erinomaisista järjestelyistä, kuljetuksista ja opastuksista. Kiersimme viikon aikana Lounais-Espanjan lähes kaikki tärkeimmät lintupaikat, 1-2 lisäpäivällä olisimme toki vielä paremmin ehtineet kattaa vuoristoalueita ja Malagan ympäristöä. Meille lintukuvaus on tärkeää ja tämän tammikuun retken saalis oli vähintäänkin hyvä vaikka kuvaus tapahtui muun retkeilyn ohessa, ilman sen kummempaa ennakkosuunnittelua tai kojuilua. Uusia Espanjan lajeja kertyi 8 kappaletta ja olen Manner-Espanjassa nyt nähnyt kaikkiaan 263 lintulajia. Hieno lintumaa.

ETELÄNISOLEPINKÄISIÄ OLI USEITA

Retkemme lintukuvat löytyvät isompina kuvina täältä: http://jtenovuo.1g.fi/kuvat/Uusimmat+ulkomailta++-+Latest+abroad/

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta, Matkaraportit | Jätä kommentti

Yhteenveto kesän ja syksyn 2016 havainnoista Utössä

Alkuvuoden 2016 yhteenveto löytyy täältä. (tehty kesäkuussa 2016)

Ruisrääkkä raksutti itäniityllä 27.6. asti ja kesykyyhky vieraili saaressa 19.6. Kirjokerttuja oli ainakin 2 paria (toisen pesintä varmistui), lisäksi saaressa pesi luhta- ja viitakerttunen. Harvinaisia kesävieraita olivat mustaleppälintu 20.6.-3.7., sepelhanhi 28.6.-3.7. ja idänuunilintu 14.7. Etelänkiisla nähtiin 30.6., 13.7.,14.7. ja 24.7., kirjosiipikäpylintuja havaittiin yhteensä 6 yksilöä 11.7.-5.8. ja pähkinähakki käväisi 27-28.8.

KIRJOKERTTU ON VIELÄ VUOSITTAINEN PESIMÄLAJI UTÖSSÄ

KIRJOKERTTU ON EDELLEEN VUOSITTAINEN PESIMÄLAJI UTÖSSÄ

Syksyn näkyvin vaelluslintu oli pyrstötiainen, joita laskettiin enimmillään 3.10. yhteensä noin 1400 yksilöä. Luhtakana oleskeli itärannan ruovikossa 16-22.7. ja ääntä kuultiin myös syksyllä, jänkäsirriäinen nähtiin 16.7. ja pulmussirri 28.7.

PYRSTÖTIAISILLA OLI KOVA SYYSVAELLUS

Ensimmäinen merisirri havaittiin 16.10. ja syksyn suurin määrä 156 yksilöä laskettiin 25.11. Muuttohaukkoja nähtiin syysmuutolla 18.8. alkaen yhteensä 6 yksilöä. Ilmeisesti alueella jo useana vuonna talvehtinut vanha muuttohaukka ilmestyi mielipaikalleen Knivskäriin 26.10. mutta viipyi jostain syystä paikalla vain pari päivää. Mustaleppälintu nähtiin syksyllä 17.10. ja 28-29.10. ja Utössä harvinaisia/harvalukuisia olivat palokärki 17.9., kaulushaikara 23.9., 4 helmipöllöä 8.10.- 11.11., varpuspöllö 15.10. ja vuorihemppo 28. ja 31.10 sekä 8-9.11.

HAARAHAUKKOJA NÄHTIIN YLLÄTTÄVÄN MONTA KERTAA VUODEN AIKANA

Myöhäisiä syyshavaintoja olivat mm. ristisorsa 17.9., käki 2.10., harmaasieppo 3.10., kuhankeittäjä 9-10.10., törmäpääsky 9.10., hernekerttu 20.10., haarapääsky 22.10., metsäkirvinen 26.10., pikkusieppo 28.10., silkkiuikku 19.11., västäräkki 22.11., pikkulokki 5.12., tavi 17.12., sepelkyyhky 18.12. ja niittykirvinen 19.12.

JÄNKÄSIRRIÄISET OLIVAT LÄHES KATEISSA

TAIGAUUNILINTUJA NÄHTIIN KYMMENEN

Kesän ja syyskauden harvinaisuudet:

Harvinaisuuksien suhteen syksy oli varsin hyvä vaikkei odotettua taigarautiaista Utöstä löydettykään. Ehkä vielä joskus.

Rusorintakerttu 28.6.-3.7. 1k p (vuoden 3.)

Haarahaukka 10-11.9. 1kv p, 12.9. +1kv m

Kiljukotka 16.9. 1 subad m

Taigauunilintu 17.9.-2.10. noin 10 yksilöä, eniten 26.9. 4 yks

Arosuohaukka 18.9. 1kv p

Isokirvinen 2.10. 1m, 26.10. 1m

Sinipyrstö 2.10. 1 n-puk p

Hippiäisuunilintu 7.10. 1p, 10.10. 1p

Tunturihaukka 10.10. 1 juv p/m (saaren 2.)

Tulipäähippiäinen 18-21.10. 1k p (saaren 2.)

Tunturikiuru 20.10. 1m, 4.11. 5 p/m, 5.11. 1m

Jääkuikka 11.11. 1 tp m

TULIPÄÄHIPPIÄINEN VIIHTYI SAARESSA KOLME PÄIVÄÄ

TULIPÄÄHIPPIÄINEN VIIHTYI SAARESSA NELJÄ PÄIVÄÄ

Vuoden 2016 aikana Utössä havaittiin 217 lajia, joka on lähellä kymmenen viime vuoden keskiarvoa. Helpoimpia puutteita olivat pikkutikka, punasotka, närhi, maakotka, teeri ja vesipääsky. Lintuharrastajia saaressa kävi totutun runsaasti, tosin jonkin verran edellisvuosia vähemmän. Myös pitkäaikaishavainnoitsijoita oli varsin vähän, pisimpään allekirjoittaneen lisäksi saaressa komppailivat ja staijasivat Kimmo Kuusisto, Seppo Sällylä, Ismo Hyvärinen ja Mikko Järvinen.

Osa em. havainnoista on luonnollisesti vielä ARK- ja RK-käsittelyssä.

RUSORINTAKERTTU PITI REVIIRIÄ KESÄLLÄ SAARESSA, LAULOI AHKERASTI

Uto_panoraama_11_16

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Yhteenveto kesän ja syksyn 2016 havainnoista Utössä

Utön vuodenvaihde

Joulunvieton (Turku plus Nummi) jälkeen lähdimme torstaina 29.12.2016 Outin kanssa takaisin Utöhön lämpimässä (5 astetta) ja lumettomassa kelissä. Ajeltiin Nauvoon, jossa tutusti kahvi plus kauppa. M/s Eivorille kertyi kohtuullisesti saariin menijöitä, Utöhön tuli lisäksemme lintuja katsomaan Heidi Tammero sekä Jyrki ”Naku” Lausamo, molemmat avec. Tulomatkan mainittavin havainto oli Outin kanssa Paraisilla näkemämme hiiripöllö, joka killisteli langalla vähän keskustan jälkeen saaristotien varressa. Laivamatka kului pääosin pimeään aikaan ja Utöhön saavuttiin klo 19.15. Kotona kaikki kunnossa, joulunajan myrskyistenkin tuulien jälkeen.

MUSTARASTAITA TALVEHTII SAARESSA VAIN 2 KAPPALETTA

Perjantaina 30.12.2016 oli pääosin pilvistä, lounaistuulta 12 m/s ja lämpöä 5 astetta. Staijia tunnin verran plus itäosan ja kyläalueen kierros tuottivat mm. varpushaukan, merisirrejä 20 Bådanilla ja 9 itärannalla, 2 peukaloista ja huuhkajan, joka oli päivälevolla Gamla Postenin männikössä. Aika rauhallista on lintumaailmassa. Helstolan Jari saapui illalla saareen.

MERISIRRI ON NYT JOKAPÄIVÄINEN LAJI JA USEIMPINA PÄIVINÄ MYÖS PÄÄSAAREN RANNOILLA

Lauantaina 31.12.2016 oli pilvistä ja lämmintä 6 astetta, länsituulta 10-12 m/s. Staijattiin aamupäivä majakalla sekä kierrettiin koko saari. Merellä nähtiin mm. lapasotka, 7 allia, 7 pilkkasiipeä, 2 tukkakoskeloa, naurulokki, 485 kalalokkia, riskilä ja 2 ruokkia. Merisirrejä oli jälleen useammassa paikassa yhteensä 63 yksilöä, eniten itärannan levävalleilla (42). Muita havaintoja olivat mm. varpushaukka, 3 räkättiä, tikli, 5 tilheä ja 2 peukaloista. Uutta vuotta vastaanotettiin rauhallisesti kotikulmilla, katseltiin (muiden) raketteja ja nautittiin kuohuviiniä.

PEUKALOISIA LYMYILEE MUUTAMA ERI PUOLILLA SAAREA

Uudenvuodenpäivänä 1.1.2017 oli puolipilvistä, +3 astetta ja länsiluoteinen tuuli oli heikentynyt, nyt 4-6 m/s. Staijia pari tuntia plus itäosien ja kyläalueen komppausta jotka tuottivat mm. kuikan, 42 allia, 5 tukkakoskeloa ja 2 riskilää. Merisirrejä nähtiin 19, joista 8 itärannalla ja muut luodoilla. Yhdellä merisirrillä oli jälleen pinkki lippu jalassa mutta ei ehditty lukea kirjainkoodia, Jurmon sirrejä kuitenkin. Muita havaintoja olivat mm. varpushaukka, 5 merikotkaa ja 2 peukaloista. Helstola lähti päivälaivalla mantereelle.

MUUTAMA (3-4) PEIPPOA YRITTÄÄ TALVEHTIMISTA SAARESSA

Maanantaina 2.1.2017 oli edessä taas käynti mantereella. Päivä oli puolipilvinen ja märkiä lumikuuroja satoi pitkin päivää – maa on pitkästä aikaa valkea. Tuuli oli heikkoa, 3-5 m/s, pohjoisluoteesta ja lämpötila nollassa. Staijia runsas tunti sekä itäosan ja kyläalueen kierros tehtiin ennen laivan lähtöä. Nähtiin mm. 4 pilkkasiipeä, 4 tukkakoskeloa, 2 riskilää ja yhteensä 38 merisirriä, tällä kertaa kaikki luodoilla. Saarikierroksella havaittiin mm. 3 tilheä, 4 peukaloista ja rautiainen, joka lähti itärannan levävallilta näyttäytyen Teerikalliolla. Mantereelle lähtivät myös Lausamo ja Tammerot.

ISOT PILVET TIPUTTIVAT LUNTA VÄHÄN VÄLIÄ, SAKEASTIKIN

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Utön vuodenvaihde

Merisirrejä riittää

Sunnuntaina 18.12.2016 oli puolipilvistä, luoteistuulta 6-8 m/s ja lämpöä 3 astetta. Staijia runsas tunti luotsiasemalla ja itäosan sekä kylän kierros. Nähtiin mm. 2 kuikkaa, 2 pilkkasiipeä, 2 lapasotkaa, sepelkyyhky, peukaloinen, 4 räkättiä ja merisirrejä, nyt 26 Bådanilla ja 1 itärannalla. Mainittakoon vaihteeksi myös 32 harmaahyljettä (Bådan) ja kettu (Ormskär). Outi lähti päivälaivalla mantereelle.

KYHMYJOUTSENPARI OLI JOUTUNUT KOVAAN AVOMEREN AALLOKKOON

Maanantaina 19.12.2016 oli mukava ulkoilusää – puolipilvistä, länsituulta 7-9 m/s ja lämpöä 4 astetta, näkyvyys hyvä. Runsaan tunnin staiji luotsiasemalla ja etelä- ja itäosien komppaus tuottivat mm. 8 allia, 3 mustalintua, 2 pilkkasiipeä, tukkakoskelon ja nyt 55 merisirriä Bådanilla plus 1 yksilö jälleen ruokailemassa itärannalla. Muita havaintoja mm. sepelkyyhky, 4 räkättiä, 3 peippoa, 2 peukaloista, tikli, tilhi ja itärannan levillä niittykirvinen. Varmaankin sama ”nitku” kuin 16.12.

Iltapäivällä lähdin m/s Eivorilla mantereelle sukulaisten luo joulunviettoon. Myös Saariot palasivat mantereelle.

UTÖN "TALVIMAISEMAA" KESNÄSISTÄ KUVATTUNA

UTÖN ”TALVIMAISEMAA” KESNÄSISTÄ KUVATTUNA

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Merisirrejä riittää

Joulunalusaikaa Utössä

Keskiviikkona 14.12.2016 lähdettiin aamulla Outin kanssa takaisin Utöhön. Yöllisen räntäsateen jäljiltä oli ikävä ajokeli mutta Nauvoon saavuttiin kaffelle klo 07.30, kaupassakin piipahdettiin. M/s Eivorilla oli odotetusti tähän aikaan vuodesta niukasti väkeä, ei lintuporukoita. Matkalla kiikarointi ei tuottanut merikotkaa kummempaa ja Utöhön saavuttiin klo 12.30 aikoihin. Tuuli oli pohjoisesta 8-10 m/s, lämpötila nollassa ja jokunen lumikuurokin saatiin. Iltapäivällä teimme puolentoista tunnin kierroksen kylällä ja saaren itäosassa, mainittavia tundraurpiainen, 4 peukaloista, 2 tilheä, 2 räkättiä ja itärannalla 5 merisirriä, joita hetken kuvattiin hiipuvissa valoissa. Yhdellä oli jälleen jalassa pinkki lippu eli on Jurmossa värirengastettu merisirriyksilö.

TUNDRAURPIAINEN VIIHTYI HANNAN KAHVILAN LÄHELLÄ

Torstaina 15.12.2016 taivas oli selkeä, aurinko paistoi matalalta, lämpöä oli 3 astetta mutta lounaistuuli varsin navakka, 12-14 m/s. Staijia tunti aamulla luotsiasemalla ja lisäksi hotelliniemeä lukuun ottamatta koko saaren kierros. Lintuja oli aika niukasti mutta jotain kuitenkin – mainittavimmat alli 20, pilkkasiipi 3, pulmunen eteläniemen rantakivikossa ja noin 60 merisirriä Bådanilla. Itärannalta ei nyt sirrejä löytynyt ja peukaloisetkin pysyivät piilossa. Huomattavaa on myös, että vaikka ad-muuttohaukka ilmestyi monivuotisille talvehtimispaikoilleen lokakuun lopulla niin pereä ei ole nyt näkynyt yli kuukauteen.

PUNARINTA ON NYT KADONNUT MEIDÄN RUOKINNALTA

Perjantaina 16.12.2016 oli mukava ulkoilusää – pääosin pilvistä, maltillista luoteistuulta (4-7 m/s) ja lämpöä 2 astetta. Ei lunta eikä jäätä. Staijia aamulla tunti luotsiasemalla ja päälle tehtiin koko saaren komppaus. Nähtiin mm. 2 pilkkasiipeä, 2 riskilää, sepelkyyhky edelleen, 3 tilheä, peukaloinen, niittykirvinen itärannalla ja merisirrejä 16 yksilöä Bådanilla ja 5 yksilöä itärannalla, jälkimmäinen aivan ilmeisesti sama parvi kuin toissapäivänä (värirengastettu yksilö mukana). Värilipun koodi paljasti, että tämä merisirri on Roni Väisäsen rengastama Jurmossa 6.11.2016.

merisirri_22_Korppoo_12_16

MERISIRREJÄ ITÄRANNALTA, ALEMMASSA KUVASSA JURMOSSA MARRASKUUSSA LIPUTETTU YKSILÖ

Lauantaina 17.12.2016 aamulla saaren yllä leijui sumu- ja tihkusadepilvi, joka väistyi puolilta päivin. Iltapäivällä tunnin staiji majakalla, muuten kierrettiin lähes koko saari. Merellä hiljaista – mainittavin oli talvipukuinen ruokki, joka saapui idästä ja jäi uimaan Pattskärin eteläkärkeen. Merisirrejä oli Bådanilla noin 35 ja itärannalla 2 yksilöä, Muita mainittavia olivat 3 peukaloista ja sepelkyyhky edelleen. Saareen olivat eilen illalla saapuneet Jouni ja Merja Saario. Iltapäivällä osallistuimme Utön koulun joulujuhliin, toki vain yleisönä.

JOKUNEN PEUKALOINEN SINNITTELEE SAARESSA

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Joulunalusaikaa Utössä

Toinen yritys taigarautiaisia

Tiistaina 13.12.2016 päätin kuukauden tauon jälkeen yrittää toisen kerran saada jonkinlaista kuvaa Turun Topinojalla talvea viettävistä taigarautiaisista. Likimain yhtä vaikeaa oli kuin aiemmallakin kerralla – palelin (aamulla -10) paikalla noin kolme tuntia ja näin 2 yksilöä pikaisesti pariin otteeseen. Jos ylipäätään näkyivät niin olivat hankalasti kasvien ja oksien takana, toisella oli rengas jalassa. Paikalla kävi noin 10 lintuharrastajaa ja –bongaria eli nämä linnut kiinnostavat kyllä monia edelleen. Muista lajeista mainittakoon pariin otteeseen ohi lentänyt kanahaukka.

taigarautiainen_02_Turku_12_16

taigarautiainen_04_Turku_12_16

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Toinen yritys taigarautiaisia

Rauhallista lintumaailmassa

Maanantaina 5.12.2016 oli jälleen kova länsiluoteinen tuuli, koko päivän 12-17 m/s ja puuskat 21 m/s. Taivas oli puolipilvinen ja lämpöä 5 astetta. Staijia vajaa pari tuntia luotsiasemalla ja päälle etelä- ja itäosien kierros, jotka tuottivat mm. 7 laulujoutsenta, 37 mustalintua, 9 pilkkasiipeä, 25 allia, lapasotkan ja 2 muuttavaa tp pikkulokkia. Saarikierros oli hiljainen, mainita voi 2 peukaloista ja punarinnan. Luontokuvakurssilaiset lähtivät iltapäivällä mantereelle ja saaressa onkin nyt aika niukasti väkeä.

TÄHÄN AIKAAN VUODESTA EI UTÖSSÄ JUURIKAAN KETÄÄN MUITA STAIJAAJIA NÄE

Itsenäisyyspäivänä 6.12.2016 oli kauniin aurinkoista mutta viileää – pakkasta 2 astetta ja pohjoistuulta 6-8 m/s. Otin lintujen suhteen vähän kevyemmin tänään – aamulla ja iltapäivällä staijia yhteensä pari tuntia luotsiasemalla (merellä hankala väreily) mutta saaressa en muuten kierrellyt. Mukavaa kotonaoloa. Lintuja näkyi mm. laulujoutsen, mustalintu, alli (satamassa kuvattavana), 2 pilkkasiipeä, lapasotka, riskilä, tilhi ja punarinta.

SATAMASSA UISKENNELLUT ALLI SUKELTELI RAVINNOKSEEN VESIKASVEJA

Keskiviikkona 7.12.2016 oli taas kova tuuli – lännestä 14-17 m/s, puuskissa jopa 22 m/s. Taivas oli pilvessä mutta lämpö kipusi 4 asteeseen. Staijia majakan suojassa runsas tunti aamulla (nyt ei väreilyä) ja itäosa kierrettiin. Havaintoja mereltä olivat mm. 115 allia, 4 mustalintua, lapasotka, naurulokki, 2 tukkakoskeloa ja tp ruokki. Saaressa näkyi 2 peukaloista, tikli, punarinta ja nuori sepelkyyhky – kaksi viimemainittua meidän ruokinnalla. Sellaiset tuulet on olleet taas tälläkin viikolla, että mikähän sellainen yhteysaluksen kanssa kilpaileva (ja taloudellisesti kannattava) kuljetus voisi olla, joka tänne Utöhönkin näin syksyllä ja talvella kulkisi turvallisesti ja täsmällisesti? Sellaisiahan liikenneministeri tänne saaristoon nyt toivoo ja tälläkin hetkellä aaltopoijun mukaan suurimmat aallot ovat hiukan vajaa 5 metriä korkeita… Kunnon laiva siinä aina tarvitaan.

NUORI SEPELKYYHKY POSEERASI RUOKINNALLAMME

Torstaina 8.12.2016 satoi reippaasti vettä lähes koko ”valoisan” ajan. Niinpä keskityin kirjoitus- ja kuvahommiin ja pakkasin kassit kun huomenaamulla täytyy lähteä käymään mantereella. Ennen illan pimenemistä tein kierroksen saaren itäosassa. Päivän havainnoista voi mainita sepelkyyhkyn (edelleen ruokinnallamme), naurulokin, 4 peukaloista ja itärannalla 4 merisirriä, joista yhdellä Jurmossa laitettu pinkki ”lippu” ja renkaat jaloissa.

RUOKINNALLA KÄY OMITUISEN TUMMA TALITIAINEN

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Rauhallista lintumaailmassa

Pimeää ja märkää

Torstaina 1.12.2016 oli vihdoin aika palata Utöhön. Likimain hiljalleen tervehtyneenä… Ajelin nollakelissä Nauvoon, kauppaan ja kahville, kunnes hakeuduin m/s Eivorille. Matkustajia oli laivalla niukasti ja matka läpi pimeän saariston sujui ihan mukavasti. Perillä Utössä oltiin klo 19.10., muita lintuharrastajia ei näkynyt.

MÄRKÄÄ LOPPUSYKSYÄ

Perjantaina 2.12.2016 oli pilvistä, lumikuuroja ja kovaa (14-16 m/s) pohjoistuulta, lämpöä vielä 1 aste. Staijia tunnin verran aamulla mutta tuuli ja väreily olivat haittana. Saaren etelä- ja itäosat plus osa kyläaluetta tuli kompattua. Mainittavia havaintoja olivat 11 laulujoutsenta (5ad6 juv), 3 allia, varpushaukka, 14 tilheä, 2 räkättiä, ainakin 5 peukaloista ja punarinta.

NUORIA LAULUJOUTSENIA ETELÄRANNALLA

Lauantaina 3.12.2016 oli puolipilvistä ja navakka pohjoistuuli jatkui – nyt 10-14 m/s ja lämpötila oli nollassa. Pari tuntia staijia luotsiasemalla ja päälle saunalahden sekä itäosan komppauskierros. Näkyi mm. kuikka, 4 riskilää, 32 allia, pilkkasiipi, varpushaukka ja luodoilla 34 merisirriä (2 parvessa). Saaressa mainittavia olivat vain tilhi, punarinta ja
6 peukaloista, kaikki itärannalla. Illansuussa kävin pitämässä Vapenlagretilla parin tunnin lintukuvaesityksen Axell-instituutin luontokuvaajakurssilaisille. Mukavaa väkeä.

USEITA PEUKALOISIA YRITTÄÄ JÄLLEEN TALVEHTIA SAARESSA

Sunnuntai 4.12.2016 valkeni kauniin aurinkoisena ja heikkotuulisena, hiukan pakkasella. Lystiä ei kuitenkaan kestänyt kauan kun tuuli kääntyi lounaaseen ja voimistui 13-16 m/s ja lännestä saapui vesi- ja räntäkuuroja, lämpötila nousi pariin plusasteeseen. Staijia pari tuntia ja myöhemmin sadekuurojen aikaan lyhyt käynti saaren itäosassa. Päivän mainittavimmat havainnot olivat 330 allia, 7 pilkkasiipeä, 5 riskilää ja 90 merisirriä Bådanilla. Saaressa näkyi mm. nuori sepelkyyhky, tilhi, räkättirastas ja peukaloinen. Itäranta oli kovin hiljainen. Saari on edelleen täysin lumeton.

PARI PIKKUVARPUSTA ON ASETTUNUT SAAREEN

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Pimeää ja märkää

Kovia tuulia, sadetta ja sumua

Maanantai 21.11.2016 alkoi taas lähes myrskyisällä lounaistuulella, 16-21 m/s. Tuuli vähän rauhoittui iltaa kohden ja kova tuuli toi myös lämmintä ilmaa – tänään oli jo 8 astetta. Taivas oli puolipilvinen. Staijia aamulla vajaa pari tuntia majakan suojassa ja myöhemmin kylän plus itäosan kierros. Lintuja näkyi mm. 6 laulujoutsenta, satamassa edelleen peloton alli, nuori kanahaukka, sepelkyyhky ja itärannalla 2 merisirriä – ensimmäiset tänä talvikautena pääsaaren rannassa. Lisäksi nähtiin edelleen västäräkki, peukaloinen, punarinta, tilhi ja 2 räkättiä. Outi saapui iltapäivällä saareen.

TÄNÄÄN OLIVAT TALVEN EKAT MERISIRRIT PÄÄSAAREN RANNASSA

Tiistaina 22.11.2016 oli pimeä päivä, matalalla roikkuvia pilviä ja huono näkyvyys. Etelätuuli puhalsi kovaa, 14-17 m/s, ja lämpöä oli 6 astetta. Staiji jäi näkyvyyden takia väliin mutta kierrettiin lähes koko saari. Lintuja oli niukasti mutta jotain kuitenkin: tp ad kaakkuri Saunalahdella mukavasti kuvattavissa, 2 naurulokkia, kanahaukka, varpushaukka, 10 räkättiä, punarinta, niittykirvinen ja västäräkki edelleen.

SAUNALAHDELLA OLI HIENOSTI VANHA TALVIPUKUINEN KAAKKURI

Keskiviikkona 23.11.2016 pimeys jatkui – kosteaa, pilvistä ja sumua koko päivän – näkyvyys pääosan ajasta alle 500 metriä. Lounaistuuli puhalsi edelleen 13-15 m/s, lämpöä oli vajaa 7 astetta. Lintuhavainnot olivat kortilla ja jouduttuani yllättäen aamulla pieneen onnettomuuteen niin loppupäivä kului hiljalleen toipuessa.

PUNARINTA KÄY EDELLEEN RUOKINNALLAMME

Torstaina 24.11.2016 aamupäivä meni edelleen toipilaana ja sadetta kuunnellessa, iltapäivällä teimme itäosan ja kylän kierroksen puolipilvisessä mutta kovatuulisessa (luode 16-22 m/s) kelissä. Lämpö oli tippunut 4 asteeseen. Kierroksella näkyi mm. 2 tavia, kanahaukka, 14 räkättiä, peukaloinen ja niittykirvinen. Huomenaamulla täytyy lähteä mantereelle vähän ”paikattavaksi”.. Saareen saapuvat illalla mm. Kuusiston Kimmo ja Riihimäen Janne.

MUUTAMA MUSTARASTAS ON JÄÄNYT SAAREEN

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Kovia tuulia, sadetta ja sumua

Marraskuun fiiliksiä

Torstaina 17.11.2016 palasin takaisin Utöhön. Ajelin päivällä puolipilvisessä ja lämpimässä (7 astetta) kelissä Nauvoon, jossa tutulla tavalla kahvit ja kauppa. Lill-Mälössä tien yli lensi piekana ja Nauvon kirkolla näin lajin, jota en ole moneen vuoteen havainnut – töyhtötiaisen! Niitä ei Utössä näe enkä ole vuosiin retkeillyt sopivassa metsässä mantereella. M/s Eivorille kertyi niukahkosti väkeä, ei muita lintuihmisiä. Matkalla saatiin kuulla uutisista, että yhteysalus muuttuu 1.4.2017 alkaen maksulliseksi. Matka Utöhön maksaa asetusehdotuksen mukaan 15 euroa/suunta ja jos matkatavaraa on yli 25 kg niin lisämaksu on 30 euroa (plus paljon muitakin rahtimaksuja). Maksut ovat samat meille saariston vakituisille asukkaille kuin vierailijoillekin. Saa nähdä mitä vaikuttaa mm. (lintu)turismiin tai saaristolaisten käynteihin mantereella. Kaupan tulevaisuus on näillä rahtimaksuilla kyseenalainen kuten myös monen saaristoyrittäjän elinkeino.

URPIAISIA ON VIELÄ JONKIN VERRAN LIIKKEELLÄ

Perjantaina 18.11.2016 lounaasta saapui matalapaine ja loppupäivän kestänyt vesisade alkoi klo 12 aikoihin. Etelätuuli puhkui 16-20 m/s mutta lämpöä oli lähes 7 astetta. Lumet on kaikki hävinneet. Järvisen Mikon kanssa staijattiin aamulla pari tuntia ja kierrettiin itäosat ja vähän kylää ennen sadetta. Mainittavimmat havainnot olivat 10 laulujoutsenta, varpushaukka, kanahaukka, länsipuolen saarilla 2 merisirriä, itärannalla viihtyvä västäräkki, rautiainen, kiuru, 2 punarintaa ja 3 peukaloista. Määrittämätön kirvinen nähtiin itärannalla, luultavasti niittykirvinen. Illalla saareen saapui lisää lintuporukkaa eli Seppo Sällylä, Kauko Häkkilä, Jouko Olkio, Reija Heinonen, Maija Kaihlamäki, Varesvuon Markus ja Minna sekä Hyvärisen Ismo.

PARI KIURUA VIIVYTTELEE ITÄRANNALLA

Lauantaina 19.11.2016 sade oli ohi, aurinkokin paistoi ajoittain mutta lounaistuuli oli kova koko päivän: 15-21 m/s. Näkyvyys hyvä. Staijia kolmisen tuntia pääasiassa majakan suojassa, lisäksi koko saari kierrettiin. Muuttavana/merellä nähtiin mm. 4 laulujoutsenta, kaakkuri, silkkiuikku, 2 haahkaa, 560 allia, 2 mustalintua, pilkkasiipi ja ruokki. Saaressa oli mm. varpushaukka, sepelkyyhky, 2 kiurua, niittykirvinen, västäräkki edelleen, 3 peukaloista, 2 punarintaa, 2 rautiaista, punakylkirastas ja 11 peippoa.

KYLÄN SATAMASSA VIIHTYI NAARAS ALLI

Sunnuntaina 20.11.2016 vähän vielä sateli aamun aikana, myöhemmin aurinkoakin. Tuuli oli edelleen lounaassa mutta nyt 8-10 m/s, lämpöä oli 7 astetta. Stajia kolmisen tuntia ja koko saaren komppaus ohjelmassa. Merellä/muuttavana nähtiin mm. 5 kuikkaa, 1 Gavia sp, 205 allia, pilkkasiipi, 7 haahkaa, piekana ja Bådanilla ainakin 10 merisirriä. Saaresta löytyi sepelkyyhky, 15 räkättiä, punarinta, 2 peukaloista, edelleen västäräkki itärannalla, niittykirvinen, kiuru, 33 tilheä, 3 naakkaa ja tundraurpiainen. Mantereelle lähtivät päivällä Hyvärinen, Järvinen, Olkio, Heinonen, Kaihlamäki ja Häkkilä.

ITÄRANNAN LEVÄLLÄ ON JO PITKÄÄN OLLUT YKSI VÄSTÄRÄKKI

ITÄRANNAN LEVÄLLÄ ON JO PITKÄÄN OLEILLUT VÄSTÄRÄKKI

VIHERPEIPOT SYÖVÄT JÄÄTYNEITÄ RUUSUNMARJOJA

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Marraskuun fiiliksiä