Monipuolista talvilinnustoa Utössä

Maanantaina 19.2.2018 sää kylmeni edelleen, nyt oli 5-6 astetta pakkasta. Koillistuulta 5 m/s ja näkyvyys oli vain kohtalainen, päivällä aurinkokin pilkotti. Staijia tyhjälle merelle vajaa pari tuntia, lisäksi tehtiin saarikierros eteläniemeä lukuun ottamatta. Tänään nähtiin mm. 8 tukkakoskeloa, edelleen 12 lapasotkaa, 12 räkättiä, 8 tilheä, punarinta, rautiainen, 3 peukaloista, tundraurpiainen, niittykirvinen ja aamupäivällä löytyi satamalahdelta jälleen ad-naaras allihaahka. Stelleri uiskenteli ja sukelteli ahkerasti Ormskärin rannan tuntumassa koko loppupäivän.

ITÄRANNALLA TALVEHTII PARI NIITTYKIRVISTÄ

Tiistaina 20.2.2018 oli yhä kylmempää, nyt -7 astetta. Rannoilla jo alkavaa jäätymistä, mutta avomeren puolella meriveden lämpötila on edelleen plus 2,1-astetta. Heikkoa koillistuulta ja päivä oli pilvinen. Staijia pari tuntia ja koko saaren kierros tuottivat mm. 4 allia, 3 riskilää (kaikki tp), 12 lapasotkaa, tukkakoskelon, 245 telkkää, naurulokin, naaras uivelon ja tänään satamalahdella viihtyi koko päivän jo 3 naaras allihaahkaa sotkien, telkkien, isokoskeloiden ja sinisorsien lisäksi. Mukava ilmiö, että stellerit ovat valinneet Utön satamalahden ainakin joksikin aikaa talvipaikakseen. Pysyttelivät tänään Ormskärin rannan tuntumassa eli kuvausetäisyyden ulkopuolella. Muita havaintoja olivat mm. varpushaukka, huuhkaja (aamulla Kobbanilla) ja yhteensä 13 merikotkaa, joista 8 muuttolennossa pohjoisiin suuntiin. Saaresta löytyi myös 4 peukaloista, punarinta, rautiainen, 2 tundraurpiaista, tilhi, 9 räkättiä ja 2 niittykirvistä.

PUNARINTOJA ON SAARESSA AINAKIN KAKSI

Keskiviikkona 21.2.2018 oli kaunis talvipäivä – aurinkoista, heikkoa (4-5 m/s) itäkaakkoista tuulta ja pakkasta 3-4 astetta. Näkyvyys oli hyvä, paitsi merellä väreilyä toki jonkin verran. Staijia vajaa pari tuntia plus koko saaren huolellinen kierros, olihan talvilintulaskentapäivä. Lajeja kertyi laskentaan 38. Merellä mainittavimmat olivat pilkkasiipi, 10 mustalintua, 15 allia, 11 lapasotkaa, uivelo, 8 tukkakoskeloa, 73 merimetsoa, 3 riskilää, ruokki ja edelleen koko päivän 3 naaras allihaahkaa satamalahdella. Huuhkaja päivysti aamulla Ormskärillä, varpushaukka havaittiin ja pitkään kateissa ollut talvehtiva lehtokurppa nähtiin kahdesti. Pikkulinnuista mainittakoon hemppo, tundraurpiainen, rautiainen, punarinta, 2 peukaloista, laulurastas, 19 räkättiä, 3 peippoa, tilhi ja 2 niittykirvistä. Iltapäivällä saareen saapui reippaasti lisää lintuporukkaa: Uudeltamaalta Mika Teivonen, Jarmo T Koistinen, Kari Vuorinen sekä Pirkanmaalta Erkki Sipilä, Hannu Kianen, Antero Alho, Matti Sulko ja Karri Sakari. Myös Outi saapui tänään saareen.

ALLIHAAHKAT LENTELIVÄT MERIKOTKAN PELÄSTYTTÄMINÄ

MUUTAMA TUKKAKOSKELO NÄKYY PÄIVITTÄIN

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Jätä kommentti

Utön keskitalvea

Keskiviikkona 14.2.2018 lähdin takaisin Utöhön, Outi jäi vielä mantereelle. Aamulla oli nollakeli ja puolipilvistä, kun ajelin Nauvoon kahville ja kauppaan. M/s Eivorille tuli parikymmentä matkustajaa, ei muita lintuihmisiä Utöhön, Mikko Ylitalo Jurmon asemalle. Matkalla nähtiin mm. hiiripöllö Aspössä, 2 laulujoutsenta Nötössä sekä 7 merikotkaa, merellä oli kovin niukasti lintuja. Utöhön saavuttiin klo 15.10, saari on lähes lumeton ja jäätä ei ole missään. Iltapäivä kului kotihommissa ja linturuokintaa täydentäessä, satamalahdella sentään näkyi 8 lapasotkaa.

HIIRIPÖLLÖ PÄIVYSTI ASPÖN KYLÄLLÄ, KUVASIN LAIVAN KANNELTA

Torstaina 15.2.2018 katselin talviolympialaisia, mutta tulihan sitä retkeiltyäkin. Keli oli pääosin pilvinen, tuuli kaakosta 7-8 m/s ja lämpöä 1 aste. Illalla meni pakkaselle. Stajia runsas tunti, mutta merellä ei oikein mitään liikettä, ei edes merisirrejä löytynyt tänään. Saarikierroksella (ei Kesnäsiä) näin mm. 6 tukkakoskeloa, 12 lapasotkaa, laulurastaan, 19 räkättiä, rautiaisen (edelleen meidän ruokinnalla), peipon ja sekä niittykirvisen että luotokirvisen itärannalla. Tuttuja talvehtijoita on edelleen saaressa.

LUOTOKIRVINEN VIIHTYY EDELLEEN SAARESSA, EI LÄHESKÄÄN JOKAVUOTINEN TALVEHTIJA

Satamalahden itäosasta, Kattrumpanin edustalta, löysin uimasta 2 naaras allihaahkaa, joista sain muutaman lentokuvan. Viihtyivät isokoskeloiden seurassa, mutta hävisivät jonnekin iltapäivällä. Mukava uusi pihapinna (no. 219), sillä kaikki aiemmat stellerit ovat olleet avomeren puolella tai itärannan edustalla, nyt (vihdoin) myös satamalahdella.

SATAMALAHDEN ALLIHAAHKAT

Perjantaina 16.2.2018 satoi suurin osa päivästä lunta – ei sakeasti, mutta vei silti näkyvyyden. Meristaiji jäi väliin ja muutenkin kiertelin vain kyläalueella ja Enskärillä. Pakkasta oli asteen verran, tuuli kaakosta 10 m/s. Mainittavimmat havainnot olivat 12 lapasotkaa, 4 räkättiä, punarinta ja rautiainen. Tuli taas katselua olympialaisia.. Järvisen Mikko saapui illalla saareen.

RAUTIAINEN OLI LUMENTULOSTA IHMEISSÄÄN

Lauantaina 17.2.2018 oli mukava ”talvipäivä”. Jäitä ei ole ja luntakin vain nimeksi, aurinko pilkotti pilvien lomasta, pohjoistuuli oli heikkoa (4-7 m/s) ja pakkasta oli 2 astetta. Hyvä ulkoiluilma! Staijailtiin runsaat 2 tuntia luotsiasemalla plus kierrettiin koko saari Kesnäsiä lukuun ottamatta. Merellä nähtiin mm. 12 lapasotkaa, 54 tukkasotkaa, 80 merimetsoa, 8 allia, riskilä ja lähiluodoilla yhteensä noin 95 merisirriä. Saaressa havaittiin mm. ad-kanahaukka, laulurastas, 9 räkättiä, 20 mustarastasta, 24 tilheä, 2 niittykirvistä, luotokirvinen, 3 peukaloista, 2 punarintaa, rautiainen ja vuodelle uutena hemppo. Ei hullumpi lintupäivä tämäkään näin helmikuussa.

MERISIRREJÄ LUOTSIASEMAN EDUSTAN LUODOILLA

Sunnuntaina 18.2.2018 talvinen korkeapaine jatkui, kuten ilmeisesti koko ensi viikonkin. Eipä taida tulla muuttolintuja… Tänään oli puolipilvistä, heikkoa (5 m/s) pohjoistuulta ja pakkasta 2 astetta. Staijia tunti ja koko saari kierrettiin, mutta varsinaisesti uutta ei löytynyt. Mainittavimmat olivat edelleen 12 lapasotkaa, kanahaukka, laulurastas, 18 räkättiä, hemppo, niittykirvinen, luotokirvinen, tundraurpiainen, cabaret-tyypin ruskourpiainen, 2 peukaloista, punarinta ja rautiainen. Kyhmyjoutsenia laskettiin tänään 35. Huuhkaja istuskeli aamulla Kobbanin kalliolla.

LAULURASTAS VIIHTYY MUSEON LUONA JA KÄY HIEKKATIELLÄ POIMIMASSA JYVIÄ

URPIAISET OVAT JO SELVÄSTI VÄHENTYNEET TAMMIKUUN MÄÄRISTÄ

Onnistunut lintu- ja lomareissu Fuerteventuralle

Sunnuntaina 4.2.2018 lähdettiin Outin kanssa aamulla Nummelta (jossa oltiin yötä) kohti Helsingin lentoasemaa. Pakkasta oli 11 astetta ja taivas oli selkeä – tarkoituksenamme on viettää viikko etelämpänä vähän lämpimämmillä rannoilla. Finnairin lento lähti likimain aikataulussa klo 11.45 kohti Fuerteventuraa, jonne saavuttiin 5,5 tunnin lennon jälkeen – myötätuuli vauhditti matkaa. Lennettiin mm. Jurmon ja Utön sivuitse ja molemmista saarista piirtyivät hienot siluetit Outin kameralle.

OUTI KUVASI UTÖN SAARET LÄHES 10 KM KORKEUDESTA

OUTI KUVASI UTÖN SAARET LÄHES 10 KM KORKEUDESTA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Lento meni mukavasti vaikka kone oli tiukan täynnä ja pian laskeutumisen jälkeen oltiinkin jo Payless’in autovuokraamossa, josta saatiin etukäteen varattu kärry alle. Auto oli Opel Mokka citymaasturi, johon mukavasti mahtuivat tavaramme. Käytiin tankkaamassa ja ajeltiin vain alle 10 km päässä olevaan rantahotelliimme, El Miradoriin. Saatiin huone meren suuntaan, kuten oli toivottukin. Tavaroiden purkamisen jälkeen tehtiin ympäristössä pieni kävelykierros – puolipilvistä, reipasta pohjoistuulta ja lämpöä 17 astetta. Nähtiin mm. 2 riuttatiiraa ja rantasipi – huomenna panostetaan sitten enemmän lintuihin, jos sää sallii. Illalla syötiin vielä maittava ateria hotelli ravintolassa parin punaviinilasillisen kera.

VUOKRA-AUTOMME TOIMI OK VAIKKA EI OLLUTKAAN MUKAVA AJETTAVA

VUOKRA-AUTOMME TOIMI OK VAIKKA EI OLLUTKAAN MIKÄÄN MUKAVA AJETTAVA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Maanantaina 5.2.2018 aloitettiin runsaalla hotelliaamiaisella ja sitten maastoon! Sää oli mukava: puolipilvistä, kohtalaista pohjoisluoteista tuulta ja 18 astetta lämmintä. Ajettiin ensimmäiseksi kohti Barranco de Rio Cabrasta, josta toivoimme löytävämme paikalla jo pari kuukautta viihtyneen sinipikkuhaikaran (Dwarf Bittern). Kyseessä on vasta 6. havainto koko WP-alueelta eli kova rari on tämä vieras Afrikasta. Saavuimme paikalle noin klo 9 ja paikalla oli jo useita muitakin etsijöitä. Ei mennyt kuitenkaan pitkään kun Outi plokkasi hienosti ko. haikaran jokiuoman reunamilta ja pääsimme porukalla kuvaamaankin tätä yhtä retkemme tavoitelajia. Viihdyimme alueella puoleen päivään saakka ja siihen mennessä oli yli 15 lintuharrastajaa käynyt paikalla – meidän lisäksi brittejä, saksalaisia ja yksi italialainen. Koko iltapäivän lintu olikin taas ollut jossain piilossa.

sinipikkuhaikara_01_Fuerteventura_02_18

SINIPIKKUHAIKARA JA OSA BARRANCO DE RIO CABRAS'IA, JOSSA HAIKARA OLESKELEE

SINIPIKKUHAIKARA JA OSA BARRANCO DE RIO CABRAS’IA, JOSSA HAIKARA OLESKELEE (alempi kuva: Outi Sarjakoski)

Jokiuoma ja sen ympäristö oli muutenkin hyvä lintupaikka, sillä näimme aamupäivän aikana myös mm. 6 pikkukorppikotkaa, 5 hiirihaukkaa, 11 ruostesorsaa, 15 pitkäjalkaa, 3 silkkihaikaraa, 2 harjalintua, 2 palmukyyhkyä, 2 afrikansinitiaista, 3 kanariantaskua,
4 kanariankirvistä, 3 aavikkotulkkua ja virtavästäräkin.

KANARIANTASKUPARI VIIHTYI HAIKARAPAIKALLA, TÄSSÄ KOIRAS

Jatkoimme matkaa kohti El Cotilloa, jossa söimme Atlantin rannalla mukavan lounaan. Matkalla El Cotilloon näimme mm. tuulihaukan, etelänisolepinkäisen, 15 aavikkotulkkua, noin 10 pikkukiurua ja 4 pensasvarpusta. Piipahdimme myös Faro de el Tostonin majakalla, jossa mainittavimmat olivat 2 riuttatiiraa ja pikkukuovi. Palasimme El Cotilloon, josta ajoimme kaupungin eteläpuoleisen ”aavikon” läpi hiekkatietä pitkin aina Tindayaan saakka ja siellä edelleen pikkuteitä vajaan tunnin verran rannan puolelle. Nähtiin mm.  lännenkaulustrappi, 3 tuulihaukkaa ja etelänisolepinkäinen. Täytynee palata tänne paremmalla ajalla koluamaan tarkemmin aluetta. Illaksi ajoimme takaisin hotellille, jonne saavuimme noin klo 18.30. Mukava iltapala syötiin nyt hotellin alakerran baarissa.

PAIKALLISIA ETELÄNISOLEPINKÄISIÄ NÄKYI PÄIVITTÄIN

Tiistaina 6.2.2018 oli koleaa navakan pohjoistuulen takia, lämpötila tosin 16-17 astetta. Pari pientä sadekuuroakin saatiin, muuten oli puolipilvistä. Aamiaisen jälkeen ajeltiin Los Molinokseen, jossa vietettiin koko aamupäivä. Verrattuna 8 vuotta sitten tapahtuneeseen käyntiimme samalla alueella tuntui, että nyt lintuja oli selvästi vähemmän. Nähtiin kuitenkin mm. 90 ruostesorsaa, 3 harmaahaikaraa, 25 nokikanaa, 24 tavia, heinätavi, noin 20 silkkihaikaraa, pikkukorppikotka, 3 hiirihaukkaa, tuulihaukka, 2 kalliopyytä, 4 pikkutylliä, valkoviklo, pitkäjalkoja, noin 20 pensasvarpusta ja ainakin 17 hietakyyhkyä, joita päästiin mukavasti kuvaamaan tienhaaran laitumella.

HIETAKYYHKYJÄ PÄÄSIMME VIHDOIN KUVAAMAAN MYÖS MAASSA

Käytiin myös Molinosin merenrannassa, jossa havaittiin mm. tuulihaukka, rantasipi ja laulava pikkupensaskerttu. Kanariankirvisiä juoksi jaloissa. Jatkettiin iltapäiväksi vuoristoon, ensin Betancuriaan, jossa syötiin lounasta ja kierrettiin kylällä, kirkon ympäristössä. Havaittiin mm. 2 samettipääkerttua, 4 tiltalttia ja afrikansinitiainen. Seuraava pysähdys tehtiin Vega de Rio Palmas’in pikkukylässä, jossa tunnin kävelyllä löydettiin mm. palmukyyhky ja 2 alpestris-alalajin sepelrastasta, joista toisesta Outi
ehti saada kuvankin. Hauska tilanne – sepelrastas palmussa. Tehtiin vielä pieni pysähdys Las Penitaksen näköalapaikalla kuvaamassa korppeja ja maaoravia kunnes juotiin iltapäiväkahvit Pajarassa, kirkon luona. Paikalla oli muutama fyllari, ilmeisesti inokin, jota ei kuitenkaan saatu ihan varmistettua. Takaisin hotellille ajettiin Antiguan kautta, jossa nähtiin mm. 6 hietakyyhkyä lennossa. Illallinen syötiin taas hotellin alakerran tunnelmallisessa baarissa. Riihimäen Jouni saapui eilen saareen ja näki tänään sinipikkuhaikaran – hyvä juttu!

ALPESTRIS-ALALAJIN SEPELRASTAS OLI UUSI TUTTAVUUS

ALPESTRIS-ALALAJIN SEPELRASTAS OLI UUSI TUTTAVUUS (Kuva: Outi Sarjakoski)

Keskiviikkona 7.2.2018 oli kehnohko sää – kova ja kalsea pohjoistuuli, sadekuuroja pitkin päivää ja lämpöä vain 15 astetta. Lähdettiin aamiaisen jälkeen uudelleen Tindayaan ja nyt löytyi kunnolla lännenkaulustrappeja – kaikkiaan 11 yksilöä! Jokunen kelvollinen kuvakin trapeista saatiin. Muita havaintoja alueelta olivat mm. 2 etelänisolepinkäistä, kalliopyy, 3 pikkukiurua ja 2 pikkupensaskerttua. Kovasta yrityksestä huolimatta emme vieläkään löytäneet aavikkojuoksijoita… Ajettiin Tindayasta hiekkatietä aavikkoalueen poikki El Cotilloon, käytiin majakalla kahvilla ja jatkettiin Corralejoon. Corralejossa kuljeskeltiin tuulisessa kaupungissa muiden turistien lailla ja käytiin syömässä mukava pikku lounaspala. Rannalla piipersi noin 15 karikukkoa ja pari pikkukuovia, muutama riuttatiira lenteli. Iltapäivällä ajettiin takaisin hotellille vähän tavanomaista aiemmin, kehnon sään takia.

TINDAYA ON SAAREN EHKÄ VARMIN PAIKKA NÄHDÄ LÄNNENKAULUSTRAPPEJA

Torstaina 8.2.2018 jatkuivat sadekuurot, välillä toki auringonpaistetta ja lämmintäkin. Edelleen puhalsi navakka pohjoistuuli. Tänään oli aamiaisen jälkeen vuorossa siirtyminen saaren eteläosaan, Jandian niemimaalle. Pakattiin vähän kasseja ja reppuja, koska päätettiin viettää seuraava yö Jandiassa, klassisessa Melia Gorriones-hotellissa Costa Calman länsireunalla. Ajeltiin perille lähes yhtä soittoa, saatiin huone merinäköalalla, ja lähdettiin saman tien retkelle.

OUTI JA JANDIAN HOTELLIMME

Koluttiiin yhdessä ainakin viiden muun ulkomaisen lintuharrastajan kanssa pari tuntia keskustan laajaa puistoaluetta, mutta aika laihoin tuloksin. Paikalla talven aikana havaituista vuorikirvisistä ja pikkusirkuista ei jälkeäkään, nähtiin vain muutamia laulurastaita, harjalintu, tiltaltteja ja pari mustapääkerttua. Vähän ”tuskastuneena” koko paikkaan ajoimme läheisen Oasis Parkin reunoille, emme kuitenkaan menneet varsinaisen puiston maksulliseen sisäosaan. Paikalta löytyi ainakin 3 punaperäbulbulia ja 2 hadadaiibistä – ei pinnakelpoisia lajeja, mutta silti hauskan näköisiä. Bulbuleista saatiin muutama tavoittelemani kuvakin, vaikka taitavasti piilottelivatkin. Ajeltiin takaisin Melia-hotellille, Outi kävi uimassa ja illalla nautittiin runsas buffet-illallinen punaviinin kyydittämänä.

PUNAPERÄBULBULI ON KOTIUTUNUT SAARELLE

Perjantaina 9.2.2018 oli edelleen kova pohjoistuuli, mutta muuten keli oli rauhoittunut – pääosin aurinkoa eikä enää sadekuurojakaan. Lämpöä oli 17 astetta. Aloitettiin aamu tekemällä runsaan tunnin kierros hotellin edustan hiekkarannalla, josta löytyi mm. 8 pulmussirriä, 4 mustajalkatylliä, 3 riuttatiiraa ja 2 kalastelevaa suulaa. Hotellin pihalla oli naaraspukuinen mustaleppälintu. Aamiaisen jälkeen jatkettiin matkaa Morro Jableen, jossa viivähti parikin tuntia ei-pinnakelpoisten lajien parissa: nähtiin ja kuvattiin majakan luona olevalla puistoalueella 4 hadadaiibistä, 2 pyhäiibistä, kymmeniä munkkiaratteja ja muutama kauluskaija – oli siellä puistossa ääntä!

MUSTAJALKATYLLI SOTOVENTON RANNALLA

PYHÄIIBIKSIÄ NÄIMME VAIN LENNOSSA

Puolen päivän aikaan jatkettiin takaisin kohti pohjoista, aluksi La Parediin, jossa juotiin päiväkahvit. Matkattiin edelleen kohti Pajaraa, mutta tehtiin poikkeama Ajuy’n rantakylään, joka osoittautuikin todella viehättäväksi paikaksi! Matkalla Ajuy’hin nähtiin mm. hiirihaukka, 2 tuulihaukkaa ja 5 pikkukorppikotkaa, jotka pyörivät vuohitarhojen läheisyydessä. Jokunen kuvakin saatiin. Ajuy’n rannassa lenteli 10 pulmussirriä.

PIKKUKORPPIKOTKA ON YLLÄTTÄVÄN YLEINEN FUERTEVENTURALLA

PIKKUKORPPIKOTKA ON YLLÄTTÄVÄN YLEINEN FUERTEVENTURALLA (Kuva: Outi Sarjakoski)

Pysähdys Pajaran kirkon luona paljasti nyt useita kertoja äänessäkin olleen taigauunilinnun, paikalla talvehtineen yksilön. Pajarasta jatkettiin illansuussa Caleta de Fusteen, jossa rannalla nähtiin mm. 5 riuttatiiraa, 2 pulmussirriä, 2 punajalkavikloa, tylli ja sokerina pohjalla 1. talven rengasnokkalokki, joka oli havaittu paikalla jo 3-4.2., mutta ei sen jälkeen. Nyt ”dela” viihtyi taas samassa paikassa riuttatiirojen seassa. Hotellissamme nautimme illalla paellan punaviinin kera eli olipa hyvä päivä joka tavalla.

ENSIMMÄISEN TALVEN RENGASNOKKALOKKI OLI HAUSKA YLLÄTYS

Lauantaina 10.2.2018 jatkui sadekuuroinen keli, pitkin päivää saatiin ajoittain hiukan vettä. Pohjoistuuli oli vähän hellittänyt ja lämpöä oli 18 astetta. Aamiaisen jälkeen lähdimme vielä kerran Tindayaan, sillä aavikkojuoksijaa emme olleet vielä tällä reissulla löytäneet. Ensin piipahdimme kuitenkin Los Molinoksessa, jossa aika pikaisella käynnillä sadekuurojen lomassa nähtiin mm. 3 pikkukorppikotkaa, hiirihaukka, tuulihaukka, 6 hietakyyhkyä, 2 aavikkotulkkua, koiras kanariantasku, etelänisolepinkäinen ja kymmenkunta ruostesorsaa. Jatkettiin Tindayan tasangolle ja tiukkaa teki taas aavikkojuoksijoiden kanssa – parin tunnin hakeminen tuotti lopulta hienosti 5 yksilön parven ja kelpo kuviakin syntyi.

AAVIKKOJUOKSIJA ON HIENO LINTU!

Muita mainittavia olivat noin 15 pikkukiurua, 2 etelänisolepinkäistä, tuulihaukka ja 2 harjalintua – tällä kertaa ei nähty trappeja. Tindayassa nautittiin myös makoisat kahvit ja bocadillot. Ajeltiin seuraavaksi Barranco de Torre’een, jossa on jo pitkään oleskellut atlaskerttu, taitaa olla vasta Espanjan 2. havainto lajista. Käyntimme jäi tähän viikon ihan lopulle, koska laji on meille tuttu Marokosta ja sieltä on saatu jo hyvät kuvatkin. Atlaskerttu löytyi kuitenkin melko helposti vakiopaikaltaan Barrancon tamariskeista, lauloi katkonaista laulua ja näyttäytyi lyhyesti – emme jääneet sadekuurojen takia kuvia yrittämäänkään. Paikalla oli myös pikkupensaskerttu ja yli lensi yllättäen komea vaalean värimuodon pikkukotka. Pistäydyttiin vielä Salinasin suola-altailla ja todettiin ne tyhjiksi ennen paluuta hotellille. Illallinen nautittiin taas maittavan punaviinin kera.

PIKKUKOTKA ON HARVALUKUINEN VIERAS KANARIAN SAARILLA

Sunnuntaina 11.2.2018 oli paluupäivä Suomeen. Lento lähti vasta iltapäivällä, joten ehdimme vielä vähän katsella saarta ennen lentokentälle siirtymistä ja auton palautusta. Sää oli edelleen tuulinen, mutta nyt aurinkokin paistoi kunnolla pitkän aikaa. Vietettiin aamupäivä vaihteeksi tavallisina turisteina tutustumalla Puerto del Rosarioon – mukava pieni kaupunki, jossa oli alkamassa jonkinlainen fiesta hassuine asuineen, musiikkeineen jne. Puolilta päivin palattiin hotellille pakkaamaan laukut ja ajettiin lentokentälle palauttamaan auto. Finnairin lento Helsinkiin lähti kolme varttia myöhässä klo 17.30 ja perille laskeuduttiin klo 01.10 Suomen aikaa maanantaina. Autokin löytyi ja ajettiin yöllä Outin kotitaloon Nummelle ja yövyttiin siellä, Turkuun saavuttiin puoliltapäivin maanantaina 12.2.2018.

JONKIN VERRAN SADETTA SAATIIN USEANA PÄIVÄNÄ

JONKIN VERRAN SADETTA SAATIIN USEANA PÄIVÄNÄ (Kuva: Outi Sarjakoski)

Epilogi.

Tämä oli neljäs kerta kun käymme Fuerteventuralla ja käynnit ajoittuvat neljälle vuosikymmenelle (1980-luvulta alkaen). Varsinaisia linturetkiä on ollut kolme, viimeksi vuonna 2010 (ks. retkikertomus tästä). Fuerteventura tunnetaan yleisestikin ”parhaana” lintusaarena Kanarian saarista, joskin toki muillakin saarilla on mielenkiintoista linnustoa – mm. muutamia endeemejä lajeja, joita ei Fuerteventuralla tapaa (palmankyyhky, kanariankyyhky, kanarianpeippo, kanariantiltaltti jne). Fuerteventura on helppo saari retkeillä – ns. lintupaikat ovat melko selkeitä löytää, avarat maisemat helpottavat ja liikenne on vielä suhteellisen maltillista verrattuna vaikkapa Teneriffaan ja Gran Canariaan.

Fuerteventura on ymmärrettävästi paljon muuttunut sinä aikana kun olemme siellä käyneet. Maaseutu on hiljentynyt ja kaupungit kasvaneet – erityisesti turistikohteet Corralejo, Caleta de Fuste, Costa Calma ja Morro Jable. Näissä näkyy jo kaikki turismin haitatkin… Tieverkosto on hyväkuntoinen ja turismin lisääntyminen näkyy autojen määrässä ja jopa moottoriteitä tehdään kiivaasti. Maaseudulta alkavat karjatilat hävitä ja maanviljelys siirtyy harvoihin kasvihuoneisiin.

Turismin lisääntyminen näkyy myös lintuturismissa. Saarella vierailee yhä enemmän ulkomaisia lintuharrastajia talvikaudella ja se edesauttaa harvinaisuuksien löytymistä. Fuerteventura sijaitsee Kanarian saarista lähimpänä Afrikan mannerta, joka ei tietenkään ole haitaksi rarien kannalta, päinvastoin. Tällä matkalla ”törmäsimme” useampiin lintuharrastajiin kuin aiemmilla matkoilla yhteensä – brittejä, saksalaisia, italialaisia, ruotsalaisia ja toki meitä suomalaisiakin. Oma merkityksensä tänä talvena oli varmasti monilla saaresta talven mittaan löytyneillä harvinaisuuksilla: sinipikkuhaikara (2 kpl), kirjosiipikiuru (2 kpl), aavikkotasku, atlaskerttu (2-3 kpl), kääpiökerttu, taigakirvinen (3 kpl), pikkusirkku (5 kpl), rengasnokkalokki, taigauunilinnut, alpestris-sepelrastaat jne. Saaren ”omat” lajit totta kai myös kiinnostavat lintuväkeä – lännenkaulustrapit, aavikkojuoksijat, kanariantaskut, pikkukiurut, aavikkotulkut, pikkukorppikotkat jne. Tärkeä merkitys havaintojen lisääntymisellä on myös parantuneella tiedottamisella – Kanarian saarten johtava ornitologi Eduardo Garcia del Rey perusti sivuston ’Birding Canary Islands’ facebookiin, sivuston jäsenmäärä on jo lähes 1000, joukossa useita suomalaisia. Tämänkin matkamme aikana sivustolla on ollut monia hyviä vinkkejä ja päivityksiä mielenkiintoisista lajeista.

Lintukuvaajalle Fuerteventura on mainio paikka, lajisto on riittävän monipuolista ja ”erilaista”, valoa yleensä on runsaasti avoimissa maisemissa ja täälläkin auto on hyvä piilokoju esimerkiksi aavikkolajeja ajatellen. Kaiken kaikkiaan käymisen arvoinen talvinen lintukohde, johon on varsin helppo yhdistää, niin tarvittaessa, vaikkapa perheloma. Ei täällä talvella aina kovin lämmintä ole ja sadettakin voi saada – kuten mekin nyt – mutta kyllä tämä hauskaa vaihtelua Suomen talveen joka tapauksessa on.

RUOSTESORSIA ON FUERTEVENTURALLA  MELKO RUNSAASTI

RUOSTESORSIA ON FUERTEVENTURALLA MELKO RUNSAASTI

AAVIKKOTULKKU ON YKSI SAAREN TYYPPILAJEJA

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta, Matkaraportit | Kommentit pois päältä artikkelissa Onnistunut lintu- ja lomareissu Fuerteventuralle

Retki Ruissaloon

Keskiviikkona 31.1.2018 oli puolipilvinen pakkaspäivä (-4 astetta) ja päätin pistäytyä pikku retkellä Ruissalossa, sillä aikaa kun Outi oli käymässä Saran kanssa Kustavissa. Kiertelin saaren länsipäässä, tarkoituksena oli myös samalla testata eilen hankittua Canonin 6D Mk II-täyskennorunkoa. Mukavasti pelitti, nyt ollaan luovuttu kaikista kroppirungoista ja ”tykitetään” Outin kanssa jatkossa vain täyskennoilla. Tekevät vaan oikeasti parempaa jälkeä, ainakin meidän mielestä. Mukana matkassa oli toki myös 1DX MkII ykkösrunkoni. Kameroiden eteen osui tänään mm. 2 pajusirkkua ja koiras valkoselkätikka, näkyi myös mm. palokärki, muutama käpytikka ja telkkiä sekä isokoskeloita. Perinteinen päiväkahvi tuli nautittua aina tunnelmallisella Honkapirtillä, tuttuja lintukavereita näkyi puolestaan maastossa useita.

VALKOSELKÄTIKKA ILAHDUTTI RUOKAILEMALLA RANTALEPISSÄ

VALKOSELKÄTIKKA ILAHDUTTI RUOKAILEMALLA JÄKÄLIEN KESKELLÄ

PAJUSIRKUT RUOKAILIVAT TAPANSA MUKAAN RUOVIKOSSA

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Retki Ruissaloon

Talvimyrskyä

Torstaina 25.1.2018 sade loppui aamulla mutta tuuli jatkui: koko päivän puhkui lounaasta 17-22 m/s! Taivas selkeni, aurinko paistoi ja lämpöä oli jopa 6 astetta. Käytettiin iso osa päivästä kuvaamiseen eteläkärjessä, pikainen kierros tehtiin myös itärannalla. Linnut jäivät tänään vähälle huomiolle, nähtiin mm. 8 lapasotkaa, naurulokki ja itäniityllä niittykirvinen. Iltapäivällä vietiin alumiinipaattimme satamaan, josta vene lähtee huomenaamulla m/s Eivorin kyydissä Korppooseen huoltoon.

myrsky_01_Korppoo_01_18

KOMEITA ITÄMEREN AALTOJA, JOISSA KALALOKIT MIELELLÄÄN SURFFAILIVAT

Perjantaina 26.1.2018 oli pilvistä ja lounaistuuli oli heikentynyt, nyt 8-11 m/s. Lämpöä oli 4 astetta. Staijia tunnin verran majakalla ja kierrettiin koko saari Kesnäsiä lukuun ottamatta. Merilintuja näkyi mm. 13 lapasotkaa, naurulokki, alli, mustalintu, riskilä ja peräti 8 ruokkia – kaikki eteläniemen ohi länteen 1-3 yksilön porukoissa. Saarikierroksella löytyi mm. laulurastas, 2 punakylkirastasta, 15 räkättiä, punarinta, rautiainen, 3 peukaloista ja itärannalla nyt luotokirvinen. Kaikki lumet ovat hävinneet ja pajuissa on jo muutamia aukeavia silmuja. Illalla saareen saapui lintuja katsomaan mm. Joska Laine ja Pekka Leskelä.

KAUKAA OTETTU KUVA LUOTOKIRVISESTÄ...

KAUKAA OTETTU KUVA LUOTOKIRVISESTÄ…

...JA VÄHÄN LÄHEMPÄÄ NIITTYKIRVISESTÄ

…JA VÄHÄN LÄHEMPÄÄ NIITTYKIRVISESTÄ

Lauantaina 27.1.2018 oli vaihtelevaa keliä – pilvistä, sade- ja räntäkuuroja sekä iltapäivällä aurinkoa, länsituulta 10 m/s ja lämpöä 2 astetta. Staijia runsas tunti majakalla ja koko saaren komppaus. Lisäksi aamupäivällä osallistuimme Outin kanssa Pihabongaus-tapahtumaan, pihaltamme näkyi tunnin aikana 19 lajia. Mainittavimpia tänään olivat 2 allia, 13 lapasotkaa, 3 tukkakoskeloa, naurulokki ja hienosti satamalahden poikki itään päin lentäneet kaksi merisirriparvea 3+60 yksilöä! Lisäksi nähtiin avomeren puolella noin 30 merisirrin parvi eli päiväsumma oli 93 yksilöä. Satamalahden merisirrit osuivat oivallisesti pihabongaukseen. Saaresta löytyi mm. laulurastas, 2 punakylkirastasta, 7 tilheä, punarinta, rautiainen, 7 peukaloista ja niittykirvinen.

YKSI PUNARINTA VIIHTYY TALOMME LUONA

Sunnuntaina 28.1.2018 oli lähdettävä käymään mantereella. Koko aamupäivä satoi vettä ja tuuli navakasti (14 m/s) eteläkaakosta. Lämpöä oli 2 astetta. Ennen laivan lähtöä havaittiin mm. taivaanvuohi, niittykirvinen ja luotokirvinen. Matkalla mantereelle ei mainittavia havaintoja.

VANHA TALVIPUKUINEN NAURULOKKI VIIHTYY ITÄRANNALLA

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Talvimyrskyä

Neljä kahlaajalajia Utön tammikuussa

Maanantaina 22.1.2018 oli 2-3 astetta pakkasta, mutta tuntui kylmemmältä koska länsituuli puhalsi 7-10 m/s. Taivas oli pilvessä koko päivän. Tunnin staiji aamulla majakalla, lisäksi Kesnäsiä lukuun ottamatta kierrettiin saari. Satamalahdelle on kerääntynyt pakkasten myötä mukavasti vesilintuja, tänään mm. 410 telkkää, 90 tukkasotkaa, 9 lapasotkaa, 19 isokoskeloa, 4 tukkakoskeloa, 2 uiveloa ja sinisorsien joukossa taas tavi. Merellä näkyi mm. 15+9 muuttavaa laulujoutsenta, 2 naurulokkia ja mustalintu, lisäksi Pattskärin pohjoisluodoilla piipersi 30 merisirriä.

LAULUJOUTSENIA MUUTTAA EDELLEEN AVOMERELLE RUOTSIN SUUNTAAN

KAUKAA OTETTU DOKUMENTTITASON KUVA SAAREEN ILMAANTUNEESTA TAVISTA

Saaressa näkyi mm. taivaanvuohi, rautiainen, 2 peukaloista, tundraurpiainen ja vuorihemppo ja Vili näki koulun kivivallin reunalla tepastelevan lehtokurpan, joka ehti kadota ennen kuin ehdin paikalle… Outin sisko Sara saapui tänään meille kyläilemään.

RAUTIAISTA EI LUMENTULO OLE HAITANNUT

Tiistaina 23.1.2018 oli edelleen pari astetta pakkasta, mutta tuuli oli heikentynyt – nyt lounaasta 3-6 m/s. Pääosin pilvistä, mutta kyllä aurinkokin näkyi. Tunti staijia majakalla ja koko saaren kierros Enskäriä lukuun ottamatta. Mainittavimmat havainnot olivat 16 lapasotkaa, uivelo ja Pattskärillä edelleen noin 30 merisirriä. Huuhkaja viihtyi taas koko päivän pääsaarella, lisäksi näkyi mm. 12 räkättiä, peukaloinen, 2 punarintaa, rautiainen ja nyt pariinkin otteeseen lehtokurppa koulun lähistöllä. Lehtokurppa on jo neljäs kahlaajalaji nyt tammikuussa Utössä.

SUOMEN ETELÄISIN HUUHKAJA VIIHTYI KOKO PÄIVÄN SAARELLA

SUOMEN ETELÄISIN HUUHKAJA VIIHTYI KOKO PÄIVÄN PÄÄSAARELLA

Keskiviikkona 24.1.2018 länsilounaasta yöllä saapunut matalapaine piti pitkään sään aika haasteellisena: räntä- ja vesisadetta, lämpötila nousi +1-2 asteeseen ja lumet sulivat nopeasti. Etelätuuli oli kovimmillaan 20, puuskissa 24 m/s. Sade loppui vasta iltapäivän puolella ja tehtiin kävelyretki eteläkärkeen aaltoja kuvaamaan. Lintuja nähtiin tänään niukasti, mainita voi 2 laulujoutsenta, peukaloisen ja rautiaisen. Sara lähti iltapäivällä takaisin mantereelle.

KOMEITA AALTOJA TÄNÄÄN KESNÄSIN KÄRJESSÄ

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Neljä kahlaajalajia Utön tammikuussa

Tammikuista merimuuttoa

Perjantaina 19.1.2018 lähdimme Outin kanssa kohti Utötä. Ajeltiin Nauvoon eka kertaa tänä talvena lumisessa kelissä, kaunista oli. Kaupan ja kahvin jälkeen siirryttiin m/s Eivorille, johon kerääntyi kohtalaisen paljon väkeä ajankohtaan nähden. Useita kuvaajia oli matkalla Jurmoon. Ei havaintoja koska koko matka tehtiin pimeän aikaan, Utöhön saavuttiin klo 22.30. Lämpötila oli -1 aste, heikkoa tuulta ja maassa lunta. Saaressa oli paikalla lintureissulla Ismo Hyvärinen.

UTÖSSÄKIN ON PITKÄSTÄ AIKAA LUNTA JA MERI LÄHES TYYNI

Lauantaina 20.1.2018 oli kaunis talvipäivä – pääosin pilvistä, pakkasta 1-2 astetta ja heikkoa (4 m/s) itäkoillista tuulta. Lunta on useita senttejä, jäätä paikoin ihan rantaviivassa. Staijia pari tuntia luotsiasemalla ja koko saari kierrettiin. Pakkanen mantereella on pistänyt vähän lintuja liikkeelle – merellä tänään mm. 4 laulujoutsenta, 12 lapasotkaa, 53 allia, 9 mustalintua, naarasuivelo, 11 tukkakoskeloa, 7 riskilää, 2 ruokkia, naurulokki ja Bådanilla nyt ainakin 40 merisirriä. Saarikierroksella havaittiin jo tuttuja talvehtijoita, mm. niittykirvinen, luotokirvinen, 12 peukaloista, rautiainen, 4 punarintaa, laulurastas, 2 punakylkirastasta, 2 tundraurpiaista, vuorihemppo ja vuodelle uutena keltasirkku. Huuhkaja huuteli illalla laiskasti.

PEUKALOISETKIN PÖRHISTELEVÄT ITSEÄÄN PAKKASESSA

Sunnuntaina 21.1.2018 oli jälleen hieno päivä: puolipilvistä, heikkoa koillistuulta (0-4 m/s) ja pakkasta 4 astetta. Meristaijia pari tuntia aamulla plus likimain koko saari kierrettiin, Kesnäs huonommin. Merellä oli taas vähän liikettä: 5 laulujoutsenta, 91 tukkasotkaa, 8 lapasotkaa, 21 allia, 2 pilkkasiipeä, 22 tukkakoskeloa, 9 riskilää, 2 ruokkia, 2 naurulokkia ja Fladanilla edelleen uivelo ja uutena naaraspukuinen tavi sinisorsien seurassa. Bådanilla näkyi jälleen noin 40 merisirriä. Saaresta löytyi mm. huuhkaja, taivaanvuohi, 11 peukaloista, 5 punarintaa, rautiainen, laulurastas, punakylkirastas, tundraurpiainen ja vuorihemppo edelleen, nyt meidän ruokinnalla. Hyvärisen Ismo lähti päivällä mantereelle.

VUORIHEMPPO VIIHTYY EDELLEEN SAARESSA

HUUHKAJA KÄVÄISI TÄNÄÄN PÄÄSAARELLA

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Tammikuista merimuuttoa

Tammikuisia kesälintuja

Keskiviikkona 10.1.2018 palasin takaisin Utöhön, Outi jäi mantereelle toimittamaan asioita. Sää oli puolipilvinen, meri likimain tyven (!) ja lämpöä Utössä 2 astetta. Mantereen sumu vaihtui jo ennen Nötötä erinomaiseksi näkyvyydeksi. Nauvon kaffen & kaupan jälkeen ajo liukkaassa kelissä Pärnäisiin, jossa laivaan saapui niukahkosti väkeä. Jurmoon oli matkalla lintureissulle Jorma Hellsten. Matkalla näkyi useita riskilöitä, 3 laulujoutsenta ja muutama merikotka. Utöhön saavuttiin klo 15 aikoihin – tavarat sisälle, kaukoputki föliin ja runsaan puolen tunnin staiji tuotti mm. tp-riskilän, noin 110 merisirriä Bådanilla komeassa parvessa ja pihallamme 15 tilheä plus Kobbanilla huuhkaja vakipaikallaan. Saaressa oli paikalla lintureissulla Tapani Aarnio.

RAUTIAINEN VIIHTYY EDELLEEN SAUNAMME YMPÄRISTÖSSÄ

Torstaina 11.1.2018 oli lähes koko päivän tiheää sumua, näkyvyys vain 200-400 m. Iltapäivällä hetken näkyi merelle ja tietysti heti pieni meristaiji, muuten saaren komppausta Kesnäsiä lukuun ottamatta. Lämpötila oli nollassa ja itätuulta 4-7 m/s. Nähtiin mm. 4 laulujoutsenta, 4 lapasotkaa, länsipuolen luodoilla 16 merisirriä ja saaressa sekä taivaanvuohi että jänkäkurppa. Muita havaintoja olivat mm. punarinta, peukaloinen, 2 punakylkirastasta, laulurastas, 2 niittykirvistä itärannalla, vuorihemppo edelleen kylällä, 3 tundraurpiaista, 3 peippoa ja 2 tilheä.

AINAKIN 2 PUNAKYLKIRASTASTA YRITTÄÄ TALVEHTIA SAARESSA

Perjantaina 12.1.2018 oli pilvistä ja melko heikkoa (4-7 m/s) eteläkaakkoista tuulta, pakkasta 1 aste. Koska merivesi on täällä vielä +4-asteista niin jonkin verran oli väreilyä merellä, mutta ei pahan häiritsevää – staijasin pari tuntia taas kovin tyhjää merta. Mainittavia olivat 12 laulujoutsenta, 3 tukkakoskeloa, 3 lapasotkaa, alli ja nyt noin 90 merisirriä Bådanilla. Saarikierros, Enskäriä lukuun ottamatta, tuotti jälleen mukavia talvilajeja: laulurastas, 2 niittykirvistä, luotokirvinen, punarinta, rautiainen (saunallamme) ja tundraurpiainen. Lisäksi näkyi taivaanvuohi ja 2 vierekkäin lentoon lähtenyttä jänkäkurppaa – tiedän nyt paikan aika tarkasti, jotta voin sen tulevina päivinä kiertää ja antaa kurppien olla rauhassa… Tapani Aarnio lähti aamulaivalla Jurmoon.

LUOTOKIRVINEN OLI TÄNÄÄN KESNÄSIN RANTAKIVILLÄ

Lauantaina 13.1.2018 jatkui pilvinen ja heikkotuulinen (etelä 4-7 m/s) sää, lämpötila oli nollassa. Staijia aamulla (luotsiasemalla) tunti ja iltapäivällä majakalla puolisen tuntia, lisäksi kiersin saaren Kesnäsiä lukuun ottamatta. Merellä mainittavia olivat 2 laulujoutsenta, naurulokki, Bådanilla 55 merisirriä, 2 allia, edelleen 3 lapasotkaa Fladanilla ja iltapäivällä Pattskärin eteläkärjestä löytyneet 3 naaraspukuista allihaahkaa. Stellerit ruokailivat rantaviivassa ahkerasti sukellellen ja viipyivät paikalla parikymmentä minuuttia, kunnes uivat saaren taakse piiloon. Vaikka allihaahkat ovat vähentyneet on Utössä viimeisen 11 vuoden aikana laji nähty yhtä lukuunottamatta joka vuosi, useimmiten juuri talvella. Saarikierroksella näkyi mm. niittykirvinen, punakylkirastas, peukaloinen, rautiainen, 2 tundraurpiaista, 2 tilheä ja jänkäkurppa, joka ponkaisi lentoon yli 20 metriä eilisestä paikasta – täytynee kiertää paikka vielä kauempaa…

TAMMIKUUN NIUKAT VALOT EIVÄT TARJONNEET SKARPPEJA JÄNKÄKURPPAKUVIA SAAREN PARISTA YKSILÖSTÄ

Sunnuntai 14.1.2018 oli edelleen pilvinen, lämpöä 1 aste, mutta lähestyvä matalapaine hiljalleen voimisti etelälounaista tuulta, tänään 6-10 m/s. Staijia tunti majakalla ja sen jälkeen itäosan sekä kyläalueen kierros hiljaisessa saaressa. Väkeä on niukasti paikalla, turistejakin vain pari. Mainittavia havaintoja olivat mm. 3 lapasotkaa edelleen, naurulokki, taivaanvuohi ja Bådanilla noin 60 merisirriä. Muita mm. laulurastas, 2 punakylkirastasta, 12 räkättiä, 2 tundraurpiaista, edelleen 2 niittykirvistä ja rautiainen. Vuorihemppoa ei ole enää muutamaan päivään näkynyt, ehkä on lähtenyt saaresta.

RÄKÄTEILLE JA MUSTARASTAILLE MAISTUVAT NUMMEN OMENAT

PARI-KOLME TUNDRAURPIAISTA ON JÄÄNYT SAAREEN

Maanantaina 15.1.2018 lähdin mantereelle käymään. Etelätuuli oli voimistunut 15 m/s, taivas oli paksussa pilvessä ja lämpötila oli pudonnut 2 astetta pakkaselle. Ennen laivan lähtöä staijia puolisen tuntia luotsiaseman suojassa, mutta merellä ei näkynyt liikettä. Ruokinnallamme käväisi mm. tundraurpiainen. Saarikierros jäi nyt tekemättä – laivamatkalla pysähdyttiin vain Jurmossa, josta ajettiin suoraan Pärnäisiin. Autolla Turun kotiin, jossa Outi jo odottelikin.

mustarastas_08_Korppoo_12_17

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Tammikuisia kesälintuja

Yhteenveto Utön kesä- ja syyskaudesta 2017

Yhteenveto alkuvuoden 2017 Utön havainnoista löytyy täältä.
(julkaistu kesäkuussa 2017)

LOPPUKESÄN AIKANA "SAUNAKOJUNI" SAI UUTTA ILMETTÄ JA OSOITTAUTUI ERINOMAISEKSI KUVAUSPIILOKSI

LOPPUKESÄN AIKANA ”SAUNAKOJUNI” SAI UUTTA ILMETTÄ JA OSOITTAUTUI ERINOMAISEKSI KUVAUSPIILOKSI

Kesäkausi oli lintujen suhteen vähän tavanomaista hiljaisempi – pesinnät paljolti epäonnistuivat ja muuttavia kahlaajiakin oli selvästi normaalia vähemmän. Kirjokerttu ei tänä vuonna pesinyt saaressa lainkaan, vielä kymmenen vuotta sitten saaressa oli 3 paria. Uutena pesimälajina löytyi urpiainen, joka sai lentopoikaset. Luhtakana pesi jälleen itärannan ruovikossa, 16.8. havaittiin aikuinen ja 1 poikanen. Etelänkiisla nähtiin 22.6., 10.7. ja 2 yksilöä 15.7., yksinäinen kirjokerttu 29.6., kaksi kesäistä allia 20.7. ja kirjosiipikäpylintuja yhteensä ainakin 25 yksilöä ajalla 6.7.-10.10.

YKSI PARI ETELÄNKIISLOJA ASUSTI ALUNSKÄR-GROPSKÄR ALUEELLA

Utössä harvinainen kesykyyhky vieraili saaressa 26.7. ja pulmussirri havaittiin 24.7. ja 10.9. Jänkäsirriäisiä näkyi 2 yksilöä 14-16.8. Yömuuttava keräkurmitsa kuultiin 10.10.

NOKKAVARPUNEN ILMEISESTI PESI JÄLLEEN SAARESSA

Hiiripöllö vieraili saarella 26.9., 6.10., 8.10.,11.10. ja 18-20.10., 2 lyhytnokkahanhea nähtiin 30.9. ja 2 jäägaviaa 4.10. Ennätysrunsas piekanamuutto (131 yksilöä) havaittiin 5.10. ja viiksitimaleja nähtiin saaren historian suurin parvi 14 yksilöä 19.10. Sepelrastas kävi saaressa 19.10. ja vuorihemppo 10.12. ja 27.12 alkaen edelleen. Helmipöllöjä nähtiin 6.10.-8.11. yhteensä 4 yksilöä. Ensimmäiset merisirrit nähtiin 16.10. ja suurin loppusyksyn määrä (95 yksilöä) nähtiin 26.11.

HIIRIPÖLLÖVAELLUS ULOTTUI UTÖHÖN SAAKKA 5 YKSILÖN VOIMIN

Muuttohaukkoja nähtiin syksyllä 31.8.–13.10. yhteensä ainakin 10 yksilöä. Myöhäisiä syysmuuttajia olivat mm. kultarinta 14.9., liro 25.9., ruokokerttunen 27.9., kirjosieppo 1.10., sinirinta 2.10., käki 5.10., lapinkirvinen 7.10., pensassirkkalintu 9.10., harmaasieppo 15.10., pikkusieppo 19.10., haarapääsky 22.10., isokuovi 3.11., tiltaltti 12.11., jänkäkurppa 13.12., pikkulokki 22.12., taivaanvuohi 30.12., niittykirvinen 31.12., laulurastas 31.12. ja luotokirvinen 31.12.

Vuoden kokonaislajimäärä Utössä oli 219 lajia. Lajimäärä on aika normaali (vaihteluväli ollut 214-228). Saarelle uusia lajeja havaittiin vuoden aikana kolme: suula, nokitasku ja siperiankurmitsa (kaikki RK:n hyväksymiä).

Lintuharrastajia kävi kohtalaisen runsaasti, pisimpiä aikoja allekirjoittaneen lisäksi olivat Ismo Hyvärinen, Mikko Järvinen ja Kimmo Kuusisto.

KAHLAAJAMUUTTO OLI SYKSYLLÄ AIKA VAISUA - TÄSSÄ PARI KUOVISIRRIÄ

KAHLAAJAMUUTTO OLI SYKSYLLÄ AIKA VAISUA – TÄSSÄ PARI KUOVISIRRIÄ

Kesän ja syksyn harvinaisuuksista osa on vielä RK/ARK-käsittelyssä, mutta tässä mainittavimmat:

Siperiankurmitsa 16-17.6. 1 vp p. Uusi laji saarelle (no. 305).

Turkinkyyhky 17.6. 1 p, 29.6. 1 p

Pikkukajava 4.11. 1kv m, 10.12. 1kv p/m

Allihaahka 4.11. 2 n-puk m

Kashmirinuunilintu 7-10.11. 1 p

Alla rarikuvia kesältä ja syksyltä:
siperiankurmitsa, töyhtökiuru, sinipyrstö, hippiäisuunilintu, pikkukajava ja kashmirinuunilintu.

siperiankurmitsa_01_Korppoo_06_17 kopio

toyhtokiuru_02_Korppoo_07_17

sinipyrsto_04_Korppoo_09_17

hippiaisuunilintu_03_Korppoo_10_17

pikkukajava_03_Korppoo_12_17

kashmirinuunilintu_04_Korppoo_11_17

Yksi kesäkauden tapahtuma oli myös toisen Utö-kirjamme julkaiseminen. Kirja on saanut erinomaisen vastaanoton ja tällä hetkellä jäljellä on enää noin 80 kappaletta.

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Yhteenveto Utön kesä- ja syyskaudesta 2017

Monipuolista talvilajistoa

Torstaina 4.1.2018 oli pilvistä ja 3 astetta lämmintä, itäkaakkoinen tuuli henkoili 12 m/s. Iltapäivällä heikkoa vesisadetta. Staijia tunti, mutta merellä oli edelleen tosi hiljaista. Saari kierrettiin Kesnäsiä lukuun ottamatta. Mainittavia olivat 5 laulujoutsenta (4m, 1p), 5 lapasotkaa, naurulokki, peukaloinen, 2 tilheä, kottarainen ja sarvipöllö, joka pelästyi lentoon saunalahden rantapuista. Ruokinnallamme käväisi mm. tundraurpiainen ja rautiainen. Saareen saapui illalla lintureissulle Panu Muhli sekä Kari Degerstedt retkiporukkansa (Toljander, Tarvainen) kanssa.

TÄMÄN PAREMPAA KUVAA EI SARVIPÖLLÖSTÄ IRRONNUT HUONOSSA VALOSSA

Perjantaina 5.1.2018 oli edelleen pilvistä ja pitkin päivää saatiin myös vesisadetta. Pääosa saaresta kuitenkin kierrettiin ja aamulla puoli tuntia staijiakin. Tuuli oli etelästä 5-8 m/s ja lämpöä 4 astetta. Havainnointi tuotti säästä huolimatta kohtuullisesti lintuja, mm. 5 lapasotkaa, 2 naurulokkia ja Eivorin sataman-Finnskärin alueella plus itärannalla yhteensä ainakin 34 merisirriä. Saaressa nähtiin aika kattavasti pikkulintuja – niittykirvinen, luotokirvinen, isolepinkäinen, 9 peukaloista, 2 punarintaa, rautiainen, tundraurpiainen, 2 punakylkirastasta, laulurastas, 2 peippoa, 2 järripeippoa ja vuorihemppo (nyt meidän ruokinnalla). Huuhkajakin huuteli aamuhämärissä. Sintosen Antti saapui illalla saareen.

VUORIHEMPPO KÄVI MEIDÄN SAUNALLA

MUUTAMA TUNDRAURPIAINEN ON SAARESSA

Lauantaina 6.1.2018 säätyyppi vähän muuttui – tuuli kääntyi luoteeseen (8-10 m/s) ja ilma kylmeni 1 asteeseen. Taivas oli pilvessä ja päivällä satoi vähän kevyttä luntakin. Staijattiin luotsiasemalla vajaa pari tuntia ja koko saari kompattiin. Nähtiin mm. hiirihaukka, tukkakoskelo, alli, 5 lapasotkaa, uivelokoiras, naurulokki ja 42 merisirriä, suurin osa Pattskärin luodoilla. Saarikierroksella havaittiin mm. laulurastas, 2 punakylkirastasta, niittykirvinen, luotokirvinen, 4 peukaloista, rautiainen, punarinta,
3 tilheä, tundraurpiainen ja edelleen vuorihemppo koulun pihalla. Illansuussa kävin pitämässä lintukuvaesityksen Vapenlagretissa kiinnostuneelle yleisölle.

LAULURASTAS ON PITKÄÄN VIIHTYNYT SAARESSA

Sunnuntaina 7.1.2018 lähdettiin Outin kanssa pistäytymään asioilla mantereella. Länsituuli puhalsi 12-17 m/s, taivas oli kirkas, lämpötila nollassa ja yöllä oli satanut hiukan lunta. Ennen laivan lähtöä tunti staijia luotsiasemalla ja kylän & itärannan tarkastus. Nähtiin mm. alli, 5 lapasotkaa, naurulokki, yhteensä 45 merisirriä (kolmessa parvessa), pikaisesti huuhkaja ja itärannalla nyt 2 niittykirvistä ja luotokirvinen, lisäksi nähtiin 5 peukaloista, punarinta, 2 tilheä ja taas sekä laulurastas että punakylkirastas. Kaikki muutkin ornit lähtivät tänään mantereelle eli saari tyhjeni lintuväestä. Matkalla ei kovan tuulen takia juurikaan staijailtu. Turussa oltiin klo 19.

JOKUNEN LAULUJOUTSEN ON VIELÄ NÄKYNYT, EHKÄ MANTEREEN PAKKANEN AJAA NIITÄ VIELÄ MUUTOLLE

JOKUNEN LAULUJOUTSEN (VAS) ON VIELÄ NÄKYNYT, EHKÄ MANTEREEN PAKKANEN AJAA NIITÄ VIELÄ MUUTOLLE

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Monipuolista talvilajistoa