Onnistunut lintumatka ”talviseen” Kuwaitiin

Perjantaina 8.12.2018 lähdin päivällä ajelemaan kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Tällä kertaa en tosin itse ajanut, vaan turvauduin eka kertaa linja-autokyytiin. Vainion liikenteen bussi vei runsaassa 2 tunnissa suoraan lentoasemalle hintaan 14 euroa. Vältyin kalliilta parkkimaksuilta ja ikävältä talviajolta – nytkin satoi koko ajan räntää tai lunta. Edessä oli lintumatka Kuwaitiin yhdessä Järvisen Mikon ja Vienon Ilkan kanssa. Itselleni tämä on toinen lintumatka ko. maahan ja Mikolle ja Ilkalle jo kolmas Kuwaitin lintureissu.  Tapasimme toisemme lentoasemalla ja siirryttiin ajoissa Finnairin lennolle Lontooseen. Sitten alkoi matkanteko tökkiä – koneen tankkaus oli myöhässä ja voimistuva lumisade aiheutti koneiden rynnistyksen siipien ja peräsinten puhdistukseen ja jäänestoon – meillä odotus kesti yli 2 tuntia ennen kuin kone saatiin ilmaan. Lontooseen saavuttiin niin myöhään, että pitkä vaihtoaikamme vaihtui puolijuoksuksi terminaalista toiseen, jotta ehdimme Kuwaitin koneeseen. BA:n lento Kuwaitiin lähti sentään ajallaan klo 22 ja pitkän yön jälkeen saavuimme perille lauantaina 9.12. klo 07.05.

KUWAIT CITYN KESKUSTAA

Lentoasemalla meitä vastassa oli oppaamme Pekka Fågel ja viisumimuodollisuuksien jälkeen päästiin lähtemään suoraan lentoasemalta linturetkelle. Sää oli lähes pilvetön, tuuli oli heikkoa ja lämpöä 25 astetta. Ensimmäinen kohteemme oli Adanin pienehkö puistoalue, josta löytyi nopeasti paikalla jo pidempään viihtynyt intiansininärhi. Mukavan luottavaista lintua pääsi helposti kuvaamaan eli retki alkoi hienosti! Paikalla nähtiin myös mm. smyrnankalastaja, valkoposkibulbuleita (joita tuntuu olevan ”joka paikassa”), tiltaltti ja lähistöllä 3 pihamainaa.

intiansininarhi_01_Kuwait_12_18

INTIANSININÄRHI ON (LÄHES) VUOSITTAINEN TALVIVIERAS KUWAITISSA

Jatkettiin matkaa etelään, jossa Nuwaiseebissä, aivan Saudien rajan tuntumassa, oli mukava kokoelma taskuja: arotasku, 2 aavikkotaskua ja yksi retken kohdelajeista eli persiantasku. Tämäkin löytyi helposti ja kohtuullisia kuviakin syntyi.

PERSIANTASKU OLI YKSI RETKEN NS. KOHDELAJEISTA, TÄMÄ OLI AINOA TÄNÄ TALVENA LÖYDETTY YKSILÖ

Matkalla takaisin Kuwait Cityyn pysähdyttiin rannalle Abu al Hasaniassa, jossa oli kuitenkin liian korkean veden takia niukasti lintuja, mainittavia 2 riuttatiiraa, 50 merimetsoa ja kauluskaija. Seuraavaksi käytiin kirjautumassa hotelliimme, Kuwait Continental Hotel, josta saatiin huoneet, jätettiin laukut ja pienen päiväpalan jälkeen siirryttiin loppuiltapäiväksi Sulabikhat Bayn rannalle ns. Car Parkiin. Merivesi oli nyt laskussa ja rannalla oli runsaasti lintuja, mm. 500 flamingoa, 20 riuttahaikaraa, 3 silkkihaikaraa, 20 upeaa luolakahlaajaa, 10 tundrakurmitsaa, 3 mustajalkatylliä. 50 ylänkötylliä, aavikkotylli, 20 punakuiria, 5 lampivikloa, rantakurvi, noin 3000 pikkukahlaajaa (pääasiassa suo- ja pikkusirrejä), 20 jänkäsirriäistä, 2 suokukkoa, armenianlokki, hietatiira, 25 valkoposkitiiraa ja smyrnankalastaja. Mainion aloituspäivän jälkeen Pekka ajoi meidät valojen jo hiipuessa hotellille ja iltahuudon ja runsaan illallisen jälkeen yöuni maistui.

FLAMINGOT OVAT TYYPILLISIÄ KUWAITIN RANNOILLE

Sunnuntaina 10.12.2018 oli puolipilvistä, heikkoa tuulta ja lämpöä 23 astetta. Hyvän aamiaisen jälkeen lähdettiin klo 7 aikoihin liikkeelle, ensimmäisenä kohteena oli Suvaikh Hospitalin ranta. Nähtiin paikalla mm. 500 flamingoa, 5 riuttahaikaraa, lähistöllä ainakin 100 vaaleakiitäjää sekä rannan tuntumassa n. 30 hopeatilheä, odotettu retkilaji.

HOPEATILHI OLI ODOTETTU TUTTAVUUS

Matkalla Kuwaitin pohjoisosiin pysähdyttiin ensin Liayh North’in alueella (kulkulupa vaadittiin). Paikassa oli mukavasti lintuja, mm. arotasku, 2 aavikkotaskua, 2 kirjosiipikiurua, 3 pikkuaavikkokiurua, 12 lyhytvarvaskiurua ja peräti 7 kääpiökerttua. Kuviakin syntyi.

KÄÄPIÖKERTTU LYAHISTA

KÄÄPIÖKERTTU LIYAHISTA

Seuraava pysähdys tehtiin Mutla’s Ranchilla, josta löytyi mm. varpushaukka, 2 punapyrstölepinkäistä sekä kotoisampia tuttavuuksia eli laulurastas, tiltaltti, 5 punarintaa, leppälintu ja mustaleppälintu. Päivän kaukaisin kohde oli Abduli Farms’in alue – lähellä Irakin rajaa. Pääkohde eli pensastimalit (Afgan Babbler) löytyivät heti ja lintuja oli n. 20 yksilöä. Päästyämme portista alueen sisälle saatiin kuviakin vastikään lajistatuksen saaneista timaleista. Alueella näimme myös mm. naamiokyyhkyn, smyrnankalastajan ja 2 hopeatilheä.

PENSASTIMALIT (AFGAN BABBLER) OVAT KUWAITIN YKSI ERIKOISUUS

Paluumatkalla koluttiin ensin Rawdatain tehdasalueen (Bottling plant) viheralue, jossa näimme 2 varpushaukkaa, pajulinnun ja 2 tiltalttia. Parhaana lajina Mikko löysi äänestä kashmirinuunilinnun, jonka pääsimme kaikki näkemään ja kuulemaan ja josta jonkinlaisia dokumenttikuviakin saatiin. Vuosittainen, mutta harvinainen laji täälläkin. Viimeinen pysähdys ennen hotellille tuloa tehtiin Jahra Farms’in alueella, jossa mainittavimmat olivat 8 intianmainaa, n. 20 pihamainaa, 2 smyrnankalastajaa, 15 kauluskaijaa, laulurastas ja mustapääkerttu. Kuvia en intianmainoista saanut valojen jo hiipuessa, täytyy koettaa myöhemmin uudelleen. Hotellin yläkerrassa nautittiin taas illallinen ennen yöunia.

JAHRA FARMS ON VIHREÄ KEIDAS KESKELLÄ KAUPUNKIA

Maanantaina 10.12.2018 oli kokonaan pilvinen päivä, lämpöä oli 22 astetta ja heikkoa tuulta. Aamiaisen jälkeen suunnattiin pariksi tunniksi hotellimme viereiseen Al Shaheed Park’iin – ehkä kaupungin hienoimpaan puistoon. Kiertely puistossa tuotti mm. 2 punapyrstölepinkäistä, valko-otsalepinkäisen, 6 kauluskaijaa, 2 tiltalttia, osmankäämikerttusen, kirjokertun, sinirinnan, satakielen ja mustapäätaskun.

KIRJOKERTTU KAUPUNGIN PUISTOSSA

Seuraava kohteemme oli ”pakollinen” Green Island – tekosaari aivan keskustan kupeessa. Saaren kaksi kohdelajia löytyivät helposti: oliivikutoja ja 2 punaperäbulbulia. Saarella käynti maksoi 1 dinaarin (n. 3 euroa), siltaa pitkinhän pääsee kävellen saareen. Muita havaintoja saarelta olivat mm. räyskä, riuttatiira ja 2 rantasipiä.

oliivikutoja_01_Kuwait_12_18

OLIIVIKUTOJA JA PUNAPERÄBULBULI LÖYTYIVÄT ODOTETUSTI GREEN ISLANDILTA - "PINNAKELPOISIA" LAJEJA TÄÄLLÄ

OLIIVIKUTOJA JA PUNAPERÄBULBULI LÖYTYIVÄT ODOTETUSTI GREEN ISLANDILTA – ”PINNAKELPOISIA” LAJEJA TÄÄLLÄ

Koko loppupäivän vietimme Pivot Fieldsille, jossa riitti katsottavaa ja kuvattavaa. Mainittavia havaintoja olivat mm. 2 harmaasorsaa, 3 rääkkähaikaraa, 400 lehmähaikaraa, jalohaikara, 3 silkkihaikaraa ja petolinnuista 9 haarahaukkaa, 3 varpushaukkaa, 3 hiirihaukkaa, 2 arohiirihaukkaa, 5 kiljukotkaa, 2 nuorta keisarikotkaa ja 2 tuulihaukkaa. Pivot Fieldsillä oli parin viikon takaisten sateiden takia vihreää ja edelleen monin paikoin vettäkin – sen myötä nähtiin mm. luhtakana, 3 liejukanaa, 3 valkoposkitiiraa, 2 harmaasorsaa, 3 smyrnankalastajaa, 21 pitkäjalkaa ja 2 lampivikloa. Muita lajeja olivat mm. viiriäinen, 500 vaaleakiitäjää, uuttukyyhky, 3 naamiokyyhkyä, yllättävänä löytönä jouhihietakyyhky, kapustarinta, 200 töyhtöhyyppää ja niiden mukana kaikkiaan 7 arohyyppää.

AROHYYPPIÄ LÖYTYI PIVOT FIELDSILTÄ, JOSSA RETKEMME AIKANA NÄIMME NELJÄ ERI HYYPPÄLAJIA.

Pikkulintujakin oli hienosti, mm. 10 punapyrstölepinkäistä, aroisolepinkäinen (pallidirostris), haarapääsky, 2 osmankäämikerttusta, rytikerttunen, 10 priiniaa, 1/1 kaspiankerttua, punakottarainen, 2 sinirintaa, mustapäätasku, aavikkotasku, 4 vuorikirvistä ja jälleen intiansininärhi. Hieno lintupaikka tämä Pivot Fields! Väsyneinä pitkään päivään ajettiin iltahämärissä hotellillemme, käytiin syömässä ja painuttiin nukkumaan.

OSMANKÄÄMIKERTTUNEN ON HANKALAN PIILOTTELEVA KUVATTAVA

Tiistaina 11.12.2018 oli täysin aurinkoista, lämpöä 23 astetta ja edelleen heikko tuuli – mukava retkisää. Aamiaisen jälkeen lähdettiin länteen, kohti Saudi-Arabian rajaa, päämääränä Al-Agrab. Ajettiin hiekka-aavikon poikki kamelilaumoja väistellen ja 1.5 tunnin ajon jälkeen oltiin perillä. Kierreltiin keitaalla pari tuntia ja nähtiin mm. 3 varpushaukkaa, smyrnankalastaja, mustapäätasku, 3 aavikkotaskua, laulurastas, mustaleppälintu, 8 tiltalttia sekä peräti 6 kashmirinuunilintua! Altaan ympäristössä oli samaan aikaan kuuluvilla ja näkyvillä 3 humeita ja muualla toiset 3, kuvaaminen lehvästön sisältä tosin oli haastavaa. Toki joitain kuviakin saatiin. Humeimäärä lienee Kuwaitin ennätys.

AUTIOMAAN POIKKI AJELTIIN AL-AGRABIIN, KAMELIEN KESKELLÄ

KASHMIRINUUNILINNUT OLIVAT TOTUTUN VAIKEITA KUVATTAVIA

Al-Agrabista palattiin kohti Kuwait Cityä ja pienen lounastauon jälkeen lähdettiin kiertämään Jahra Poolsia ja Jahra East Outfall’in alueita. Valitettavasti Jahra Poolsiin emme nyt lupien puutteessa päässeet sisälle, joten oli tyydyttävä tarkkailemaan ulkopuolelta. Näimme silti näillä kahdella alueella mm. 40 harmaasorsaa, 500 flamingoa, kapustahaikaran, 2 yöhaikaraa, rääkkähaikaran, 2 jalohaikaraa, silkkihaikaran, 3 riuttahaikaraa ja petolintuja 3 ruskosuohaukkaa, varpushaukan, hiirihaukan, 8 kiljukotkaa ja nuoren keisarikotkan. Muita olivat mm. 2 tundrakurmitsaa, 20 punakuiria, 3 kuovia, kuningaskalastaja, 2 smyrnankalastajaa, 2 punapyrstölepinkäistä, osmankäämikerttunen, kääpiökerttu, 2 mustapäätaskua ja vuorikirvinen.

SMYRNANKALASTAJIA NÄHTIIN USEITA PÄIVITTÄIN

Loppuiltapäiväksi ajettiin vielä Doha Spitsiin, jossa myös oli mukavasti lintuja. Laskettiin mm. lähes 2000 kahlaajaa, joista mustajalkatyllejä n. 200, ylänkötyllejä n. 50, karikukkoja n. 90, jänkäsirriäisiä 5 ja pääosa, ainakin n. 1500, suosirrejä. Paikalla oli myös tuulihaukka, 3 räyskää, +1kv aroharmaalokki ja vp mustapäälokki. Pois lähtiessä näimme vielä aroisolepinkäisen (pallidirostris) ja Kuwait Cityn läpiajossa intianvaris ja n. 20 hopeatiheä. Illalla olivat jo tutut kuviot, iltahuuto plus illallinen yläkerran ravintolassa ennen nukkumaan menoa.

DOHA SPITSIN KAHLAAJAPARVIA TAUSTALLAAN KUWAIT CITYN KESKUSTAA

Keskiviikkona 12.12.2018 jatkui kaunis ja heikkotuulinen sää. Lämpöä oli 23 astetta. Aamiaisen jälkeen lähdettiin Pekan kyydissä uudelleen Pivot Fields’ille, jossa oleskeltiin klo 13 saakka. Lintuja oli runsaasti ja nähtiin monia mielenkiintoisia lajeja. Mainittavia olivat mm. rääkkähaikara, 180 lehmähaikaraa, huuteleva viiriäinen ja luhtakana, 10 haarahaukkaa, 5 varpushaukkaa, hiirihaukka, 2 arohiirihaukkaa, 3 tuulihaukkaa, 3 kiljukotkaa ja esiaikuinen keisarikotka. Kahlaajista kirjattiin mm. 24 pitkäjalkaa, 2 lampivikloa ja peräti 4 lajia hyyppiä – töyhtöhyyppiä n. 150, arohyyppiä 5, kenttähyyppiä 3 ja suohyyppiä 13 – harvinainen yhdistelmä!

KENTTÄHYYPPÄ OLI YKSI NS. TOIVELAJINI

Nähtiin myös 3 naamiokyyhkyä, smyrnankalastaja, 3 kirjokalastajaa, 9 punapyrstölepinkäistä, valko-otsalepinkäinen, aroisolepinkäinen (pallidirostris) ja punakottarainen.  Jälleen nähtiin ja kuvattiin intiansininärhi ja pikkulintuja löytyi mm. papyruskerttunen, osmankäämikerttunen, 2 kaspiankerttua, 4 sinirintaa, 5 mustapäätaskua, sepeltaskukoiras, 4 hopeanokkaa, 10 vuorikirvistä ja 6 kultapiispaa. Lisäksi nähtiin ja kuvattiin ääntelevä isokokoinen kirvinen, joka on vielä tutkinnan alla – ilmeinen mongoliankirvinen. Iltapäivällä ajettiin vielä Kabdin aavikolle, jossa (ja sen läheisyydessä) havaittiin mm. 2 jalohaikaraa, 3 silkkihaikaraa, 2 aroisolepinkäistä (pallidirostris), 2 aavikkotaskua, 14 arotaskua, 13 pikkuaavikkokiurua, n. 100 lyhytvarvaskiurua ja sokerina pohjalla 4 saharanvarpuskiurua (2 koirasta, 2 naarasta). Kuwait Cityssä oli jälleen intianvaris. Maittavan hotelli-illallisen jälkeen mentiin suoraan nukkumaan, taas hienon lintupäivän päätteeksi.

SAHARANVARPUSKIURUJEN LÖYTÄMISEEN TARVITTIIN REIPPAASTI AIKAA

PIVOT FIELDSIÄ - KUTEN LÄHES KOKO KUWAITIA - HALKOVAT VALTAVAT VOIMALINJAT

PIVOT FIELDSIÄ – KUTEN LÄHES KOKO KUWAITIA – HALKOVAT VALTAVAT VOIMALINJAT

Torstaina 13.12.2018 oli edelleen pilvetöntä ja 24 astetta lämpöä, heikkoa tuulta. Aamiaisen jälkeen ajettiin Sabriya-farmille, jota kompattiin reilusti toista tuntia. Matkalla nähtiin 2 hiirihaukkaa ja arohiirihaukka, perillä mm. 10 tiltalttia, semirufus-mustaleppälintu sekä yksi retken ehdottomista toivelajeista – arovarpushaukka eli Shikra. Lintu havaittiin kolmeen eri otteeseen ja saatiin kelvolliset lentokuvat, joista määrittyi ad-naaraaksi. Kuwait taitaa olla WP:llä ainoa paikka, jossa tämän lajin voi oikeasti nähdä.

mustaleppalintu_semirufus_01_Kuwait_12_18

SABRYA FARMILTA LÖYTYI SEMIRUFUS-MUSTALEPPÄLINTU SEKÄ LEGENDAARINEN SHIKRA

SABRIYA FARMILTA LÖYTYI SEMIRUFUS-MUSTALEPPÄLINTU SEKÄ LEGENDAARINEN SHIKRA

Matkaa jatkettiin Jal al Zour’iin, josta haettiin minervanpöllön vaaleaa lilith-alalajia, mutta tällä kertaa pöllöä ei löytynyt. Paikalla oli sentään 2 aavikkotaskua ja retken eka surutasku. Matka jatkui Jahra Farmsille hakemaan uudelleen intianmainoja kuvattavaksi, mutta lämpimänä keskipäivänä mainat olivat muualla, vain 2 pihamainaa näkyi paikalla. Muita havaintoja olivat mm. 3 smyrnankalastajaa, harjalintu ja valko-otsalepinkäinen. Pienen lounastauon jälkeen lähdettiin nousuveden aikaan katsomaan kahlaajia Jahra East Outfallille, sieltä Sulaibikhatin Car Park’iin ja lopuksi iltavaloissa vielä Manchester Club’in rantaan. Havaintoja kertyikin runsaasti, mm. 60 harmaasorsaa, 1400 flamingoa, kapustahaikara, 7 yöhaikaraa, 5 jalohaikaraa, 15 silkkihaikaraa, 20 riuttahaikaraa, 10 kiljukotkaa, 4 hietatiiraa, 61 valkoposkitiiraa, 3 smyrnankalastajaa ja kirjokalastaja. Kahlaajia oli tuhansia, mm. 20 tundrakurmitsaa, 200 mustajalkatylliä, 50 ylänkötylliä, 15 lampivikloa, 120 pikkusirriä, 5000 suosirriä, 300 jänkäsirriäistä, meriharakka, 4 punakuiria, 180 isokuovia ja 5 rantakurvia.

KILJUKOTKIA NÄHTIIN MONIN PAIKOIN, USEITAKIN SAMAAN AIKAAN

Pikkulintuja havaittiin mm. 2 vuorikirvistä, 2 mustapäätaskua ja 2 aroisolepinkäistä (ad ja juv, pallidirostris). Hotellilla hyvästeltiin mainio oppaamme, Fågelin Pekka, ja siirryttiin illalliselle ja pakkaamaan kasseja huomisaamuista kotiin lähtöä varten.

VANHA AROISOLEPINKÄINEN (pallidirostris)

Perjantaina 14.12.2018 matka Suomeen alkoi klo 06.30 hotellin omalla ilmaiskuljetuksella lentoasemalle. BA:n lento Lontooseen lähti ajallaan klo 09.05. Lontoossa meillä oli nyt pitkä, n. 5 tunnin vaihtoaika ja BA:n kone Hesaan lähti klo 18.40. Helsinkiin saavuttiin lähes aikataulussa klo 23.35, tavarat mukaan ja linja-autolla klo 01.05 Turkuun, jossa saavuin kotiin lauantaina 15.12. klo 03.50. Ilkka ja Mikko jäivätkin vielä lentokenttähotelliin yöksi ennen lauantaista ajomatkaa Raumalle.

Epilogi.

Kuwait on hieno lintumaa, WP-alueen itäkaakkoiskulmassa. Se, että alue kuuluu WP:hen, houkuttelee sinne ulkomaisia lintuharrastajia, paikallisia aktiivejahan on vain kourallinen. Maan sijainti Persianlahden perukan tuntumassa suosii aasialaisten harvinaisuuksien löytymistä ja Kuwaitin kautta matkaa runsaasti muuttolintuja Aasia-Afrikka reitillä. Kuwait on WP:llä lähes ainoa alue, jossa voi nähdä mm. intiansininärhen ja arovarpushaukan, kuten meillekin onnistui. Muuttoaikoina lajisto on toki paljon runsaampi, mutta talvilinnustokin on mielenkiintoinen tässä pienikokoisessa maassa ja lajimäärä tällä viikon reissullamme oli 132.

RETKIPORUKKAMME ILTAVALOISSA - PEKKA, MIKKO JA ILKKA

RETKIPORUKKAMME ILTAVALOISSA – PEKKA, MIKKO JA ILKKA

Olen aiemmin käynyt Kuwaitissa linturetkellä syyskuussa 2005, matkaraportti kuvineen on tässä: http://www.jtenovuo.com/blogi/?p=5338. Nyt oli mielenkiintoista nähdä talvilinnustoa ja oppaanamme oli Kuwaitissa pitkälti toistakymmentä vuotta asunut Pekka Fågel – eniten Kuwaitissa lajeja nähnyt lintuharrastaja. Pekan paikka- ja asiantuntemuksesta oli mittava hyöty tälläkin retkellä ja viikon aikana kolusimme kaikki tärkeimmät lintupaikat Jahra Pools’ia lukuun ottamatta. Sinne meillä ei ollut kulkulupaa ja muutaman viikon takaiset runsaat sateet olivat kuulemma myös pehmittäneet muutamat ajoreitit kulkukelvottomiksi. Kuljimme koko viikon 4-vetoautolla, Pajerolla, joka olikin hyödyksi monilla sateen pehmittämillä alueilla, mm. Pivot Fields’illä. Mikon ja Ilkan paikkatuntemus kahdelta aiemmalta retkeltä oli myös isoksi avuksi ja komppaus- ja tarkkailuvoimaa oli ryhmässämme hienosti. Mainittakoon, että Pekka Fågel on keväällä 2019 muuttamassa takaisin Suomeen ja Pekan retkiopastuksista ja kulkuluvista pääseekin enää vain hetken nauttimaan.

KEISARIKOTKIA NÄHTIIN MUUTAMIA, TÄSSÄ ESIAIKUINEN LINTU

Retkemme oli linnustollisesti erittäin onnistunut, ainakin omasta näkövinkkelistäni, sillä näin mm. 13 uutta lajia ja liki saman verran uusia kuvalajejakin. Säät suosivat meitä ja kaikkialla ihmiset olivat erittäin ystävällisiä ja palvelualttiita. ”Kaikkien” lintujen ampumiseen emme tällä reissulla törmänneet kertaakaan, tilanne on ainakin jonkin verran rauhoittunut edellisen reissuni jälkeen. Hienoa olisi tietysti käydä täällä joskus muuttoaikana keväälläkin, saa nähdä tuleeko vielä sellaista mahdollisuutta.

Matkan lintukuvia löytyy lisää ja isompina tiedostoina täältä: https://jtenovuo.1g.fi/kuvat/Uusimmat+ulkomailta++-+Latest+abroad/

PUNAPYRSTÖLEPINKÄISIÄ NÄHTIIN PÄIVITTÄIN USEITA

IKÄVÄ PIIRRE KUWAITISSA ON VALTAVA ROSKIEN MÄÄRÄ JOKA PUOLELLA, RANNOILLAKIN

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta, Matkaraportit | Jätä kommentti

Takaisin tuuliseen Utöhön

Perjantaina 30.11.2018 palasin takaisin Utöhön, Outi jäi nyt mantereelle. Iltapäivällä ajelin Nauvoon kahville ja kauppaan, sitten m/s Eivorille. Laivalle kertyi kohtalaisesti väkeä, lintuporukkaa mm. Sintosen Antti Jurmoon ja Utöhön Järvisen Mikko, Seppo Neuvonen ja Arvo Ohtonen. Utössä oli paikalla Helstolan Jari sekä Pekka Leskelä vaimonsa kanssa. Matka taittui pimeän aikaan kovassa etelätuulessa, Utöhön tullessa puhalsi 18 m/s, puuskat 23 m/s. Perillä oltiin vasta klo 23.30.

MUUTAMIA TILHIÄ ON VIELÄ LIIKKEELLÄ, TUULEN TAKIA VIIHTYVÄT MAASSA

Lauantaina 1.12.2018 jatkui kova etelätuuli – aamulla 16-20, illalla vielä 13-15 m/s. Taivas oli paksussa pilvessä ja lämpöä 2 astetta. Staijia pari tuntia luotsiaseman pohjoisseinustalla plus likimain koko saari kierrettiin. Mainittavia olivat mm. 12 lapasotkaa, tukkakoskelo, mustalintu, 2 allia, 2 naurulokkia ja Helstolan eilen löytämä myöhäinen 1kv selkälokki edelleen lyhyesti näkyvissä. Pikkulinnuista kirjattiin mm. 15 räkättiä, 2 punarintaa, 5 peukaloista, 10 peippoa ja 2 tilheä. Järvisen Mikko ja Helstola lähtivät aamupäivällä Jurmoon.

lapasotka_04_Korppoo_12_18

LAPA- JA TUKKASOTKIEN SEKAPARVI UISKENTELI JA LENTELI FLADANILLA

Sunnuntaina 2.12.2018 oli ”pimeä” päivä, pilvet roikkuivat alhaalla ja navakka (11-14 m/s) etelätuuli toi kosteaa ilmaa. Lämpöä oli 4 astetta. Huonon näkyvyyden takia staiji jäi väliin, saari tuli kyllä aika tarkkaan kierrettyä. Mainittavat havainnot olivat harmaahaikara, 12 lapasotkaa, 2 naurulokkia, 2 punarintaa, 11 räkättiä, 3 kottaraista ja 19 tilheä. Merisirrit ovat edelleen Utöstä kateissa, taitavat kaikki olla Jurmon länsipuolisilla sorasaarilla eivätkä tänne näy näin huonolla näkyvyydellä. Tänään lähtivät saaresta Leskelät, Neuvonen ja Ohtonen. Utön rannoille levisi tänään mereltä isoja tukkeja, jostain Itämeren puukuljetuksesta myrskyssä karanneet. Toivottavasti saareen ilmaantuneet muutamat surffarit osasivat niitä väistää…

MUUTAMA KOTTARAINEN ILMESTYI TÄNÄÄN SAAREEN

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Takaisin tuuliseen Utöhön

Mantereelle

Maanantaina 26.11.2018 oli lähdettävä käymään mantereella. Sää oli puolipilvinen, muutama sade/raekuuro saatiin ja luoteistuuli oli napakkaa 12 m/s. Lämpöä oli 3-4 astetta. Staijia ja kevyttä komppausta ennen laivan lähtöä. Nähtiin mm. 65 allia, 15 lapasotkaa, 4 ruokkia, riskilä, 6 naurulokkia ja varpushaukka. Saaressa oli mm. kiuru, 5 punarintaa, rautiainen, 5 peukaloista, mustapääkerttu, 15 tilheä ja punakylkirastas. Mantereelle lähtivät Outin ja mun lisäksi myös Kuusisto, Nurmi ja Järvinen – saareen ei tainnut nyt jäädä varsinaista lintuväkeä.

TELKKÄMÄÄRÄT OVAT KASVUSSA KUN TALVI LÄHESTYY

Kommentit pois päältä artikkelissa Mantereelle

Hiljaista marraskuuta

Torstaina 22.11.2018 jatkui pilvipoutainen keli, lämpöä oli vain 1 aste ja merellä taas kovaa väreilyä. Länsiluoteinen tuuli oli heikkoa, 4-5 m/s. Runsaan tunnin staiji ja saarikierros tuottivat mm. harmaahaikaran, 60 allia, haapanan, 2 tukkakoskeloa, 12 lapasotkaa ja taivaanvuohen. Pikkulinnuista mainittavimpia olivat 6 peukaloista, 5 punarintaa, 2 rautiaista, kiuru, laulurastas, 31 tilheä ja koiras mustapääkerttu. Illalla saareen saapuivat Hyvärisen Ismo ja Järvisen Mikko ja Anu.

MERIKOTKIA NÄKYY MUUTAMA PÄIVÄSSÄ

Perjantaina 23.11.2018 oli edelleen harmaan pilvistä, ei sadetta. Länsilounainen tuuli oli 6-7 m/s ja lämpöä oli aamulla 3, illalla 0 astetta. Staijia aamulla pari tuntia majakalla, koko saarikin kompattiin. Merellä nähtiin mm. 27 allia, mustalintu, 2 tukkakoskeloa, 16 lapasotkaa, haapana ja 3 ruokkia. Saaressa havaittiin varpushaukka, taivaanvuohi, jänkäkurppa sekä kiuru, niittykirvinen, 47 tilheä, 7 peukaloista, 2 rautiaista, 9 punarintaa, laulurastas, 7 punakylkeä ja mustapääkerttu. Illalla saareen saapui lisää lintuporukkaa, Kuusiston Kimmo ja Tarmo ”Tarppi” Nurmi.

TILHET MIETTIVÄT ETTÄ JATKAAKO MATKAA ITÄMEREN YLI VAIKO EI?

Lauantaina 24.11.2018 aamulla muutama sadekuuro vähän kasteli, myöhemmin oli puolipilvistä ja lämpöäkin 5 astetta. Tuuli oli pohjoisluoteesta 5-6 m/s. Staijia pitkin päivää ja saari kierrettiin, mutta aika hiljaista oli lintumaailmassa. Merellä mm. 620 allia, 16 lapasotkaa, mustalintu, 8 tukkakoskeloa ja 3 ruokkia. Saaressa havaittiin varpushaukka, huuhkaja, 29 tilheä, 2 kiurua, 10 peukaloista, 2 rautiaista, 11 punarintaa, 3 laulurastasta, 8 punakylkirastasta ja mustapääkerttu. Nostettiin tänään meidän soutuvene talviteloille. Aamulla mantereelle lähtivät Mikkola ja Asplund.

KIURUJA VIIVYTTELEE VIELÄ 1-2 YKSILÖÄ

Sunnuntaina 25.11.2018 oli puolipilvistä, pari sade-räntäkuuroa, pohjoistuulta 5-7 m/s ja lämpöä enimmillään 4 astetta. Staijia pitkin päivää ja koko saaren komppausta. Nähtiin merellä mm. 3 kaakkuria, haapana, 2 tavia, 15 lapasotkaa, 1000 allia, 26 mustalintua, 4 pilkkasiipeä ja 21 naurulokkia. Muuttavana oli myös ad-kanahaukka ja piekana. Saaressa havaittiin mm. kiuru, 2 niittykirvistä, 52 tilheä, 10 peukaloista, rautiainen, 6 punarintaa, laulurastas, 2 punakylkeä, mustapääkerttu, tikli ja 6 pikkukäpylintua. Merisirrit ovat edelleen jossain muualla ja saaressa eivät linnut nyt juurikaan vaihdu… Päivällä lähti mantereelle Hyvärisen Ismo.

KYHMYJOUTSENIA ALKAA KERÄÄNTYÄ SAAREN RANNOILLE TALVEN LÄHESTYESSÄ (Kuva: Outi Sarjakoski)

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Hiljaista marraskuuta

Käynti Tallinnassa ja takaisin Utöhön

Maanantaina 19.11.2018 pääsin palaamaan takaisin Utöhön. Viikko kului aluksi vähän toipilaana Turussa ja viikonloppuna kävimme Outin kanssa parin päivän ”kulttuurivierailulla” Tallinnassa (joulutorin avajaiset, ilta oopperassa, Kumu-taidemuseo, Lennusadamin uusi merimuseo jne). Yövyttiin mukavassa pienessä Taanilinna-hotellissa Vanhassa kaupungissa, Presidentinpalatsin puistossa nähtiin mm. viitatiainen. Lauantai-illalla palattiin ruuhkaisaan Helsingin länsisatamaan ja ajettiin yöksi Nummelle. Sunnuntaina tehtiin kävelykierros Nummenjoen reunamilla ja nähtiin 2 koskikaraa.

TALLINNAN JOULUTORILLA OLI JO JOULUPUKKIKIN

Utöseen saavuin tänään klo 13 aikoihin, lintuväkeä tuli lisäkseni Kirsi ja Timo Nisula ja saaresta lähtivät mantereelle Jauhiaisen Jussi ja Mika Teivonen. Laivamatkalla nähtiin mm. 15 muuttavaa laulujoutsenta, Utössä ennen pimeän tuloa 3 tavia, kanahaukka, taivaanvuohi, niittykirvinen, kottarainen ja rautiainen. Sää oli tänään pilvinen, vähän räntäkuurojakin ja lämpöä 2 astetta, koillistuulta 6 m/s. Illalla kävin vielä aurinkoenergiaa pohtivassa kokouksessa hotellilla.

PEUKALOISIA ON SAARESSA VIELÄ USEITA

Tiistaina 20.11.2018 oli pilvistä, heikkoa (5 m/s) länsiluoteista tuulta ja lämpöä 4 astetta. Staijia pari tuntia (merellä väreilyä) ja koko saaren komppaus hyvässä ulkoilusäässä. Lintuja on jo niukahkosti, mutta jotain toki havaittiin. Merellä nähtiin mm. kaakkuri, 330 allia, 2 tavia, pilkkasiipi, 2 riskilää ja satamalahdelle ilmestyi uimaan 12 lapasotkan parvi. Saaressa nähtiin mm. varpushaukka, huuhkaja (Gamla Postenilla), 2 kottaraista, 45 räkättiä, 5 punakylkirastasta, niittykirvinen, kiuru, 7 punarintaa ja 4 peukaloista.

HUUHKAJA PIILOTTELI OKSIEN TAKANA GP:N MÄNNIKÖSSÄ

Keskiviikkona 21.11.2018 oli edelleen pilvistä, mutta heikkotuulista (koillis-luode 4-5 m/s) ja vilpoisaa (2 astetta). Staijia pari tuntia luotsiasemalla ja koko saari kierrettiin. Merellä nähtiin mm. haapana, 13 lapasotkaa, 80 allia, 10 mustalintua, pilkkasiipi, tukkakoskelo, 2 riskilää ja 4 laulujoutsenta. Saaresta löytyi mm. varpushaukka, huuhkaja jälleen, 5 punakylkirastasta, 5 peukaloista, 3 punarintaa, rautiainen, kiuru, kottarainen ja 3 tilheä. Merisirrit ovat jostain syystä täältä nyt ihan kateissa – tosin ikävä väreily merellä haittaa luodoille näkemistä. Nisulat lähtivät iltapäivällä mantereelle ja saareen saapui Outin lisäksi pari uutta lintuharrastajaa, Aleksanteri Mikkola ja Jaakko Asplund.

LAPASOTKIEN JA TUKKASOTKIEN SEKAPARVI LIIKKUU SATAMALAHDELLA

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Käynti Tallinnassa ja takaisin Utöhön

Mantereelle

Torstaina 8.11.2018 oli edelleen pilvistä ja sumuista, lämpöä 8 oli astetta. Olin kovassa kuumeessa ja tosi huonovointinen, siksi pysyttelin kotona koko päivän. Mikko ja Leo näkivät saaressa mm. sinisuohaukan, kanahaukan, lehtokurpan, 3 kangaskiurua, 17 peukaloista, 2 tiltalttia, mustavariksen ja jälleen 5 viiksitimalin parven, joka käväisi noin puolen tunnin ajan itäniityn ruovikossa.

TILHIÄ ON PIENIÄ MÄÄRIÄ PÄIVITTÄIN

Perjantaiaamulla 9.11.2018 jouduin pitkästä aikaa lähtemään joksikin aikaa mantereelle, Järvisen Mikko poistui saaresta samalla kyydillä. Harmi, että joutuu lähtemään näin kesken sesongin, koska nyt 9.11. Lindroosin Leo löysi jo tämän vuoden toisen kashmirinuunilinnun Utöstä. Hieno havis ja 12. humei Utöstä kautta aikain.

KÄYMÄSSÄ TURUN KODISSAMME, NÄKYMÄ PARVEKKEELTA LÄNTEEN

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Mantereelle

Lisää lintuja ja ”ruskotiltaltti”

Maanantaina 5.11.2018 oli pilvistä, etelätuulta 7 m/s ja lämpöä 8 astetta. Hyvä näkyvyys merelle ja staijattiinkin noin 3 tuntia, plus koko saari kierrettiin. Merellä nähtiin mm. kuikka, 5 haapanaa, 180 allia, 18 mustalintua, 2 naurulokkia ja Bådanilla noin 55 merisirriä. Aamulla klo 08.35 koillisesta saapui 1kv pikkukajava, joka jäi yli puoleksi tunniksi saalistelemaan kalalokkiparveen saaren eteläkärjen ulkopuolelle. Aina yhtä hieno laji, vaikka tämä oli jo neljäs rissa Utössä tänä vuonna. Saaressa nähtiin mm. kangaskiuru, 7 niittykirvistä, tiltaltti, 10 peukaloista, 9 punarintaa, laulurastas, 3 punakylkeä, kulorastas, 5 tilheä, kuusitiainen, 8 järriä ja mustavaris. Iltapäivällä saareen saapui neljä ornia, tuttuja Tittosen Jouni ja Leo Lindroos.

MUSTAVARIS, JOLLA ON SIIVESSÄ VALKOISIA SULKIA, OLESKELEE SAARESSA

MUSTAVARIS, JOLLA ON SIIVESSÄ VALKEITA SULKIA, OLESKELEE SAARESSA

Tiistaina 6.11.2018 oli edelleen pilvistä ja heikkoa (5-7 m/s) eteläkaakkoista tuulta, lämpöä oli tasaiset 8 astetta. Sää oli vähän utuinen, hetkittäin tihkusateinenkin – oikea lintusää. Yöllä olikin saareen tullut vielä annos uusia lintuja. Staijia vain runsas tunti, mutta koko saari kierrettiin tarkkaan. Merellä nähtiin mm. 260 allia, pilkkasiipi, haapana, haahka ja Bådanilla noin 30 merisirriä. Saaressa nähtiin mm. sinisuohaukka, mustavaris, taivaanvuohi, lehtokurppa, jänkäkurppa, 70 räkättiä, 11 punakylkeä, laulurastas, kulorastas, 13 tilheä, 12 kottaraista ja mukava kattaus pikkulintuja: 10 kiurua, kangaskiuru, 8 niittykirvistä, 12 punarintaa, 10 peukaloista, kuusitiainen ja 3 tiltalttia. Harvinaisempaa lajistoa olivat 3 vuorihemppoa, kaikkiaan 3 mustaleppälintua (2 +2kv koirasta ja 1 n-puk) ja 5 viiksitimalia (kaikki ad-naaraita), jotka ”putosivat” äännellen taivaalta itärannan ruovikkoon iltapäivällä. Viipyivät n. 10 min ja jatkoivat korkealla pohjoiseen.

NAARAS VIIKSITIMALI ITÄRANNAN RUOVIKOSSA

Leo ja Mikko kuulivat puolen päivän jälkeen itärannan ruovikosta ruskouunilinnun taksutusta ja näkivät linnun lyhyesti lennossa. Hyvin tummanruskea fyllari löytyi uudelleen iltahämärissä nokkoskasvustosta ruovikon pohjoispuolelta ja luonnollisesti oletettiin sen olevan ko. taksuttelija.  Kuvia saatiin pari illalla ja parempia keskiviikkona, mutta keskiviikkona kuvista ilmenikin, että kuvattu lintu on ”vain” omituisen tumma tiltaltti. Taksuttelijasta ei siis kuvadokumenttia ole irronnut. Kyllä linnut on joskus hankalia…

tiltaltti_05_Korppoo_11_18

ITÄRANNALLA ON MUUTAMA TAVALLINEN TILTALTTI JA YKSI OMITUISEN TUMMANRUSKEA TILTALTTI, JOKA EROAA RUSKOUUNILINNUSTA MM KOKOTUMMAN NOKAN JA VÄHÄISEMMÄN SKJ:N PERUSTEELLA

ITÄRANNALLA ON MUUTAMA TAVALLINEN TILTALTTI JA YKSI OMITUISEN TUMMANRUSKEA TILTALTTI, JOKA EROAA RUSKOUUNILINNUSTA MM KOKONAAN TUMMAN NOKAN JA VÄHÄISEMMÄN SKJ:N PERUSTEELLA (LISÄÄ KUVIA KANSIOSSANI ”UUSIMMAT”)

Keskiviikkona 7.11.2018 oli pimeä sumuinen ja tihkusateinen päivä, näkyvyys oli koko päivän alle 500 m. Lämpöä oli 9 astetta ja etelätuuli heikkoa, 5 m/s. Kompattiin saarta ja nähtiin taivaanvuohi, lehtokurppa, mustavaris, 3 kulorastasta, punakylkirastas ja pikkulintuja mm. 10 punarintaa, 10 peukaloista, 5 kiurua, 2 kangaskiurua, 8 niittykirvistä, luotokirvinen, kuusitiainen ja kaikkiaan 5 tiltalttia. Tummanruskeakin tiltaltti lymyili aamulla itärannalla, mutta nyt saatiin onneksi parempia kuvia. Hotellialueella viihtyi edelleen koiras mustaleppälintu. Mantereelle lähtivät tänään mm. Tittonen sekä Varesvuon Markus ja Minna.

NIITTYKIRVISIÄ ON EDELLEEN LUKUISIA

NIITTYKIRVISIÄ ON EDELLEEN USEITA

HOTELLIALUEELLA PALOI TÄNÄÄN JÄTEKASA, TAUSTALLA ON SUMUSSA LAIVA, JOKA LASKEE MEREN VALOKAAPELIA

HOTELLIALUEELLA PALOI TÄNÄÄN JÄTEKASA, TAUSTALLA ON SUMUSSA LAIVA, JOKA LASKEE MEREEN VALOKUITUKAAPELIA. KUVA ON ENSIMMÄINEN UUDELLA ”MAISEMAKAMERALLANI” (CANON G5X) OTETTU KUVA.

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Lisää lintuja ja ”ruskotiltaltti”

Lintulaskentaa ja kalakisajuhlaa

Torstaina 1.11.2018 oli pitkästä aikaa kaunis syyspäivä. Aamun lounaistuuli 7 m/s tyyntyi kokonaan illaksi, taivas oli puolipilvinen ja lämmintä oli 10 astetta. Tosi mukava ulkoiluilma. Kierrettiin huolellisesti koko saari ja staijattiin kolme tuntia merelle – tuloksena oli 55 lajia syyslaskentaan. Merellä nähtiin mm. 270 allia, 10 mustalintua, 9 ruokkia, 3 haahkaa, tavi, 5 haapanaa, 3 pikkulokkia ja satamalahdelle oli ilmestynyt 4 lapasotkaa. Saaressa nähtiin mm. varpushaukka, huuhkaja (illalla Kobbanilla), taivaanvuohi, isolepinkäinen ja länsipuolen luodoilla 11 merisirriä. Pikkulinnuista mainittavia olivat mm. kangaskiuru, 15 punarintaa, 12 peukaloista, tiltaltti, 13 niittykirvistä, 15 tilheä, 3 pikkuvarpusta, mustapääkerttu ja tundraurpiainen. Illalla saareen saapui lisää väkeä, orneja Ismo Hyvärinen, kuvaajia Seppo Pöllänen.

TILTALTTI ITÄRANNAN RUOVIKOSSA

Perjantaina 2.11.2018 oli utuista ja sumuista, tihkusadettakin. Tuuli oli etelälounaasta 8-10 m/s ja lämpöä 10 astetta. Vähän kiertelyä ja enemmän kotihommia & kyläilyä. Nähtiin mm. 8 haapanaa, 2 taivaanvuohta, kangaskiuru, 4 kiurua, 8 niittykirvistä, 43 tilheä, 12 peukaloista, 15 punarintaa, mustapääkerttu, isolepinkäinen, mustavaris, tundraurpiainen ja nokkavarpunen. Hyvärinen näki myös ylilentävän tunturikiurun. Saareen saapuivat lintureissulle Järvisen Mikko ja Sintosen Antti.

PARI PIKKUVARPUSTA VIIHTYY VIELÄ SAARESSA

Lauantaina 3.11.2018 oli puolipilvistä, lounaistuulta 7-8 m/s ja lämpöä 8 astetta sekä erinomainen näkyvyys. Staijia noin neljä tuntia ja koko saaren komppaus. Nähtiin merellä mm. gavia, 825 allia, 7 mustalintua, 4 pilkkasiipeä, 7 ruokkia ja Bådanilla 18 merisirriä. Petolintuja havaittiin merikotkien lisäksi piekana, kanahaukka ja 3 varpushaukkaa sekä Kobbanilla huuhkaja. Komppaamalla löytyi myös taivaanvuohi, kangaskiuru, 12 niittykirvistä, luotokirvinen, 11 peukaloista, 2 rautiaista, 12 punarintaa, 4 laulurastasta, mustapääkerttu, tiltaltti, isolepinkäinen, mustavaris ja pulmunen. Saaressa tänään pidetyt perinteiset Utön kalakisat ja niihin liittyvä pöhinä veivät ison osan päivästä, mukavaa touhua. Illan yhteinen kalasoppa Hembygdsgårdilla tanssien ryydittämänä vain lisäsivät vauhdikasta pyhäinpäivän meininkiä.

ISOKOSKELOITA ALKAA SAAPUA MANTEREEN SUUNNALTA TALVEHTIMAAN UTÖHÖN

Sunnuntaina 4.11.2018 oli aurinkoista, lämpöä 9 astetta ja 7-10 m/s lounaistuulta. Näkyvyys oli hyvä. Staijia lähes 4 tuntia ja saari kierrettiin, Kesnäs vähän huonommin. Merellä nähtiin mm. 980 allia, haahka, 5 mustalintua, 4 pilkkasiipeä, 13 riskilää, 6 ruokkia ja merisirrejä n. 100 Grimsörarnan suunnassa lennossa plus 1 muuttava ja 3 lähiluodoilla. Saaresta mainittavia olivat isolepinkäinen, huuhkaja, kangaskiuru, 14 niittykirvistä, 11 peukaloista, rautiainen, 24 tilheä, 2 laulurastasta, tiltaltti, nokkavarpunen ja pulmunen. Lämmin etelälounainen virtaus selvästi pidättelee loppusyksyn muuttoa. Mantereelle lähti paljon väkeä, mm. Outi ja lintumiehistä Hyvärinen ja Sintonen.

sinitiainen_06_Korppoo_10_18

SINITIAISIA ON LUKUISASTI SEKÄ MAASTOSSA ETTÄ RUOKINNOILLA

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Lintulaskentaa ja kalakisajuhlaa

Myrskytuulia

Maanantaina 29.10.2018 tuuli taas kovaa: itätuulta aamulla 12-15 ja illalla 18-21 m/s. Aamulla ja aamupäivällä tuli räntäkuuroja, muuten oli puolipilvistä ja 4 astetta lämmintä. Staijia aamulla pari tuntia luotsiaseman suojassa, mutta voimakas väreily oli taas kiusana. Kiersin lähinnä kyläaluetta, vähän toki muuallakin. Mainittavia havaintoja olivat laulujoutsen, 3 haapanaa, 7 naakkaa, kanahaukka, 2 varpushaukkaa ja piekana, joka saalisti talitiaisen Patteriniemeltä – söi saman tien tiaisen, tosin varisten häiritessä ateriointia. Saaressa näkyi myös mm. 2 jänkäkurppaa, 8 tilheä, kangaskiuru, pikkuvarpunen, kuusitiainen ja 1kv tundraurpiainen. Saareen saapui luontokuvaaja Jaakko Ruola.

MUUTAMA PEUKALOINEN NÄKYY EDELLEEN JOKA PÄIVÄ

Tiistaina 30.10.2018 jatkui myrskyinen keli – nyt riuhtoi kaakkoistuulta 18-23 m/s koko päivän! Pilvistä, mutta sadetta niukasti, lämpötila nousi 6 asteeseen. Staiji jäi tänään väliin, mutta kiersin tuulessa ponnistellen koko saaren eteläniemeä lukuun ottamatta. Näkyi mm. 2 jänkäkurppaa, taivaanvuohi, kangaskiuru, kiuru, 4 niittykirvistä, 3 keltasirkkua ja 2 pikkuvarpusta. Vaisua on, mutta ehkä jos tuuli lähipäivinä rauhoittuisi, niin jotain uuttakin voisi vielä tulla saareen.

MEIDÄN SAUNALLA ON NÄYTTÄYTYNYT EPÄTAVALLISEN TUMMAN VÄRINEN TALITIAINEN

BÅDANILLA PYSYTTELI MUUTAMA MERIMETSO KOVASTA MERENKÄYNNISTÄ HUOLIMATTA

Keskiviikkona 31.10.2018 jatkui kova tuuli, nyt puhkui etelästä 12-17 m/s koko päivän. Aamulla oli pilvistä ja utuista, iltapäivällä hetken aurinkoa ja lämpöä 10 astetta. Staijia runsas tunti ja likimain koko saari tuli kompattua. Havaintoja olivat mm. 158 muuttavaa pikkulokkia, 2 laulujoutsenta, 19 haapanaa, 3 tavia, varpushaukka, taivaanvuohi, lehtokurppa ja jänkäkurppa. Pikkulinnuista mainittavimmat olivat kangaskiuru, 2 kiurua, 7 niittykirvistä, 2 pikkuvarpusta ja itärannalla hetken aikaa ruokaillut naaraspukuinen mustaleppälintu – katosi Kattrumpanin tornin suuntaan. Iltapäivällä saapuivat Outi sekä Varesvuon Markus ja Minna, Ruolan Jaakko ja Pyykön Minna lähtivät mantereelle.

pikkulokki_02_Korppoo_10_18

PIKKULOKKEJA MUUTTI TÄNÄÄN HIENOSTI

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Myrskytuulia

Syysmuutto hiipuu

Torstaina 25.10.2018 oli vaihteeksi lähes sateeton puolipilvinen päivä, vasta illalla tippui muutama sade- ja raeropaus. Tuuli oli länsiluoteesta 6-11 m/s ja lämpöä oli vajaa 8 astetta. Staijia pitkin päivää ja koko saaren komppausta. Merellä/muutolla nähtiin mm. 4 kuikkaa, 45 valkoposkihanhea, 4 laulujoutsenta, 800 allia, 4 pilkkasiipeä, 3 mustalintua, 4 haapanaa ja petolintuja piekana (+1 sp), 2 sinisuohaukkaa, ampuhaukka, kanahaukka ja 3 varpushaukkaa. Kaakkoispuolella Grimsörarnan etäisillä luodoilla pyöri taas sekä aamulla että illansuussa ainakin 500 merisirrin parvi. Otin parvesta majakalta muutamia kuviakin, mutta kaukanahan ne ovat. Yritän myöhemmin vielä parempia kuvia, jos näkyvyys on hyvä ja tuuli rauhottuisi. Saaressa nähtiin mm. 2 sarvipöllöä, lehtokurppa, 2 taivaanvuohta, tiltaltti, pulmunen, 2 kangaskiurua, luotokirvinen, 3 pikkuvarpusta, 22 peukaloista, 2 kuusitiaista, 45 mustarastasta, 380 urpiaista ja nokkavarpunen. Illalla saapuivat lintureissulle Tuula Granroth ja Liisa Kilpeläinen, suoraan Säpistä kastanjasirkkubongaukselta.

KOMEITA PILVIÄ TALOMME TAKANA

TALITAINEN PÖRHISTELEE KYLMYYTTÄ JA TUULTA

Perjantaina 26.10.2018 lämpötila putosi reippaasti, tänään oli vain 4 astetta. Aamulla sadekuuroja, myöhemmin puolipilvistä ja pohjoistuulta 5-9 m/s. Merellä oli voimakasta lämpöväreilyä. Staijia luotsiasemalla taas pitkin päivää ja koko saari kierrettiin. Nähtiin mm. 6 laulujoutsenta, 2 sepelhanhea, 24 haahkaa, 300 allia, 8 mustalintua, 1 Gavia, 2 lehtokurppaa, 2 taivaanvuohta, 8 varpushaukkaa, sinisuohaukka ja jälleen sarvipöllö Gamla Postenilla. Pikkulinnuista mainittakoon mm. 2 kangaskiurua, 2 pulmusta, luotokirvinen, västäräkki, 2 pikkuvarpusta ja 2 kuusitiaista. Saaressa oli paljon vähemmän pikkulintuja kuin eilen, syysmuutto alkaa jo selvästi hiipua. Saareen saapuivat Minna Pyykkö ja Juha Laaksonen sekä lintuja katsomaan Marko Virkki.

1-2 KANGASKIURUA ON JO PITKÄÄN VIIHTYNYT MAJAKAN LÄHISTÖLLÄ

Lauantai 27.10.2018 oli ”vaihteeksi” taas lähes myrskypäivä – koillistuuli puhkui 18-22 m/s, voimistui vähän pitkin päivää, mutta oli jo aamulla 15 m/s. Merellä oli jälleen kovaa väreilyä, koska veden lämpötila on 8.4 ja ilman vain 3-4 astetta. Pilvistä ja iltapäivästä alkaen saatiin sadekuuroja. Staijia pitkin päivää luotsiaseman suojassa ja kevyttä kiertelyä saaressakin. Nähtiin mm. 21 laulujoutsenta (4a), 505 valkoposkihanhea (5a), sepelhanhi, 60 allia, sinisuohaukka ja 3 varpushaukkaa. Eteläkärjen edustalla, Öröbodanilla, piipersi koko aamupäivän 4 merisirriä. Saaressa nähtiin mm. mustavaris, kangaskiuru, 2 pulmusta, västäräkki, myöhäinen haarapääsky, 2 pikkuvarpusta, n. 160 räkättiä, 18 tilheä ja syksyn eka tundraurpiainen, nuori lintu.

PYRSTÖTÖN RAUTIAINEN

Sunnuntaina 28.10.2018 koillistuuli vähän hellitti, aamulla 10 ja illansuussa 6 m/s. Kylmää oli, tänään vain 2 astetta lämpöä ja taivas puolipilvinen. Staijia luotsiasemalla noin 3 tuntia, mutta jälleen kova lämpöväreily haittana. Muutto oli heikkoa, nähtiin 5 laulujoutsenta, 400 allia, 6 pilkkasiipeä, 9 haapanaa, 2 tavia ja 3 varpushaukkaa. Saarikierros tuotti mm. uuttukyyhkyn, mustavariksen, 12 tilheä, kangaskiurun, kuusitiaisen, 12 pyrstötiaista, 4 tundraurpiaista ja 5 pikkuvarpusta. Aika hiljaista on jo. Mantereelle lähtivät päivällä Kuusisto, Virkki, Vilen, Suominen, Vaahtila, Granroth ja Kilpeläinen. Alkaa jo saaressa lintuväkikin vähentyä.

tundraurpiainen_02_Korppoo_10_18

NUORI TUNDRAURPIAINEN

Tallennettu kategorioihin Ajankohtaista linturetkiltä, digikuvia luonnosta | Kommentit pois päältä artikkelissa Syysmuutto hiipuu